أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۶۶۲۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۰۱ آذر ۱۴۰۰
احساس آرامش با گرمی ها، رنجیدن از سردی ها از جمله علائم سوء مزاج مغز سرد است و فردی که سردی در بدن او افزایش یابد با مصرف مواد غذایی گرم می تواند انرژی از دست رفته را به مغز و بدن خود بازگرداند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از خبرگزاری علم و فناوری؛ بُخور و دود کردن کُندر و اسپند و به کار بردن عطرهای طبیعی همه از روش‌های درمانی هستند که در طب سنتی و اسلامی کاربرد زیادی دارد.

گیاهانی مانند بابونه، استوخدوس، نعنا، آویشن، گل محمدی و گل‌ها و گیاهان معطر هر کدام به‌تناسب در پاک‌سازی و شفافیت پوست، ایجاد آرامش و نشاط، رفع سرماخوردگی، سینوزیت توصیه می‌شود.

لباس‌های تهیه شده از مواد نفتی و شیمیایی به‌خصوص لباس زیر، باعث حساسیت پوستی و ایجاد الکتریسیته مضر در بدن می‌شود و زمینه‌ساز بیماری‌های متعدد پوستی و عفونی می‌شود.

اما لباس‌های نخی لطیف و آرامش‌بخش است و از ایجاد عفونت به‌خصوص در بانوان نیز پیشگیری می‌کند. توجه به لباس‌های طبیعی ایرانی حمایت از تولید ملی است.

پودر دندان‌شوی ترکیبی از کف دریا، نمک دریا و برخی گیاهان دیگر که خواص آن عبارتند از سفید کنندۀ دندان، جرم‌گیر دندان، پیشگیری از عفونت‌های لثه، پیشگیری از خونریزی‌های لثه و از بین برندۀ بد دهان ناشی از بیماری‌های حفره دهان است، همچنین برای شستشو و بهداشت دهان و دندان و تقویت لثه می‌توان از سرکه، یا از ترکیب نمک و عسل با نسبت یک به پنج استفاده کرد.

عطرهای طبیعی مانند گلاب، عصارۀ طبیعی گل‌هایی نظیر عطر بهارنارنج، استوخدوس، بالنگ، رزماری و ... که هر کدام برای بیماری‌های خاص کاربرد دارند، بهره گرفت؛ زیرا عطر و ادکلن صنعتی به‌دلیل دارا بودن الکل و مواد محرک شیمیایی روی سیستم عصبی تأثیر ناگواری می‌گذارند.

افرادی که مزاج مغزشان خشک است، حواس خیلی تیزی دارند مثلا فرض کنید در حال رانندگی است یا کنار راننده نشسته اگر فردی در فاصله دویست متری وارد خیابان شود، این شخص ناگهان دچار واکنش می‌شود.

حالا ممکن است فرد قبلا حواس تیز یا واکنش پذیری زیاد نداشته است و اخیرا به این حالت دچار شده است که نشان دهنده این است که مغزش دچار غلبه خشکی شده است.

مصرف فست فودها موجب غلبه خشکی در مغز می‌شود

فست فود، فلفل یا حالت های روحی و روانی مانند استرس زیاد همه خشکی افزا هستند یعنی بدن را با غلبه خشکی مواجه می‌کنند.
مثلاً در قدیم مردم با آرامش بیشتری رانندگی می‌کردند ولی الان وقتی کسی بوق می‌زند به شدت عصبانی و نسبت به اتفاقات محیطی حساس می‌شوند و خواب کمی دارند مثلا خوابی بین ۴ تا ۶ ساعت در شبانه روز آن‌ها را در حد سلامتی تامین می‌کند.
اگر فردی قبلاً ۷ یا ۸ ساعت خواب، نیازش برطرف می‌شد، الان دیگر بیشتر از ۴ ساعت نمی‌تواند بخوابد.


غذاهایی که مغز را خشک می کنند

در کنار استرس و تنش و خستگی بالای ناشی از کار و فعالیت که خشکی مغز را افزایش می دهد فست فودها و غذاهای صنعتی، غذاهای تند و فلفل دار، غذاهایی چون بادمجان، قارچ، عدس، سیر و پیاز تند و … موجب افزایش خشکی مغز می شود.
برای غلبه بر این نوع خشکی در مغز باید رطوبت مغزی را با توجه به مزاج افراد افزایش داد به نحوی که افراد با مزاج گرم و خشک باید از مواد غذایی با مزاج سرد مثل کاهو، مغزهای گیاهی مانند بادام یا گیاهان دارویی مانند گل بنفشه و گل پنیرک و رطوبت بالا استفاده کنند و افراد با مزاج سرد و خشک غذاهایی با مزاج گرم و تر مثل چای دارچین، اسطوخودوس، گل‌گاوزبان و بادرنجبویه در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تابه این خشکی در مغز غلبه کنند.

سوء مزاج مغز چیست

بر اساس نظر اطباء طب سنتی ایرانی، مزاج های اصلی در بدن انسان به ۴ گونه هستند. این مزاج ها عبارتند از صفرا (گرم و خشک)، سودا (سرد و خشک)، بلغم (سرد و تر)، دم (گرم و تر).

بر همین اساس برهم خوردن تعادل مزاج در بدن انسان بنا به هر دلیلی، سبب غلبه هر یک از این مزاج ها بر دیگری می شود که در نتیجه این امر، خطر ابتلای بدن به بیماری های مختلف بسیار گسترش می یابد.

علل سردی مغز

انسانی را تصور کنید که دارای مزاج سودا (سرد و خشک) یا بلغم (سرد و تر) است، در این مزاج ها غلبه سردی در بدن افزایش یافته است.

این فرد دارای بیماری هایی مانند: بیماری های اعصاب و روان، افسردگی، حواس پرتی و کندی حافظه وآلزایمر، مشکلات گفتاری، لکنت زبان، عصبی شدن، لجبازی، کم توانی، شب ادراری، عفونت بدن و فراموشکاری، رشد غده های بدخیم در بدن می گردد.

سردی مغز و عوارض آن

همچنین پاشیدن (اسپری کردن) سرکه در فضای خانه سبب سردی مغز می شود. برای ضدعفونی کردن محیط شما می توانید به جای سرکه، اسپند دود کنید

زیرا دود حاصل از سوختن دانه های اسپند گرم است و خاصیت ضد ویروسی دارد. باید توجه داشته باشید که افزایش سردی در مغز سبب ایجاد تفکرات منفی در بدن می شود که در نتیجه زمینه ساز ابتلای به افسردگی، غم و اندوه در فرد می گردد.

افراد مبتلا به سردی مغز می بایست در رژیم غذایی خود تغییراتی اساسی را بوجود آورند.

به عنوان مثال این دست از افراد باید از خوردن غذاهایی که سبب افزایش سردی در بدن می شود خودداری کنند.

حذف این مواد غذایی در صبحانه (نان، پنیر و چای شیرین)، حذف این مواد غذایی در طول روز (لبنیات، آب یخ، خیار و گوجه، ترشیجات)، تغییر در عادت های روزمره (ورزش های سنگین، خواب زیاد در روز، تحرک بیش از حد) سبب کاهش سردی در بدن و مغز می گردد، به کاهش سردی در بدن کمک می کند.

علائم سوء مزاج مغز سرد چیست

دلواپسی، احساس سردی بدون سنگینی سر، ضعف قلب، تنبلی و سستی، سفید شدن رنگ چهره و چشم، کم شدن توانایی تخیل، ترسو شدن، احساس آرامش با گرمی ها، رنجیدن از سردی ها از جمله علائم سوء مزاج مغز سرد است.

فردی که سردی در بدن او افزایش یابد با مصرف مواد غذایی گرم می تواند انرژی از دست رفته را به مغز و بدن خود بازگرداند.

درمان سردی و تری مغز چیست

برای رفع سوء مزاج سرد که با رطوبت همراه شده است، مصرف خوراکی ها (خرما، شیره انگور، میوه های شیرین، ارده، دمنوش)، و داروهایی که میزان گرمی را در بدن وی بالا می برد استفاده کند. در اینجا به سه ماده مؤثر در افزایش سریع گرمی در مغز اشاره می کنیم.

سردی مغز و عوارض آن

مویز: نوعی کشمش با طبع گرم است. به شما توصیه می کنیم که روزانه به صورت ناشتا ۲۱ عدد مویز میل کنید. استفاده متداول مویز سبب تقویت حافظه و مانع فراموشی می گردد. مویز سرشار از ویتامین B، آهن، کلسیم و پتاسیم است که مانع بروز بیماری آلزایمر می گردد.

عسل: اگر شما دچار فراموشی می شوید به شما توصیه می کنیم یک قاشق مرباخوری عسل را ناشتا میل کنید. به این صورت که مقداری عسل را زیر زبان قرار دهید تا عسل با بزاق دهان تان مخلوط و به آرامی جذب مغز گردد.

کندر: اگر شما فردی با مزاج سرد و تر هستید به شما توصیه میکینم که در هفته یک یا دو بار کندر مصرف کنید. مقداری کندر که به اندازه یک عدس یا نخود است را بجوید البته می توانید آن را باشکر نیز مخلوط و مصرف کنید. کندر دارای سم است و مصرف زیاد آن توصیه نمی شود، همچنین افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند استفاده از کندر توصیه نمی شود. از دیگر راه کارهای کاهش رطوبت در مغز تنقیه بینی با عطسه کردن یا چکاندن روغن های گرم (سیاه دانه، بنفشه، کنجد) در بینی است.

درمان سردی و خشکی مغز

برای کاهش سردی و خشکی باید گرمی بدن را بالا برد. برای انجام این تغییر مزاج استفاده از چکاندن روغن بادام شیرین در بینی، مصرف آب گوشت قرمز، مرغ، گردن بره و بزغاله، حریره بادام، شیربرنجی که با زعفران، نبات، چخته شده است و عسل یا مربای طبیعی سیب و به توصیه می گردد.

این افراد معمولاً احساس خشکی در مغز و ته حلق و حتی خشکی صدا، حس خفگی، فشار و انقباض در گلو دارند. گاهی حس می کنند سر به سمت عقب کشیده می شود و عضلات پس سر دچار انقباض شده اند که روغن مالی این ناحیه می تواند مفید باشد.

خوردن خیسانده گل بنفشه و پنیرک در آب خنک برای گلو، حنجره و مغز باعث بهتر شدن علائم می شود. البته اگر مزاج این افراد سرد است، مصرف شیرین شده آن با نبات توصیه می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها