أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۷۲۳۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۷     ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آمریکایی‌ها می‌دانند که خواسته ایران چیست؛
تیم دیپلماسی در دولت سیزدهم با دست پُر و برتری که در اختیار دارد دستخوش تغییر و تحول شده و قرار است مذاکرات به ریل اصلی خود بازگردد؛ مسئله‌ای که غرب را نگران کرده و غربگرایان را به پریشان‌گویی کشانده است!

نگرانی غرب و پریشان‌گویی غربگرایان از تغییر ریل مذاکراتبه گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، تیم هسته‌ای کشورمان به وین رفته تا برای مقابله با تحریم‌های تحمیلی آمریکا، ریل مذاکرات را از اقدامات نمایشی به مذاکرات نتیجه محور تغییر دهد و با موضع برتری که در اختیار دارد، خطوط قرمز ایران در این دور از مذاکرات یعنی «لغو همه تحریم‌ها»، «تضمین آمریکایی‌ها» و «راستی‌آزمایی مؤثر» را اعلام و مطالبه کند.

مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان از چند ماه پیش با ترسیم و تبیین خطوط قرمز جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌های تحمیلی تأکید کرده‌اند که برای احقاق حقوق ملت ایران از هیچ‌یک از آن اصول کوتاه نمی‌آیند و مانیفست دیپلماتیک دولت سیزدهم با دیپلماسی لبخند و انفعالی دولت قبل کاملاً متفاوت است.

آمریکایی‌ها می‌دانند که خواسته ایران چیست

خود غربی‌ها هم به این تحلیل رسیده‌اند که دوران بگو و بخند مقامات وزارت خارجه ایران و آمریکا گذشته و در این دوره از حیات نظام اسلامی، آستانه تحمل ملت و دولت به سر رسیده و آن‌ها دیگر در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و فریب و نیرنگ اروپایی‌ها کوتاه نخواهند آمد.

بر اساس همین واقعیات است که باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین در توییتی که در اخیراً منتشر کرد از واژه «آغاز» به‌جای «ازسرگیری» استفاده و اعلام کرد که جمع‌بندی ۶ دور مذاکرات قبلی یک «پیش‌نویس» است نه یک «توافق»!

آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند که همه کوشش‌های آن‌ها در مواجهه با جمهوری اسلامی نقش بر آب شده و راهی جز رفع تحریم‌های ظالمانه و اقدام و عمل در چهارچوب مناسبات منطقی روابط و حقوق بین‌الملل ندارند.

آنها به‌خوبی می‌دانند و که مطالبه اصلی ایران چیست و واشنگتن چه باید بکند! چه آنکه جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود اذعان کرد که «بر کسی پوشیده نیست که لغو تحریم‌ها در تمام روند مذاکرات، اولویت ایران بوده است» و «ماهیت دقیق و توالی اقدامات مربوط به تحریم‌ها که آمریکا باید انجام دهد تا به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام برسد، موضوعی است که باید در مذاکرات مطرح شود.»

غرب نگران است و غربگرایان نگران‌تر!

در حالی که تلاش نظام سلطه برای فشار حداکثری علیه ایران به درِ بسته خورده و خود آنها اعتراف کرده‌اند که اعمال تحریم‌های جدید فراتر از ۱۵۰۰ تحریم ترامپ، موفقیتی را برای آن‌ها حاصل نمی‌کند اما عده‌ای در داخل که کاسبان سیاسی تحریم هستند ضمن مهندسی ترس در جامعه و شرطی کردن اقتصاد در تلاش‌اند که مبادا گشایش‌های اقتصادی به حیات نصفه و نیمه سیاسی آنها پایان دهد!

چه آنکه پیش‌ازاین نیز لغو تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی برای آنها مسئله نبوده است تا جایی که در دولت قبلی با اینکه گفته بودند هدف مذاکرات لغو کامل تحریم‌هاست اما بعد از مدتی اعلام کردند که هدف مذاکرات، اقتصادی نیست!

غرب نگران است و غربگرایان نگران‌تر! از همین‌روست که مدعیان اصلاحات این روزها از یکسو شرطی کردن اقتصاد را در دستور کار خود قرار داده‌اند و مانند 8 سال گذشته زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره می‌زنند و از سوی دیگر ضمن حاشیه‌سازی القا می‌کنند که اصولگرایان در حالی به مذاکره رفته‌اند که پیش ‌از این مخالف مذاکره بوده‌اند!

روزنامه آرمان ملی همین چند روز پیش تیتر زده بود «آب خوردن هم به احیای برجام گره خورده»! یا در تیتر دیگری نوشته بود «فهمیدید که لغو تحریم از آتش زدن برجام مهم‌تر است»

نگرانی غرب و پریشان‌گویی غربگرایان از تغییر ریل مذاکرات

همچنین روزنامه شرق که در گزارشی نوشت که علی باقری مثل جوانان دهه ۵۰ و ۶۰ است و به خانم‌ها مستقیم نگاه نمی‌کند و همین می‌تواند در طرف مقابل فضای بسته‌ای ایجاد کند! روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی دیگری هم در مطلبی نوشت: «چگونه مذاکره در دولت‌های ناهمسو با آنان به‌مثابه خیانت، پایمال کردن خون شهدا، تحقیر ملت، از دست رفتن اقتدار و زیر پا گذاشتن عزت کشور است، اما خودشان در اولین اقدام دیپلماتیک‌شان در همان موقعیت قرار می‌گیرند و آن را عین عزت و حکمت می‌دانند؟»

نگرانی غرب و پریشان‌گویی غربگرایان از تغییر ریل مذاکرات

روشن است که ادعاهایی نظیر «مخالفت اصولگرایان با مذاکره» دور از واقعیت است چه آنکه منتقدان برجام هرگز با اصل «مذاکره» مخالفت نکرده‌اند و انتقاد آنها به دولت و مذاکره‌کنندگان قبلی، انتقاد به سیاست سازش و تسلیم و اساساً مخالفت با هدف و شکل مذاکره غربگرایان بوده است.

علاوه بر این، پادوهای داخلی غرب این روزها ارسال پالس ضعف به خارج را هم در دستور کار خود قرار داده‌اند.
روزنامه شرق هم هفته گذشته در مطلبی نوشت: «اصرار ایران برای دریافت تضمین از دولت بایدن نشان‌دهنده ناتوانی این دولت در سیاست خارجی است.»

یکی از محکومین امنیتی و از چهره‌های رادیکال اصلاحات هم با زیر سؤال بردن شروط ایران گفته «مشخص است که شرط ایران درخصوص لغو همه تحریم‌ها محقق نمی‌شود.»!

معنای «مذاکره» در دولت تدبیر و امید!

نگاهی به مواضع و اقدامات تیم دیپلماسی قبلی نشان می‌دهد که مذاکره در دولت تدبیر و امید، معنای واقعی و منطقی خود را از دست داده بود و تیم قبلی بی‌توجه به خطوط قرمز نظام، کار را به آنجا رساند که صنعت و فعالیت هسته‌ای کشور متوقف و تحریم‌ها علیه ملت ایران دو برابر شد.

مدعیان اصلاحات از قدم زدن وزرای خارجه ایران و آمریکا و گفت‌وگوی تلفنی رؤسای‌جمهور دو کشور ذوق‌زده می‌شدند و در صفحه اول رسانه‌های خود، ظریف را «آرش کمانگیر» و «امیرکبیر زمان» می‌خواندند اما در آخر مقامات دولت تدبیر و امید گفتند که ماحصل برجام «تقریباً هیچ»، «نزدیک به صفر» و «روی هوا» بوده است!

وزیر خارجه قبلی ماه گذشته طی اظهاراتی در کلاب هاوس به عدم اطلاع از محتوای برجام اعتراف کرده و گفته بود «من در مجلس گفتم در برجام کلمه «تعلیق» وجود ندارد، اشتباه از من بود. چهار بار کلمه‌ «تعلیق» در برجام وجود دارد.» روایت دیگری وجود دارد که پرده دیگری از فهم دولت تدبیر و امید و مدعیان اصلاحات از «مذاکره» را به تصویر می‌کشد.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مجلس- ۲۵ آذر ۹۴- گفته بود: «فردای روز توافق، دکتر ظریف به مجلس آمد تا گزارش بدهد و اذعان کرد یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما این است که هیچ جای متن برجام، کلمه «تعلیق» (suspend) برای تحریم‌ها استفاده نشده و همه‌جا «لغو» تحریم‌ها آمده است و همان‌جا بنده در ۴ جای متن توافقنامه، کلمه «تعلیق/ suspend» را به ایشان نشان دادم که واکنش ظریف این‌گونه بود: «عه! من اینجاها را ندیده بودم»».

مذاکره در دولت تدبیر و امید به آنجا رسید که مقامات آمریکایی با توهین و تهدید علیه جمهوری اسلامی تحریم‌ها را روزبه‌روز افزودند و طرف‌های اروپایی هم با وعده‌هایی مانند اینستکس فریب و دغل‌کاری را در دستور کار خود قرار دادند.

«وندی شرمن» عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا- فروردین ۹۶ - در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفت: «اعضای ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را (موقتاً متوقف کنند)، lift لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی lift را به معنی (پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد) و به همین دلیل هم ما از این لغت استفاده کردیم.»

حالا بانیان و مقصران وضعیت کنونی کشور مدعی هستند که برجام سند افتخار دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان است! و تیم دیپلماسی جدید چرا با 40 نفر به وین رفته است؟ یا مثلاً چرا رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران مثل جوانان دهه ۵۰ و ۶۰ است و به خانم‌ها مستقیم نگاه نمی‌کند و همین می‌تواند در طرف مقابل فضای بسته‌ای ایجاد کند!

به‌ هر روی نگرانی غرب و غربگرایان داخلی دور از انتظار نبوده و نیست. تیم دیپلماسی در دولت سیزدهم با دست پُر و برتری که در اختیار دارد دستخوش تغییر و تحول شده و قرار است مذاکرات به ریل اصلی خود بازگردد؛ مسئله‌ای که غرب را نگران کرده و غربگرایان را به پریشان‌گویی کشانده است!

بر همین اساس بود که باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین گفت «تا وقتی در مورد همه‌چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ‌چیزی توافق نشده است.»

جلسه کارگروه رفع تحریم در سطح کارشناسان و با حضور نمایندگان ایران، 1+4 و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در هتل کوبورگ برگزار شد.

در این نشست، مذاکره‌کنندگان ایرانی ضمن تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و ارائه پیشنهاداتی تازه در خصوص نحوه پیشبرد گفت‌وگوها، بر لزوم رفع مؤثر تحریم‌ها علیه ملت ایران تأکید و دیگر اعضا را به مشارکت سازنده در گفت‌وگوها تشویق کردند. در این جلسه، نمایندگان سایر کشورها نیز آمادگی و جدیت خود را برای تعامل در موضوع رفع تحریم‌ها، ابراز داشتند.

رایزنی‌های باقری و صفری با مقامات اتریش

سفیر جمهوری اسلامی ایران در وین از دیدار علی باقری با وزیر خارجه اتریش خبر داد و رایزنی درباره مذاکرات وین و تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه را از محورهای این گفت‌وگو برشمرد.

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات با گروه 4+1 (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در وین پایتخت اتریش حضور دارد، دیروز چهارشنبه با «میخائیل استرل» قائم‌مقام وزیر اقتصاد اتریش دیدار کرد.

وی درباره نقشه راه همکاری بین دو کشور، با رئیس بانک مرکزی و بیمه اتریش نیز دیدار و درباره همکاری‌های اقتصادی دوجانبه به رایزنی پرداخت.

گزارش آژانس درباره استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی شده ایران استفاده از زنجیره‌ای از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 به منظور غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو را آغاز کرده است.

یک سخنگوی آژانس اتمی ادعا کرده است: «ایران فرایند تزریق گاز UF6 غنی‌شده به ایزوتوپ ۲۳۵ اورانیوم با غنای ۵ درصد به زنجیره‌ای متشکل از ۱۶۶ سانتریفیوژ IR-6 به منظور تولید UF6 غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را آغاز کرده است».

درخواست اروپا برای پایان سریع مذاکرات وین

به گزارش تسنیم، یک منبع خبر داد که طرف‌های اروپایی در وین درخواست پایان سریع این دور از گفت‌وگوها را مطرح کرده‌اند.
یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکره‌کننده در این خصوص گفت که «تیم ایرانی ترجیح می‌دهد به ادامه گفت‌وگوها تا زمانی که نیاز باشد، ادامه دهد.»

بر اساس این گزارش، مهم‌ترین مانع در مسیر تفاهم حداکثری در نشست روز گذشته، اصرار طرف‌های اروپایی بر لزوم نظرخواهی مورد به مورد آنها از آمریکا بوده است.

هیئت ایرانی در نشست سه‌شنبه تأکید کرد که کشورهای اروپایی باید استقلال خود را حفظ کنند و ضمناً به خاطر داشته باشند که آمریکا به تصمیم خود، با خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، خود را از حضور در اتاق محروم کرده است.

روایت پالتیکو از دشوارترین مسائل باقی مانده

یک نشریه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش کرد به‌رغم آن‌که 70 تا 80 درصد از توافق تکمیل شده، همچنان دشوارترین مسائل باقی مانده است.

در گزارش دیگری که فارس منتشر کرده است، دیپلمات‌های اروپایی که اشاره‌ای به نام آن‌ها نشده در جمع خبرنگاران مدعی شده‌اند مسئله سانتریفیوژهای ایران یکی از اختلافات موجود در مذاکرات وین است که از دوشنبه برای رایزنی درباره رفع تحریم‌های ایران آغاز شده است.

جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه درباره ارزیابی‌های نسبتاً مثبت منتشر شده از سوی رسانه‌ها و مقام‌های غربی درباره نخستین روز مذاکرات وین اظهارنظر کرد و در پاسخ به اینکه آیا آمریکا با اینکه جو مذاکرات مثبت بوده موافق است یا خیر گفت: «ارزیابی این مذاکرات از اینجا کار دشواری است.»

جنیفر ساکی در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا کماکان به پیگیری مسیر دیپلماسی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران معتقد است.

از سوی دیگر، ۲۵ قانون‌گذار جمهوری‌خواه کنگره هم در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا کاخ سفید را به پنهان‌کاری در ارائه اطلاعات درباره مذاکرات وین متهم کردند متعهد شدند از هرگونه لغو تحریم‌های ایران جلوگیری کنند.

به نوشته وبگاه «نشنال»، این قانون‌گذاران، کاخ سفید را به پنهان کردن اطلاعات از کنگره درباره جزئیات مذاکرات با تهران متهم کرده‌اند.

روزنامه دولتی چین: برداشتن تحریم‌ها کلید احیای برجام است

روزنامه دولتی «چاینا دیلی» هم در یادداشت سردبیری دیروز خود با تأکید بر لزوم برداشته‌شدن تحریم‌های ایران به‌منظور احیای توافق هسته‌ای، از طرف‌های حاضر در مذاکرات وین خواست از خود صداقت و انعطاف نشان دهند تا گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

فاجعه‌ای برای آمریکا و اسرائیل

«توماس فریدمن» ستون‌نویس «نیویورک ‌تایمز» در یادداشتی در این روزنامه، تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در پاره کردن توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ را که با ترغیب «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌اش و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انجام شد، از احمقانه‌ترین، بی‌فکرترین و زیان‌بخش‌ترین تصمیمات امنیت ملی ایالات‌ متحده در دوران پس از جنگ سرد توصیف کرد.

به باور فریدمن، در حال حاضر، بایدن ترجیح می‌دهد از بازیکنان روسیه و چین برای فشار آوردن به ایران استفاده کند، اما اذعان می‌کند که آنها وی را همراهی نخواهند کرد.

او درخصوص تهدیدهای توخالی رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر با بازگشت طرف‌های برجام و آمریکا به وین، معتقد است همراهی آمریکا با این رژیم برای اقدام علیه ایران مشخص نیست اما مدعی است این رژیم به حدی دیوانه هست که به ‌تنهایی وارد عمل شود.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها