کد خبر: ۴۹۷۸۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۲۳ آذر ۱۴۰۰
تز جدید اصلاحات؛ فرهنگ را فدای اقتصاد کنیم!
آیا رسانه ها و روزنامه هایی که این روزها حامی مردم شده اند، فراموش کردند که وضعیت بد معیشتی امروز حاصل هشت سال حمایت آنها از دولتی خسته و بی تدبیر بود.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، روزنامه اصلاح طلب آرمان ملی نوشت: بی‌شک مشکلات اقتصادی و معیشتی از مهمترین مسائل این روزهای کشور است که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. در چنین شرایطی برخی دلواپسان در رسانه‌هایشان به موضوعاتی می‌پردازند که امر مهمی است اما در اولویت نخست قرار ندارد. ضمن اینکه با آگاهی از ناراضی بودن جامعه از وضعیت معیشتی، آنان را به رفتار خودسرانه سوق می‌دهند. چند وقتی است که فیلم تذکر زنان و مردان به آنانی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند و واکنش مردم، در فضای مجازی منتشر شده است. زنان و مردانی که فراموش می‌کنند وظیفه آنها در حد یک تذکر لسانی است و برخوردهای اصلی در صورت عدم توجه به حجاب باید از سوی نهادهای قانونی تعیین شده برای این امر صورت گیرد نه درگیری خیابانی افراد عادی با بدحجابان!

روز گذشته خبرگزاری فارس در مطلبی با تیتر«حمایت از پویش برخورد قانونی با کشف حجاب در خیابان و خودرو» نوشت: «با کشف حجاب در خیابان و خودرو برخورد قانونی شود. دوستان عزیز این کمپین را با قدرت حمایت کنیم چون حمایتش بالای 7000 نفر است و اگر به 10000 نفر برسد ان‌شاءا... به پیگیری از عالی‌ترین مقام مسئول و اگر به 50000 نفر برسد، در صحن مجلس پیگیری خواهد شد. برای سالم‌سازی محیط زندگی‌مان همه در این کمپین شرکت کنیم.» مشخص نیست این خبرگزاری با اجازه و مجوز کدام نهاد اقدام به راه‌اندازی پویش برخورد با کشف حجاب کرده است. مگر نهادی در کشور برای رسیدگی و برخورد بابدحجابی نیست که این خبرگزاری درصدد راه‌اندازی چنین کمپینی است.

هدف از این یادداشت حمایت یا رد کمپین خبرگزاری فارس نیست، اما این نقد همیشه به رسانه های به اصطلاح اصلاح‌طلب وارد است که دوگانگی اقتصاد و فرهنگ همواره مورد مقایسه آنها بوده و اعتقاد دارند به دلیل مشکلات اقتصادی فرهنگ مرم را به حال خود رها کنیم. اتفاقا جامعه شناسان معتقد هستند که اگر فرهنگ و هویت جامعه را درست کنیم به توسعه اقتصادی دست پیدا می‌کنیم.

نگاهي به تاثير فرهنگ بر پيشرفت اقتصادي
تجربه اقتصادي موفق برخي کشورها در چند دهه اخير، که تحت تاثير مستقيم عناصر فرهنگي به وقوع پيوسته است، به روشني نشان گر اهميت و جايگاه فرهنگ در پيشرفت اقتصادي مي باشد. اين در حالي است که آموزه هاي فرهنگ اسلامي سرشار از عناصري است که در صورت نهادينه شدن در جامعه، نويدبخش آينده اقتصادي روشني خواهد بود. تاثير مثبت دينداري بر رشد و پيشرفت اقتصادي، به طور عمده به نقش انگيزشي آموزه هاي ديني و تاکيد آنها بر عناصري همچون ارزش کار، ارزش علم، وجدان کاري، نظم و انضباط، پاداش الهي در برابر رفتارهاي مثبت اقتصادي، و نيز نقش آنها در سالم سازي فعاليت هاي اقتصادي در کنار وضع قوانين هم سو بازمي گردد که زمينه ساز رشد و پيشرفت است.با اين حال، برخي از مطالب تحريف شده که در طول تاريخ به نام دين عرضه گرديده است، از عوامل عقب ماندگي جوامع و نيز سلب اعتماد از دين و بي اعتبار نمودن آن به شمار آمده است. از سوي ديگر، اسلام تمامي امکانات و شرايط لازم براي تحقق رشد توليد و بهره برداري کامل از طبيعت را در نظر گرفته است. اين امکانات و وسائل را مي توان به دو دسته تقسيم کرد: ابزارهاي قانوني، و عناصر فکري و فرهنگي. عناصر اخلاقي در فرهنگ اسلامي نيز به خلاف ديدگاه کج انديشان و ناآگاهان تاثيرات مثبت و مستقيمي در مسير پيشرفت اقتصادي ايفا مي کنند، مشروط به آن که تحليل و تبيين درستي از آنها صورت گيرد و از سوي عموم مردم نيز جامه عمل بپوشد. اين نوشتار ضمن تشريح موارد تاثير فرهنگ بر پيشرفت اقتصادي، به تحليل پاره اي از عناصر اخلاقي ياد شده مي پردازد. (ایروانی، ج. (1393). نگاهی به تاثیر فرهنگ بر پیشرفت اقتصادی. پژوهش های اجتماعی اسلامی, 20(2 (پیاپی 101)), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=243397)
 
فرهنگ را فدای اقتصاد کنیم!

از نظر این روزنامه‌ها چون مشکلات معیشتی به مهمترین مسئله این روزهای کشور شده است پس باید فرهنگ و هویت جامعه را به حال خود رها کرده و مردم را در برابر تهاجم همه جانبه فرهنگی تنها گذاشت. بدون شک کسی منکر وضعیت بد معیشتی مردم نیست اما آیا باید مردم را در این تهاجم فرهنگی تنها گذاشت و اجازه داد عده ای سرمایه دار مانور اشرافی‌گری دهند و در خودروهای لاکچری خود به فرهنگ و هویت مردم دهن کجی کنند. آیا رسانه ها و روزنامه هایی که این روزها حامی مردم شده اند، فراموش کردند که وضعیت بد معیشتی امروز حاصل هشت سال حمایت آنها از دولتی خسته و بی تدبیر بود. این رسانه هم اکنون باید پاسخگوی عملکرد خود باشند نه اینکه برای فرهنگ و هویت مردم نسخه پیچیده و به کمپین هایی که در این زمینه تشکیل میشود حمله کنند.

البته ناگفته نماند این کمپین از اسفند سال گذشته یعنی در دولت قبل تشکیل شده و اکنون پرداختن این روزنامه به این مطلب میتواند در راستای همان دروغ های انتخاباتی رئیسی و دیوار باشد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها