يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۸۳۴۵
زمان انتشار: ۱۷:۲۰     ۰۱ دی ۱۴۰۰
بسیج دانشجویی قم؛
چرا از ظرفیت تولید کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور جهت نوسازی ناوگان حمل نقل شهری استفاده نمی شود؟

بیانیه بسیج دانشجویی قم درخصوص خرید اتوبوس شهری از طریق تهاتر نفت

به گزارش پایگاه خبری ۵۹۸، باوجود پیشرفت‌های خوب ایران در زمینه ساخت و تولید اتوبوس‌های شهری اما اخیرا اخباری مبنی بر خریداری ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق تهاتر نفت شنیده شد. این خبر اعتراض برخی از فعالان دانشجویی من جمله اعضای بسیج دانشجویی استان قم را در پی داشت. بسیج دانشجویی قم در بیانیه‌ای اعتراض خود را به شرح زیر اعلام کرد:

 

واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید میشود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود؛ آنچه در داخل تولید میشود، از خارج وارد نشود.

رهبر معظم انقلاب، ۱۳۹۶/۰۱/۰۱

جناب آقای دکتر وحیدی، وزیر محترم کشور

سلام علیکم.

باخبر شدیم معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور در مصاحبه ای در تاریخ ۱۴۰۰/۰۸/۳۰ مطرح کرده اند که:

۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی از طریق تهاتر نفت تامین خواهد شد.

همانطور که مستحضرید سازندگان داخلی اتوبوس قادرند علاوه بر نیاز های داخلی کشور، کل منطقه و غرب آسیا را پوشش دهند. ما در زمینۀ طراحی و ساخت اتوبوس و حتی خط تولید، مزیت نسبی داریم. این سرمایه به راحتی به دست نیامده و در دنیا کمتر کشوری دارای چنین سرمایه ای است.

چندین تولیدی بزرگ اتوبوس در کشور وجود دارد که در کنار تولید اتوبوس، ایجاد اشتغال نیز نموده اند؛ به عنوان نمونه هم اکنون ایران خودرو دیزل، به عنوان یک شرکت خودروسازی باتجربه، موفق، دارای سابقۀ صادراتی و به عنوان بزرگترین کارخانۀ اتوبوس سازی غرب آسیا در کشور عزیزمان مشغول به تولید است و اتوبوس هایی با موتور مشابه مدل 936OM LA شرکت بنز، ساختار پایه گازسوز و استاندارد آلایندگی یورو شش، تولید کرده که در تمامی تست ها در داخل کشور موفق بوده است؛ حتی شاسی اتوبوس های تولیدی، ساخت کارشناسان و طراحان قابل داخلی است که از عمر بسیار بالاتری نسبت به محصولات چینی و اروپایی برخودار است. ویژگی های فنی دیگری نیز مطرح است که در جلسات تخصصی، قابل ارائه می باشد.

جالب است که بدانید طبق گفته سرپرست وزارت صمت در تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ کارخانجات داخلی توان تولید حداقل ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس را در سال دارند.

با این اوصاف چرا از ظرفیت تولید کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور جهت نوسازی ناوگان حمل نقل شهری استفاده نمی شود؟

آقای وزیر، وزارت خزانه داری امریکا و امثال ریچارد نفیو در آن سیستم خوب می دانند که دیگر امیدی به تحریم ها بر علیه کشورمان نیست. پس باید از طریق ضعف‌، بی‌حالی، انفعال و تصمیم سازی عناصر نفوذی در کشور ضربه را به اقتصاد و تولید کشور وارد کنند. پس در نظر مشاوران خود بیشتر دقت کنیم و مراقب باشیم.

پیشنهاد می‌کنیم درکنار آن تصمیم سازانی که واقعاً نمی‌دانیم چه نسبتی با دولت انقلابی دارند  بهتر است  بازدیدی از توان داخلی داشته باشید و تصمیم نهایی را در کنار تولید کننده داخلی بگیرید . از تفاوت های صنعت اتوبوس سازی با خودروهای سواری این است که ظرفیت کشور برای فروش اتوبوس بسیار محدود است و اگر این حجم ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوس وارد کشور شود عملاً سال ها تولید اتوبوس سازی فلج خواهد شد. آقای وزیر، ظرفیتی که شما آن را در اختیار بیگانگان قرار می دهید فرصت رشد صنعت اتوبوس سازی کشور است!

جناب آقای وزیر، مگر در بند 3 سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی نیامده است که تقویت عوامل تولید محور رشد بهره وری در اقتصاد است؟ مگر رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۳۰ نفرمودند یکی از عواملی که می تواند حکم پیشران را در محیط اقتصادی کشور ایفا کند، حوزه خودرو است؟ مگر رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ نفرمودند جنسی که مشابه داخلی دارد، مطلقا از خارج وارد نشود؟ پس چطور می شود چنین تصمیمی در راستای تضعیف تولید داخلی و اشتغال کارگران و مهندسان ایرانی گرفته شود؟ چطور می شود که تصمیمی در راستای نقض صریح سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغ رهبر معظم انقلاب در بهمن ماه سال 92 گرفته می شود؟

همانگونه که دفتر مقام معظم رهبری در نامه ای با شماره 1/44798 مورخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۴ در موضوع واردات لوازم خانگی به آقای رئیس جمهور اعلام کردند که:  اگر این خبر (گشایش واردات از دو شرکت کره‌ جنوبی) راست باشد به‌معنی شکستن کمر شرکت‌های لوازم خانگی داخلی است که تازه توانسته‌اند قدری روی پا بایستند، جداً جلوی این مشکل را سد فرمایید؛ به نظر می رسد آقای رئیس جمهور و وزرای محترم باید اهتمام ویژه ای به رونق گرفتن تولید داخلی و تقویت صنایع کشور داشته باشند.

یادآور می شویم، نبود منابع برای تهیه اتوبوس توجیهی نابخشودنی است؛ چراکه در دولت‌های قبل هم مسئله ی نبود منابع بیان می‌شد. این موضوع در ساخت نیروگاه توسط شرکت مپنا در دولت قبل نیز مطرح شد که با راهنمایی مقام معظم رهبری اوراق قرضه تهیه و شروع ساخت نیروگاه آغاز شد و اگر این تدبیر زودتر توسط دولت اندیشیده می شد مشکلات خاموشی های گسترده در کشور اتفاق نمی افتاد. در موضوع تهاتر نفت و واردات اتوبوس باید متذکر شد تهاتری هم اگر قرار است بشود باید از مسیر تولید داخلی باشد، نه به موازات تولید داخل.

همچنین در این موضوع از وزارت صمت انتظار می رود از توان صنعت گران ایرانی و ظرفیت تولید داخلی حمایت کافی را داشته باشد.

بسیج دانشجویی به عنوان چشم بیدار ملت در راستای تکلیف مطالبه گری و عدالتخواهی خود از دولت محترم می خواهد جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از ظرفیت کارخانجات اتوبوس سازی داخل کشور استفاده نماید. تهاتر نفت هم بهتر است در راستای واردات کالاهای اساسی که مشابه اش در داخل کشور تولید نمی شود، باشد.

گفتنی است که بسیج دانشجویی این موضوع را رصد کرده و منتظر پاسخ جنابعالی به سوالات مطرح شده خواهد بود.

والسلام علیکم والرحمه الله

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم

رونوشت:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رئیسی، رئیس محترم جمهور

دکتر مخبر، معاون اول محترم رئیس جمهور

دکتر رضایی، معاون محترم اقتصادی رئیس جمهور

دکتر فاطمی امین، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

دکتر پور ابراهیمی، رئیس محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی

دکتر اکبری تالار پشتی، رئیس محترم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

دکتر جبرائیلی، رئیس محترم مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام

دکتر ذبیح‌الله خداییان، رئیس محترم سازمان بازرسی کل کشور

 

لازم بذکر است که در سال‌های گذشته نیز شهرداری قم بدنبال خرید اتوبوس های خارجی بود که با پیگیری این تشکل دانشجویی از ظرفیت‌های بومی جهت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری قم استفاده شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها