أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۸۹۸۹
زمان انتشار: ۱۵:۲۵     ۱۳ دی ۱۴۰۰
الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح کرد:
دهقانی گفت: متاسفانه سه دهه است که مافیای خودرو، قدرت زیادی گرفته و هزینه سنگینی را روی دست مردم ایران گذاشته اند و شجاعت تصمیم گیری در این خصوص وجود ندارد.

به گزارش پایگاه 598، الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح نو آنلاین، به وضعیت صنعت خودرو اشاره و از لزوم واردات خودرو باتوجه به مصوبه اخیر مجلس در این رابطه گفت: در مصوبه مجلس در خصوص واردات خودرو ما بخشی را تعیین کردیم تا بتوان با ارز شخصی خودرو وارد کرد که این بخش حذف شد و فقط قسمت مربوط به صادرات و خدمات خودرویی مانده است.

وی افزود: مسئله مشخص این است که ما نه قطعات مان در کلاس جهانی است و نه میتوانیم خودرویی به کشورهای دیگر صادر کنیم و یا خدمات خودرویی بدهیم تا در قبال آن واردات خودرو داشته باشیم و آن هم قابل توجه باشد.

دهقانی تاکید کرد که  شاید ۵۰۰، ۶۰۰ هزار دستگاه صادرات داشته باشیم و به صورت محدود با ارز آن بشود خودرو وارد کرد. اما در حد اینکه بازار خودرو ایران را تحت تاثیر قرار دهد و بتواند قیمت ها را کنترل کند و رقابت ایجاد کند از این محل مصوب شده چیزی در نمی آید.

*واردات خودرو با ارز منشا خارجی، شاید کمی بازار را بهتر کند

او گفت درصورتی که واردات با ارز شخصی آزاد شود و هرکسی ارزی با منشا خارجی دارد بتواند واردات انجام دهد شاید اندک تحرکی در واردات خودرو صورت پذیرد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اما آن چیزی که در داخل کشور اهیمت دارد این است که خودروسازان ما نزدیک به دو سه دهه است که در حال درجا زدن هستند و یک پلتفرمی را که از ۳۰ سال پیش داشته اند را ادامه می دهند و تولید می کنند. که باعث شده تا بدهکار شوند از پیش خوری کرده اند و برای توسعه خودشان منابع ندارند.

*اگر خودروسازان سود ۲۰ سال آینده را نیز بگیرند، باز هم ورشکسته هستند

دهقانی یادآورمی‌شود: بدهی خودروسازان به حدی رسیده است که اگر ۱۰ سال یا ۲۰ سال سودشان را یکجا بگیرند باز هم نمی توانند بدهی هایشان را تسویه کنند. عملا این دو خودروساز ورشکسته هستند و باید برای این ها و صنعت خودرو تصمیم گیری شود و امیدواریم که مسئولان این شجاعت را داشته باشند تصمیمات اساسی را در این خصوص بگیرند.

او متذکر شد که واقعا جامعه ما هزینه سنگینی را از این جهت پرداخت می کند. به عنوان مثال ما روزانه صد میلیون لیتر به طور متوسط سوخت مصرف می کنیم و خودروهایمان حدود ۱۰ لیتر در صد کیلومتر به طور متوسط مصرف می کنند که در دنیا حدود ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است که اگر ما همین رقم را کاهش دهیم مثل این می ماند که ما سالانه ۷۰۰،۸۰۰ هزار میلیارد تومان پول نفت را صرفه جویی می کنیم.

دهقانی خاطرنشان کرد که البته این موارد  بدون در نظر گرفتن اینکه مردم چقدر هزینه می دهند. ازطرفی تاثیرش بر آلودگی هوا و محیط زیست و بیماری ها و ... که بماند.

*آیا مافیای خودرو در ممنوعیت واردات نقش داشته‌اند؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به قدرت مافیای صنعت خودرو برای جلوگیری از واردات اظهارکرد: متاسفانه سه دهه است که مافیای خودرو، قدرت زیادی گرفته و هزینه سنگینی را روی دست مردم ایران گذاشته اند و  شجاعت تصمیم گیری در این خصوص وجود ندارد.

وی ادامه داد که در خصوص خودرو فقط موضوع تولید داخل را بزرگنمایی می کنند اما در موضوعات دیگر مثل محصولات کشاورزی می بینیم که به عنوان مثال در گندم که استراتژی ترین محصول برای کشور است، در داخل کشور به تولید کننده هیچ بهایی داده نمی شود و تولید داخل را با پایین ترین قیمت حدود ۶ هزار تومان به سختی میخرند یا نمیخرند و میروند تولید ژنتیکی کشورهایی مثل برزیل را با قیمت بیش از کیلویی ۱۰ هزار تومان وارد می کنند.

دهقانی عنوان کرد: در اینجا دیگر بحث تولید داخل و حمایت از تولید کننده مطرح نمی شود اما در موضوع خودرو وقتی می گوییم که خودرو هم یکی از اقلام مورد نیاز مردم است و برای تنظیم بازار و اذیت نشدن مردم باید واردات داشته باشیم که حتی آنقدر که در داخل تولید داریم را ادامه دهیم و حمایت هم بکنیم اما چون این تعداد تولید متناسب با تقاضای بازار نیست پس اجازه دهیم تا بخشی از تقاضا را وارد کنیم.

دهقانی گفت که البته ما طرفدار واردات نیستیم اما در این شرایط نباید مردم هزینه سنگینی بدهند باید در این خصوص یک سیاست و استراتژی مشخص داشته باشیم. امروز اکثرا تولید کنندگان خودرو در جهان به سمت انرژی های پاک رفته اند و شاید حدود ۲۰ سال دیگر هیچ خودروی سوخت فصیلی نداشته باشیم اما ما هم اکنون کجای این صنعت خودروسازی دنیا و خودروهای هوشمند قرار داریم؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها خاطرنشان کرد که اگر همه موارد را کنار هم بگذاریم می بینیم خودروسازان بیش از دو برابر بودجه عمومی کشور برای ما هزینه دارند و این باید ساماندهی شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها