أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۰۱۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۰۴ بهمن ۱۴۰۰
سفر رسمی ابراهیم رئیسی به روسیه یکی از خیره کننده ترین تصویرهای ژئوپلیتیکی قرن ۲۱ را رقم زد که نماد مناسبی برای نمایش روند اجتناب ناپذیر یکپارچه سازی اوراسیا است.

به گزارش پایگاه 598، وبسایت «کریدل» در مطلبی به قلم «پپ اسکوبار» به موضوع سفر «سید ابراهیم رئیسی» به روسیه پرداخت. اسکوبار مقاله خود را این چنین آغاز می کند: سه نفر را نمی توان یک جمع بزرگ به شمار آورد حال آنکه نشست این هفته رؤسای جمهور ایران-روسیه و همزمانی آن با رزمایش نظامی این دو کشور با ارتش چین که در دریای عمان برگزار شد و حتی دیدار رؤسای جمهور روسیه-چین که برای دو هفته دیگر تدارک دیده شده است، این حس را القا می کند که سه قدرت برتر عرصه اورسیا تحقق دورنمای راهبردی را در پیش گرفته اند که با سرعتی چشمگیر در حال توسعه است.

نویسنده در ادامه این مقاله می افزاید: سفر رسمی ابراهیم رئیسی به روسیه که به دعوت ولادیمیر پوتین انجام شد، یکی از خیره کننده ترین تصویرهای ژئوپلیتیکی قرن ۲۱ را رقم زد که شامل نماز خواندن رئیس جمهور ایران در کاخ کرملین بود. این تصویر که بازتاب گسترده ای داشت نماد مناسبی برای نمایش روند اجتناب ناپذیر یکپارچه سازی اوراسیا است.

راهبرد حداکثری ایران-روسیه/ تصویری که جاودانه شد

سفر رئیسی به روسیه که بر لزوم «برقرار رابطه دائمی و راهبردی»، «مقاومت دیرینه دو کشور در برابر آمریکا» و نهایی کردن «سند ۲۰ ساله مشارکت راهبردی» متمرکز بود، نشان از عزم وی برای هم افزایی نیروها در راستای مقابله با امپراتوری تک قطبی و رو به زوالی دارد که بیش از پیش از عقلانیت فاصله گرفته است.

در این میان، یکی از کلیدی ترین عناصر شراکت راهبردی ۲۰ ساله، ایجاد شبکه ای مالی و قابل رقابت با سوئیفت است. این مکانیسم که به ابتکار عمل ایران، روسیه و چین عملیاتی می شود، قابلیت آن را دارد که اعضای سازمان همکاری شانگهای و همچنین اتحاد اقتصادی اوراسیا، آ سه آن، بریکس و دیگر سازمان های تجاری-امنیتی منطقه ای را به یکدیگر متصل کند.

نقشه راه جدید

نویسنده این مقاله در ادامه می افزاید: وقتی «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران با «سرگئی لاوروف» همتای روس دیدار کرد، از سفر رئیسی به عنوان «نقطه عطفی در سیاست حسن همسایگی و نگاه به شرق» یاد کرد که در واقع خلاصه ای از نقشه راه دولت جدید ایران است که سیاستی همسایه محور و آسیا محور را با تمرکز بر شرق دنبال می کند و بر دیپلماسی اقتصادی متمرکز است.

این در حالی است که در تقابل با ایران و روسیه، تنها سیاست ارائه شده از سوی محور غربی، اعمال تحریم است که تهران-مسکو به نوبه خود برای خنثی کردن آن مصمم هستند.

از سوی دیگر، موضوع غالب در اظهارات رئیسی، کلمه «مقاومت» است تا آنجا که می گوید: در دنیای امروز، مفهوم مقاومت نقشی محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می کند.

ترسیم مرزهای یک دنیای جدید

چکیده سخنرانی سید ابراهیم رئیسی در مجلس دومای روسیه این بود که پیروزی ایران در دو جبهه رقم خورده است: مقابله با تروریسم سلفی و مبارزه با کارزار فشار حداکثری آمریکا.

این موفقیت ها، ایران را در مقام شریک روسیه در موقعیت بسیار خوبی قرار می دهد به ویژه آنکه از پتانسیل اقتصادی بی نظیری به ویژه در حوزه های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری برخوردار است.

همزمان، همانطور که رئیسی اشاره کرد، به لحاظ جایگاه ژئواکونومیکی هم موقعیت ایران به ویژه در کریدور شمال-جنوب می تواند تجارت از هند به روسیه و از آنجا به اروپا را بسیار کم هزینه تر کند.

نویسنده مقاله در نهایت این گونه نتیجه گیری می کند: نظم جدید اوراسیا محور که جمعیت کثیری از جهان را در بر می گیرد، روندی رو به رشد دارد. چین از اورسیا به عنوان صحنه ای بزرگ برای ارتقای نقش جهانی خود استفاده می کند و این واقعیت به موازات همگرایی سریع ایران- چین- روسیه می تواند حاوی پیام های روشنی برای حامیان غربی نظام قانون محور تک قطبی باشد.

ایران هم در میان کشورهای در حال توسعه جایگاهی ویژه دارد حال آنکه روسیه هم به شدت درگیر غرب زدایی از نظام حکمرانی جهان است.

اکنون جای تعجب ندارد که سران سه قدرت اصلی منطقه اوراسیا فقط به فاصله چند روز از یکدیگر، دیدارهایی حضوری را تدارک می بینند. در حالی که محور آتلانتیک شیفته غرور، خود برتر بینی و بی کفایتی است، شاهد ترسیم مرزهای دنیای پساغرب هستیم که اوراسیا محور است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها