کد خبر: ۵۰۰۷۸۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
اداره آمار ترکیه اعلام کرد: تورم در ترکیه در ماه ژانویه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸.۷ افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از دیلی صباح، اداره آمار ترکیه اعلام کرد که تورم قیمت مصرف کننده در این کشور در ماه ژانویه به بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۰۲ تاکنون رسیده است.

این نهاد گزارش داده که تورم در ترکیه در ماه ژانویه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸.۷ افزایش داشته است، این رقم برای ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ معادل ۳۶.۱ درصد بود. در ماه ژانویه تورم ماهانه در ترکیه ۱۱.۱ درصد بوده است.

بر اساس نظرسنجی خبرگزاری آناتولی که هفته گذشته انجام شد، بیست کارشناس اقتصادی اعلام کردند که انتظار دارند به طور متوسط در ماه ژانویه تورم ترکیه به ۴۸.۴ درصد افزایش یابد.

بانک مرکزی ترکیه هفته گذشته پیش بینی خود از تورم سالانه این کشور را برای سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ افزایش داد و در عین حال اعلام کرد که می‌خواهد از ارزش لیر این کشور حمایت کند.

این بانک همچنین برای سال ۲۰۲۲ تورم ۲۳.۲ درصدی را پیش بینی کرده و این در حالی است که در پیش‌بینی قبلی این بانک این رقم ۱۱.۸ درصد بوده است.

بانک مرکزی ترکیه تورم این کشور برای سال ۲۰۲۳ راهم ۸.۲ درصد ‌بینی کرده است. افزایش قیمت مواد غذایی و حامل‌های انرژی از یک سو و سقوط ارزش لیره این کشور از جمله دلایل سر به فلک کشیده شدن تورم در ترکیه بوده است.

نکته جالب آن که بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم برای ماه می سال جاری را ۵۵ درصد ارزیابی کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها