کد خبر: ۵۰۲۶۴۸
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
در شانزدهمین سفر استانی در گلستان مطرح شد؛
آیت‌الله رئیسی با اشاره به تمایل کشورهای منطقه برای توسعه روابط تجاری با ایران گفـت: پیش ‌از این در همین استان و استان‌ خراسان‌رضوی و سایر استان‌های شمالی کشور که قطعی گاز مردم را رنج می‌داد امسال با این مسئله مواجه نبودیم و قطعی گاز و برق در کشور نداشتیم.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از کیهان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان دیروز جمعه 13 اسفند، در شانزدهمین سفر خود و پس از سفر به استان‌های هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و گیلان، وارد استان گلستان شد.

در بدو ورود به گلستان برای انجام شانزدهمین سفر استانی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: با کمک همه مسئولان استانی در یک کار جهادی و با الگو گرفتن از سرداران شهید استان یک کار متفاوت انجام داده و کار ماندگاری در گلستان انجام شود.

وی بیان کرد: گلستان قطب کشاورزی و گردشگری کشور است و در بخش صنعت نیز کارهای زیادی در این استان انجام شده اما هنوز مشکلاتی در این بخش‌ها وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: دولت سیزدهم به همراه مدیران گلستان برای حل این مشکلات به‌خصوص بیکاری به‌عنوان دغدغه خانواده‌های دارای فرزندان تحصیلکرده اقدام خواهد کرد که لازمه آن حرکت جهادی با پیروی از سیره سرداران شهید است.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، معاون امور بانوان و خانواده، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و وزیران کشور، جهادکشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی، ورزش و جوانان، امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آیت‌الله رئیسی را در این سفر یک روزه همراهی می‌کنند.

بازدید از طرح‌های صنعتی، زیرساختی، راه، کشاورزی، دیدار با نخبگان، خانواده شهدا و قشرهای مختلف مردم، حضور در نشست شورای اداری و نشست خبری با رسانه‌های گلستان از جمله برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر به این استان است.

رئیس‌جمهور: ارتباطات همسایگی باعث شد که امسال قطعی‌گاز نداشته باشیم

بازدید رئیس‌جمهور از جزیره آشوراده و کانال خزینی

رئیسی روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان گلستان با حضور در جزیره آشوراده و کانال خزینی از نزدیک در جریان مشکلات توسعه‌ای این مناطق قرار گرفت.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: ضروری است که کانال‌های ورودی آب به این منطقه لایروبی شود.
رئیسی خاطرنشان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد. مسئولین بدون فوت وقت سریعاً برای احیای خلیج گرگان اقدام کنند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه پس از این سفر استانی لایروبی آبراهه‌های تامین‌کننده آب این مناطق انجام شود، تصریح کرد: حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز جلسه کارشناسی را تشکیل و اقدامات لازم به‌سرعت آغاز شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اداری، احیاء، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده‌اند.

رئیسی با‌ اشاره به ظرفیت‌های این منطقه برای توسعه در زمینه گردشگری و محیط‌زیست، اظهار داشت: چندین‌بار در زمینه توسعه این منطقه مطالعه انجام شده است لذا الان دیگر زمان اجرا است و تعلل پذیرفتنی نیست.

گسترش مسیرهای ریلی یکی از محورهای توسعه ملی است

رئیس‌جمهور همچنین با حضور در مرکز لجستیک مرزی و گمرک اینچه‌برون، با بیان اینکه گسترش مسیرهای ریلی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه ملی است، گفت: برای توسعه خطوط ریلی مقرون به صرفه‌ترین، مطمئن‌ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها مدنظر باشد.

وی توجه به پیشنهادات و راهکارهای کارشناسی و تخصصی را ضرورت اصلیِ کارآمدی فرایندهای توسعه‌ای دانست و خاطرنشان کرد: در میان راهکارهای نخبگانی و کارشناسی نیز آنچه که منافع ملی را بهتر و بیشتر تامین می‌کند باید ملاک عمل باشد.

رئیسی در ادامه به اهمیت کریدور شمال- جنوب‌ اشاره و تأکید کرد: این کریدور از آن دسته زیرساخت‌هایی است که کمک موثر و زیادی به توسعه کشور می‌کند.
رئیس‌جمهور همچنین با حضور در بازارچه مرزی اینچه‌برون با مردم و برخی از کسبه دیدار و گفت‌وگو کرد.
‎در جریان این بازدید رئیس‌جمهور پس از شنیدن مشکلات و دیدگاه‌های بازاریان دستورات لازم را برای پیگیری و رفع این مشکلات صادر کرد.

وی همچنین در حاشیه سفر به منطقه مرزی اینچه‌برون با بومیان اهل و‌ ترکمن مرزنشین این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

تعلل ۲۴ ساعته در لایروبی خلیج گرگان پذیرفتنی نیست

رئیسی همچنین در جریان بازدید از سواحل خلیج گرگان گفت: باید از همه ظرفیت‌ها برای اجرای فوری طرح لایروبی خلیج گرگان استفاده کنیم.
وی بیان کرد: آب باید در خلیج گرگان جریان داشته باشد و مسئولان بدون فوت وقت برای احیاء این پهنه آبی اقدام کنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: حداکثر تا ۱۰ روز جلسه کارشناسی تشکیل شده و اقدامات لازم برای لایروبی آبراهه‌های تامین‌کننده آب این مناطق به سرعت آغاز شود.
وی افزود: دستگاه‌های اداری، احیا، نگهداری و استفاده از این طبیعت را در پیچ و خم روزمرگی معطل کرده‌اند.

به گزارش ایرنا خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی‌رویه، لایروبی نکردن کانال‌های آبرسان، افزایش تعداد آب‌بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

تمایل کشورهای منطقه برای توسعه روابط تجاری با ایران

رئیسی همچنین عصر جمعه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا و جمعی از اقشار مختلف استان گلستان اظهار داشت: خداوند نعمات بسیاری را به انسان ارزانی داشته که باید از این ظرفیت‌ها برای عمران و آبادانی استفاده کرد.

وی بیان کرد: انسان باید زمین را آباد کند و از ظرفیت‌ها و هوا و فضا و امکانات موجود بهترین بهره را ببرد و برای آبادانی زمین تلاش کند اما از بین‌ بردن جنگل و ساحل و امانت و منفعت‌طلبی و زیاده‌طلبی خلاف عمران و آبادی است.

رئیس جمهور بیان کرد: حمایت از کشاورزی یک مسئله مهم در استان گلستان است و اگر روستاها را به‌عنوان بخش تولیدی مهم تبدیل کنیم، روستاییان در حاشیه شهر سکونت نخواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: کشورهای منطقه سی‌آی‌اس و سایر کشورهای منطقه تمایل زیادی برای توسعه روابط تجاری با ایران دارند و در این شرایط بهترین بازار منطقه می‌تواند در اختیار ایران قرار بگیرد که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: استان‌های مرزی باید با همکاری وزارت امور خارجه با کشورهای همجوار ارتباط برقرار کنند که این موضوع به استانداران تأکید شده است.
رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه نباید در کشور فقر مطلق داشته باشیم گفت: فقر مطلق محصول بی‌عدالتی اجتماعی و اقتصادی بوده و زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

وی گفت: من چندی پیش در اجلاس اکو در ‌ترکمنستان بود و قبل از آن در اجلاس شانگهای با اکثر کشورهای همسایه دیدار داشتم و همه آنها تأکید می‌کردند که روابط تجاری و اقتصادی ما با ایران توسعه پیدا کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه «برای محصولات ایرانی مشتری‌های خوبی در منطقه وجود دارد» گفت: کشور ما بهترین بازار را در منطقه دارد.

وی افزود: این روابط که با تاجیکستان داریم از زمان اجلاس شانگهای تا امروز سه چهار برابر شده است. با ‌ترکمنستان از بعد از سفر به‌ غیر از بحث سوآپ گازی روابط‌مان آغاز شده است. پیش‌ازاین در همین استان و استان خراسان رضوی و سایر استان‌های شمالی کشور که قطعی گاز مردم را رنج می‌داد امسال با این مسئله مواجه نبودیم. امسال زمستان قطعی گاز و برق در کشور نداشتیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ارتباط همسایگی و فعال شدن سیاست همسایگی از محورهای دیپلماسی منطقه‌ای دولت است.

رئیسی همچنین گفت: به استانداران استان‌های مرزی ابلاغ و توصیه کردیم با کشورهای هم‌جوار با اطلاع وزارت خارجه ارتباط برقرار کنند ازجمله ارتباطات مرزی و فعال شدن بازارچه‌های مرزی که به واردات مدیریت‌شده، افزایش صادرات و‌ اشتغال کمک می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها