کد خبر: ۵۰۳۰۰۴
زمان انتشار: ۲۰:۲۶     ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
او سکاندار دادستانی تهران در سخت ترین دوره قضایی و بحران های کشور از جریان فتنه، تا تحریم، امیر منصور آریا و بانک زنجانی، موسسات غیرمجاز و مبارزه با فساد بود.

به گزارش پایگاه 598، جعفری دولت آبادی، دادستان سخت ترین دوره چالش های اقتصادی و اجتماعی؛ «فقط قانون را اجرا کنید»
به گزارش بولتن نیوز، جعفری‌دولت‌آبادی در جلسه تودیع و معارفه خود درباره روز‌های شروع به کار دادستانی تهران گفت: «زمانی که بنده در شهریور ۸۸ دادستان تهران شدم، شهر در دود و آتش می‌سوخت و هر روز تجمع بود و هر روز از کف خیابان اغتشاشگران دستگیر می‌شدند و باید تعیین تکلیف می‌کردیم و ...».

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

عباس جعفری دولت‌آبادی متولد ۱۳۳۶ از سال 1388 تا 1398 و نزدیک به 10 سال دادستان عمومی و انقلاب تهران بوده که در یکی از حساس ترین و پرکارترین سال های فعالیت قضایی، سکان امور دادستانی تهران را به عهده داشت.
آقای جعفری دولت آبادی، پیش از دادستانی تهران، سمت‌هایی همچون ریاست کل دادستانی استان خوزستان و همچنین سرپرست مجتمع قضایی خانواده تهران را بر عهده داشته‌ و سال ها سابقه کار و فعالیت در دادستانی ایران داشته است.

در این دوره ده ساله 98- 1388 دادستانی تهران، علاوه بر موضوعات معمولی و حقوقی و قضایی و اجتماعی و شکایت های خصوصی از سوی افراد حقیقی و حقوقی و پیگیری حقوق مردم و کسب وکارها، با موضوعات بزرگ و پیچیده عمومی نیز همراه بوده است. در این سال ها چالش های بزرگی مانند تحریم ها و آثار خروج آمریکا از برجام بر اقتصاد کشور، نوسانات نرخ ارز و طلا و خروج سرمایه و ارز، کشور را با مشکلات بسیاری همراه کرده است.
از سوی دیگر، مشکلات تورم، رشد قیمت ها، احتکار، رانت و فساد مالی، فعالیت موسسات غیرمجاز، نیز چالش های مختلفی ایجاد کرده بود و سپرده گذاران موسسات غیر مجاز با تجمع خود خواستار رسیدگی به مشکلات بودند و بخشی از توان دادستانی صرف مقابله با موسسات غیرمجاز و ساماندهی آنها و شناسایی دارایی این موسسات شده است.
همچنین در فضای سیاسی سال های 88 به بعد، جریان فتنه و اغتشاش ها و اعتراضات اجتماعی و سیاسی، نیز فضای داخلی و بین المللی را تغییر داد و به قول آقای جعفری دولت آبادی، زمانی که بنده در شهریور ۸۸ دادستان تهران شدم، شهر در دود و آتش می‌سوخت و هر روز تجمع بود و هر روز از کف خیابان اغتشاشگران دستگیر می‌شدند و باید تعیین تکلیف می‌کردیم و ...

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد
در کنار این مشکلات بزرگ عمومی و پیچیده که نیازمند برخورد جدی، قاطعیت و قانون مداری دادستانی تهران بوده تا بتوان مشکلات را ساماندهی کرد و کشور و جامعه را از خطرات موجود دور کنند، حاشیه های رسانه ای و سیاسی و محافل قدرت نیز دائم مقامات قضایی را هدف می گرفت و شایعات مختلف و مواضع مختلف و عدم حمایت ها و انتقادها، در مقابل اقدامات قاطعانه دادستانی مطرح بود تا روحیه و توان مسوولان قوه قضاییه و دادستانی تهران را تضعیف کنند.

جامعه برای مقابله با آثار تحریم اقتصادی و آثار خروج آمریکا از برجام، رشد هزینه ها و تورم و کاهش قدرت خرید مردم و اثر آن بر مسائل اجتماعی و امنیتی، رشد حاشیه نشینی و فقر، رشد فساد و رانت خواری و... نیازمند تلاش و کار اطلاعاتی و انتظامی و حضور در بازارها و برخورد قاطعانه بود و هر روز تعدادی از اخلال گران به دنبال التهاب، نوسان گیری، رشد قیمت ها، و سخت کردن شرایط برای مردم بودند.

مقابله با فتنه و فسادها و رانت ها

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد
جعفری دولت آبادی در ۸ شهریور ۱۳۸۸ از سوی صادق لاریجانی رئیس سابق قوه قصائیه به سمت دادستان عمومی وانقلاب تهران منصوب شد و تا تاریخ ۹ اردیبهشت ۹۸ که سید ابراهیم رییسی رئیس قوه قضاییه بود، کار خود را ادامه داد. به عبارت دیگر ایشان در سال های سختی عهده دار یکی از مهمترین مسوولیت ها در دادستانی بوده است. شکل گیری جریان فتنه در سال 88، و موضوعات دیگر مانند التهاب و اعتراض ها و اغتشاش های دی سال 96، از جمله مسائل اجتماعی و امنیتی بوده است که جعفری دولت آبادی برای مقابله با آن تلاش بسیاری داشته است.
جعفری‌دولت‌آبادی در جلسه تودیع و معارفه خود درباره روز‌های شروع به کار دادستانی تهران گفته است: «زمانی که بنده در شهریور ۸۸ دادستان تهران شدم، شهر در دود و آتش می‌سوخت و هر روز تجمع بود و هر روز از کف خیابان اغتشاشگران دستگیر می‌شدند و باید تعیین تکلیف می‌کردیم و ...».

بیشتر بخوانید: آیا جعفری دولت آبادی قربانی باج ندادن‌هایش شده است؟

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، شماری از فتنه گران و اغتشاش گران و افراد موثر در فتنه سال 88 را از جمله کسانی که در مراسم عاشورای ۱۳۸۸ حرمت را شکستند، به دادگاه فراخواند و با آنها مقابله کرد. عباس جعفری دولت‌آبادی دستور تعطیلی دفتر یکی از سران فتنه در شهریور ۱۳۸۸، دستگیری تعدادی از سیاستمداران جریان فتنه و ممنوعیت فعالیت دو حزب حامی فتنه را صادر کرده‌است....


ساماندهی موسسات غیر مجاز و مقابله با فساد مالی

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

از سوی دیگر، شکل گیری مشکلاتی مانند موسسات غیر مجاز اعتباری، فسادهای مالی، رانت ها، باندهای قدرت و فساد که در دوره دوم دولت احمدی نژاد، نظام بانکی و مالی کشور را با مشکلات بسیار مواجه کرد و موجب اعتراضات و تجمع های مختلف مال باختگان شد که خواستار دریافت پول خود بودند. رشد قیمت ها و تورم و نرخ ارز و سایر شاخص ها، برخی موسسات مالی و اعتباری را با مشکلات و بحران مواجه کرد و مقابله با آنها و افراد مختلف و دستگیری و رسیدگی به اتهامات آنها و تامین حقوق مردم نیز کار سخت و سنگینی بود که در دوره مدیریت آقای جعفری دولت آبادی صورت گرفت.


پرونده های بزرگ فساد مالی از موضوع امیرمنصور آریا، تا بابک زنجانی، که بارانت خواری ها، و شکل گیری شرکت های بزرگ تحت پوشش بابک زنجانی، امیر منصور آریا مواجه بود و از شرکت های فولاد، واردات و صادرات، تا فساد مالی و بانکی، در بانک های ملی، صادرات، سرمایه و ... را درگیر کرده بود، مشکلات و فساد مالی بانک هایی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه، بانک ملی، و موسسات غیر مجاز و مدیران موسسات و بانک هایی که از کشور فرار کردند و یا بازداشت و محاکمه شدند، و افراد مختلفی که ده ها هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور، هزینه تحمیل کردند و بانک مرکزی مجبور به تامین اعتبار برای پرداخت سپرده های مردم در موسسات غیر مجاز مختلف بوده است و... همگی در این دوران ده ساله سخت اقتصاد ایران رخ داده و آقای جعفری دولت آبادی و همکاران ایشان در دادستانی تهران به آنها رسیدگی کردند.

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

حجم کار فساد مالی و افراد درگیر با آنها در حوزه های مختلف بانکی، شرکت ها، گمرکات، بازار ارز و طلا در این دوره بسیار بوده و نام افراد بسیاری در رابطه با فساد مالی و بانکی، رانت خواری ها و فسادهای بزرگ مطرح بوده است. حتی در این دوره به اتهامات افراد بسیاری که به عنوان مدیر در سیستم بانکی و گمرکات و شبکه های اداری مختلف مشغول به کار بوده اند نیز مطرح بوده است.

مقابله با اخلال گران اقتصادی در جریان تحریم های اقتصادی

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

علاوه بر مقابله با اغتشاش ها، باندهای فساد و رانت خواری ها، زمین خواری ها، عوامل اختلال در بازار ارز و طلا، افراد موثر در بحران موسسات غیر مجاز اعتباری و بانکی، و مقابله با احتکار و گران فروشی و عوامل اخلال اقتصادی و... رسیدگی به مشکلات و بحران های اجتماعی حاصل از تحریم های اقتصادی و آثار آن بر اقتصاد نیز کار بزرگی بوده است.
تحریم های غرب که در دوره دولت احمدی نژاد و از سال 1390 شروع شد و تا سال 95 ادامه یافت و تحریم دور دوم که دوباره در سال 97 و با خروج ترامپ از برجام شکل گرفت و مقابله با آثار اجتماعی و امنیتی و حقوقی حاصل از شدت گرفتن التهاب ها و بحران های اقتصادی و نوسانات نرخ ارز و طلا و اخلال در نظام اقتصادی و مالی کشور و گرانی ها و خروج ارز و... نیز کار بسیار مهمی است که دادستانی تهران با مدیریت آقای جعفری دولت آبادی در سال های تحریم انجام داده است.
نوسانات شدید نرخ ارز که متاثر از تحریم ها و خروج آمریکا از برجام بوده موجب نگرانی مردم و مسوولان شد و مشکلات و بحران های اقتصادی و مالی بسیاری بر جای گذاشت و لذا دادستانی تهران به کمک بانک مرکزی، دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی، نیروی انتظامی و سایر نهادهای نظارتی و اقتصادی کشور، برای مقابله با اخلال گران بازار ارز، سکه و طلا، خروج ارز از کشور، بازگشت ارز صادراتی به کشور، و عوامل مختلف اخلال در نقاط مختلف کشور، تلاش بسیاری انجام داده اند.
سال ها طول کشید تا بازار به تدریج با ثبات نسبی همراه شد و نوسانات شاخص ها و نرخ ها کاهش یافت. سال ها طول کشید تا موسسات غیرمجاز منحل و جمع شد و پول های مردم پرداخت شد. سال ها طول کشید تا عوامل اقتصادی و تولید کشور ساماندهی شود و اقتصاد کشور را به طور نسبی ساماندهی کند و اینها همه نتیجه زحمات نیروهای انسانی و سرمایه های انتظامی، حقوقی، قضایی، امنیتی و مالی کشور در دوره 10 ساله 1388 تا 1398 بوده است که در تمام این دوره سخت فعالیت های قضایی، آقای جعفری دولت آبادی سکان دادستانی تهران را به دست داشته اند.

جعفری دولت آبادی با تاکید به دادستان پس از خود گفت: فقط قانون را اجرا کنید

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

جعفری دولت‌آبادی پس از تغییر از سمت دادستان تهران به سمت مستشار دریکی از شعب دادگاه انتظامی قضات منصوب ولی پس از مدتی خبرها از حضور وی در دادگاه عالی انتظامی قضات حکایت داشت و پس از مدتی مشخص شد که ایشان بازنشسته شده است.
پس از انتصاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه، عباس جعفری دولت‌آبادی با درخواست خود از این سمت تقریباً استعفا داد و به جای او علی القاصی مهر رئیس کل دادستانی استان فارس به این سمت منصوب شد.او به حدی در سمت دادستانی تهران تجربه داشت که درمراسم معارفه دادستان جدید تهران (القاصی مهر) به او گفت فقط قانون را درنظر بگیر وبه حرف این وآن توجه نکن ...
جعفری‌دولت‌آبادی در جلسه تودیع و معارفه خود درباره روز‌های شروع به کار دادستانی تهران گفته است: «زمانی که بنده در شهریور ۸۸ دادستان تهران شدم، شهر در دود و آتش می‌سوخت و هر روز تجمع بود و هر روز از کف خیابان اغتشاشگران دستگیر می‌شدند و باید تعیین تکلیف می‌کردیم و ...».

تحریم های اروپا و آمریکا

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد
وی در سال های پرکار خود در دوران تحریم های غرب علیه ایران، در ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ در لیست تحریم ها قرار گرفت و برای ورود به کشورهای اتحادیه اروپا تحریم شد و اعلام شد که اگر دارایی در اروپا داشته باشد کلیه دارایی وی در این کشورها توقیف می شود. در ۴ اسفند ۱۳۹۰، نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا وی را از ورود به این کشور تحریم و اعلام شد که اگر دارایی در آمریکا داشته باشد، تمامی دارایی وی در این کشور توقیف می شود.

تکذیب بازداشت و پیگیری قضایی

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد
در مقطعی برخی در فضای مجازی شایع کردند که آقای جعفری دولت آبادی بازداشت شده و تحت پیگیرد قضایی است. اما عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب سابق تهران، درباره صحت و سقم برخی شایعات مطرح‌شده درباره وی در فضای مجازی، گفت: این موضوعات از اساس کذب است و صحت ندارد. بنده از منتشرکنندگان این شایعات شکایت کرده‌ام و این شکایت به قوت خود باقی است. غلامحسین اسماعیلی نیز درباره صحت خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر بازداشت جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران، اظهار کرد: به هیچ عنوان خبر صحت ندارد.

مشورت با روزنامه نگاران و رسانه ها در مقابله با التهاب های اقتصادی

وقتی جریان انحرافی و فتنه انتقامش را با دست خودی‌ها از جعفری دولت آبادی می‌گیرد

جعفری دولت آبادی حتی در دوره نوسان های شدید ارز و طلا و سکه، از روزنامه نگاران حرفه ای در این زمینه دعوت کرد تا نظر خود را اعلام کنند و خبرنگاران که از این دعوت هیجان زده شده بودند، از این که دادستان تهران از آنها نظر بخواهد تعجب کرده بودند. زیرا در دوره های قبل حداقل چنین رویه ای را شاهد نبوده اند و این اولین بار بود که یک مقام قضایی، رسانه ها را نیروهای موثر در جهت کاهش التهاب ها و بحران های ارزی و بازارهای طلا و سکه ارزیابی کرده بود. جعفری دولت آبادی در این جلسات با روزنامه نگاران با دقت به نظر آنها گوش می داد تا در گفت وگو با مردم و فعالان اقتصادی، راهکار موثر و با کمترین هزینه در کاهش مشکلات پیگیری شود.
این موضوع نشانه دیدگاه روشن و حرفه ای و تخصص محور آقای جعفری دولت آبادی در زمینه حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی و امنیتی است. زیرا معمولا مقامات قضایی برخوردهای قضایی را دنبال می کنند و حتی برخی رسانه ها را در ایجاد تنش و نوسان نرخ ها مسوول معرفی می کردند. اما در دوره جعفری دولت آبادی، مسیر گفت وگو با متخصصان و فعالان بازار ارز و طلا، روزنامه نگاران، و سایر نهادهای موثر در کاهش بحران های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی پیگیری شد و به طور نسبی در برخی زمینه ها موثر بود.
این نکته نشان می دهد که جعفری دولت آبادی به عنوان یک مقام قضایی، یک قاضی، شنونده نظر مردم، متهمان، فعالان اجتماعی و اقتصادی بوده است و یک جایگاه مردمی و با مردم بودن را انتخاب کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها