يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۴۷۹۶
زمان انتشار: ۱۶:۱۶     ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه 598، ایران از سهم اشخاص حقیقی و حقوقی در میان بدهکاران شبکه بانکی گزارش داده است: در آخرین روز فروردین ماه، بانک مرکزی ایران به‌دنبال انتشار جداگانه بانک‌ها، لیست ابربدهکاران بانکی ۱۴ بانک را منتشر کرد؛ لیستی که درآن نام بانک‌های رفاه کارگران، سامان، سپه، قرض‌الحسنه رسالت، قرض‌الحسنه مهر ایران، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، ملت، تجارت، پست بانک، پاسارگاد، مشترک ایران و ونزوئلا و اقتصادنوین دیده می‌شود. بر پایه اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی در مجموع تسهیلات و تعهداتی که از سوی ۱۴ بانک این فهرست پرداخت و ضمانت شده است، به ۶۳۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد که از این میزان ۵۶۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات و ۶۳ هزار میلیارد تومان تعهدات بوده است. مجموع ارقام تسهیلات و تعهدات برای ۱۰ شرکت اول بدهکار، ۳۱۷ هزار میلیارد تومان است. بدین ترتیب ۵۰ شرکت بیش از ۷۷ درصد از تسهیلات و تعهدات کلان را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم برای بدهکارترین ۱۰ شرکت نخست این فهرست به ۵۰ درصد می‌رسد.

ابربدهکاران حقیقی

اما درکنار شرکت‌های بزرگ و اشخاص حقوقی که در لیست تجمیعی ۳۳۳ نفری ابربدهکاران این ۱۴ بانک قراردارند، تعدادی نیز اشخاص حقیقی هستند. با نگاهی به لیست تجمیعی این ۱۴ بانک که البته به‌دلیل نداشتن ابربدهکار در دو بانک قرض‌الحسنه مهرایران و رسالت ۱۲ بانک را شامل می‌شود، ۱۶ شخص حقیقی در لیست ابربدهکاران قرار گرفته‌اند که در مجموع تسهیلات و تعهدات عقب افتاده آنها به ۱۳ هزار و ۱۶۴ میلیارد تومان می‌رسد که از این رقم ۱۲ هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان را تسهیلات تشکیل می‌دهد. نگاهی به این لیست نشان می‌دهد که ایوب پایداری با ۲ هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان در رتبه اول ابربدهکاران حقیقی قراردارد. پس از آن حسین سلیمی با هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان، محمد مهدی حسینی با هزار و ۳۴۷ میلیارد تومان و غلامعلی سلیمانی با هزار و ۹۲ میلیارد تومان چهار نفری هستند که بدهی آنها بیش از هزارمیلیارد تومان است. پس از آنها سیداحمد گرامی با ۸۴۳ میلیارد تومان، ابوالفضل طباطبایی بیدگلی با ۷۱۱ میلیارد تومان، حسن پایداری کندرودی با ۶۵۷ میلیارد تومان، محمود اسماعیل‌زاده مرویان با ۶۵۵ میلیارد تومان، سعید مؤمنین با ۵۷۳ میلیارد تومان و گودرز روشن بخش با ۵۲۲ میلیارد تومان ۱۰ ابربدهکار بزرگ حقیقی این بانک‌ها هستند. هرچند نام بانک ملی ایران درمیان ۱۴ بانکی که بانک مرکزی لیست ابربدهکاران آنها را اعلام کرده است، نیست اما نگاهی به لیست ابربدهکاران بانک ملی نیز نکات جالب توجهی دارد. فهرست منتشر شده ابربدهکاران بانکی نشان می‌دهد که فردی به‌نام محمد ضرابیه که از سهامداران بانک سامان است با نام شرکت‌های متعددی از بانک ملی تسهیلات گرفته و امروز جزو بدهکاران بزرگ این بانک است.

برای نمونه در ردیف دوازدهمِ فهرست ابربدهکاران بانک ملی نام محمد ضرابیه مشاهده می‌شود که با تأسیس ۶ شرکت متفاوت و با نام هر شرکت از بانک ملی تسهیلات کلان دریافت کرده‌ است. محمد ضرابیه جزو سهامداران بانک سامان است. خانواده ضرابیه جزو هیأت مدیره بانک سامان هستند و حتی زمانی مدیرعاملی این بانک را هم در اختیار داشتند. محمد ضرابیه، ولی ضرابیه و احمدرضا ضرابیه سهامدار بانک سامان هستند، البته سهام‌شان روی کاغذ زیاد نیست ولی در عمل زیاد است چون با نام شرکت‌های مختلف نیز سهامدار هستند. برای مثال شرکت پمپ‌سازی ایران هم سهامدار بانک سامان است و محمد ضرابیه رئیس هیأت مدیره این شرکت است. احمد ضرابیه هم رئیس هیأت مدیره شرکت ایده‌پردازان بازار سرمایه امین است. احمدرضا ضرابیه هم رئیس هیأت مدیره شرکت هلدینگ سرآمد است.

ابربدهکاران حقوقی

همانگونه که در گزارش‌های قبلی روزنامه ایران به آن پرداخته شده است، سهم اصلی را در میان ابربدهکاران، اشخاص حقوقی و شرکت‌های بزرگ تشکیل می‌دهند که اکثر آنها نیز شرکت‌های دولتی یا وابسته به دولت هستند. بر همین اساس درمیان ابربدهکاران حقوقی ۱۰ شرکت به تنهایی نیمی از تسهیلات را دریافت کرده‌اند که به ترتیب سازمان تأمین اجتماعی با بدهی ۸۸ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان، شرکت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یا میدکو وابسته به بانک پاسارگاد با ۷۳ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۳۶ هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان، شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران با ۳۲ هزار و ۹۸۱ میلیارد تومان، گسترش انرژی پاسارگاد با ۲۸ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان، خودروسازی مدیران با ۱۲ هزار و ۶۳۵ میلیارد تومان، ارزش آفرینان پاسارگاد با ۱۱ هزار و ۹۷۶ میلیارد تومان، معدنی و صنعتی گل گهربا ۱۱ هزار و ۲۲۸ میلیارد تومان، فولاد مبارکه اصفهان با ۱۰ هزارمیلیارد تومان و شرکت ایران خودرو با ۱۰ هزار و ۲۵۶میلیارد تومان بزرگترین شرکت‌های بدهکار به شبکه بانکی محسوب می‌شوند.

بزرگترین بانک‌های تسهیلات‌دهنده

بین ۱۴ بانکی که جزئیات تسهیلات و تعهدات کلان آنها اعلام شده است، بانک پاسارگاد با نزدیک به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، بانک رفاه با نزدیک به ۹۵ هزار میلیارد تومان، بانک اقتصاد نوین با حدود ۸۹ هزار میلیارد تومان، بانک تجارت با حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان، بانک ملت با بیش از ۴۷ هزار میلیارد تومان، بانک سامان با حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان، بانک گردشگری با ۳۵ هزار میلیارد تومان، بانک سپه با نزدیک به ۱۳.۹ هزار میلیارد تومان، بانک کارآفرین با حدود ۹هزار میلیارد تومان، بانک کشاورزی با ۳.۷ هزار میلیارد تومان، پست بانک با ۲.۶ هزار میلیارد تومان و بانک مشترک ایران و ونزوئلا با ۴۷۷ میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تسهیلات را به ابربدهکاران پرداخت کرده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها