يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۶۳۰۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
در حالی که ایران در حال آمادگی برای تشرف حداکثری زائران اربعین است و اخباری مبنی بر لغو ویزای سفر زمینی اربعین منتشر شده، اما هنوز طرف عراقی به صورت رسمی درباره اربعین 1401 اظهارنظر نکرده است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، در روزهای اخیر اخباری مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی عراق و لغو ویزای اربعین برای سفرهای زمینی شنیده می‌شود و بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین که دو سال از این سفر معنوی محروم بودند، منتظر موافقت طرف عراقی و برنامه‌ریزی به منظور همراهی با زائران اربعین در مسیر نجف تا کربلا هستند.

دبیر ستاد اربعین: عراق، اربعین امسال ویزای سفر زمینی را لغو می‌کند
بر همین اساس، امسال در زمان باقی مانده تا اربعین حسینی، ستاد مرکزی اربعین در حال برنامه‌ریزی به منظور تشرف حداکثری زائران کشورمان به عراق در ایام اربعین است و حتی مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی در نشست ستاد مرکزی اربعین از احتمال تشرف بیش از چهار میلیون زائر در ایام اربعین به عراق خبر داده و گفته است که نخست وزیر و وزیر کشور عراق در دیداری که با سفیر ایران در آن کشور داشته‌اند، اعلام کرده‌اند که دولت عراق برای مراسم اربعین امسال، لغو روادید سفر زمینی خواهد داشت که خبر مهمی است.

آمادگی اعزام روزانه ۵ هزار زائر از مرز زمینی
البته مسؤولان سازمان حج و زیارت نیز از طریق سفیر و حتی برپایی جلساتی با مسؤولان عراقی، به دنبال بازگشایی مرزهای زمینی هستند و حتی حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به خبرهایی مبنی بر بازگشایی مرزهای زمینی سفر به عتبات گفت: ما آمادگی کامل برای تشرف زائران از مرزهای زمینی را داریم و در صورت برقراری این سفرها، می‌توانیم روزانه ۵ هزار زائر را از طریق مرزهای زمینی به عراق اعزام کنیم.

عراق درباره مرز زمینی و اربعین هنوز اطلاع‌رسانی رسمی نکرده است
با این وجود، هنوز طرف عراقی به صورت رسمی نه تنها با بازگشایی مرزهای زمینی موافقت نکرده، بلکه درباره لغو ویزای زمینی هم اظهارنظری نداشته است. بر همین اساس، برای تعیین تکلیف اربعین امسال باید همچنان منتظر تصمیم نهایی دولت عراق درباره اربعین ۱۴۰۱ باشیم. 

محقق نشدن وعده‌های عراق درباره بازگشایی مرز زمینی
پیش از این بارها دولت عراق از بازگشایی مرز زمینی با ایران و برقراری سفرهای زیارتی به صورت زمینی خبر داده و قرار بود ماه رجب و شعبان مرزها باز شود و حتی رئیس سابق سازمان حج و زیارت بر اساس وعده عراقی‌ها سال گذشته چند بار به بازگشایی مرزهای زمینی و قول عراق برای برقراری سفر ایرانیان از مرزهای زمینی اشاره کرد.

امسال نیز رئیس سازمان حج و زیارت در سفری به عراق، خواستار بازگشایی مرز زمینی از عید فطر شد و مسؤولان عراقی هم از این امر استقبال کردند، اما همچنان مرزهای زمینی به روی زائران بسته است و هیچ کاروانی امکان تشرف به عراق به صورت زمینی را ندارد. 
 
سفر زمینی عراق فعلا فقط با ویزا امکان‌پذیر است
البته از سال گذشته ویزای عراق برای سفرهای هوایی برداشته شد و افراد بدون ویزا امکان تشرف به عتبات را دارند، اما برای سفرهای زمینی باید همه افراد ویزا داشته باشند که عراق پس از کرونا هیچ ویزای زیارتی صادر نکرده و میلیون‌ها عاشق در انتظار سفر ارزان به عراق هستند.

احتمال سهمیه‌بندی زائران اربعین ۱۴۰۱ از سوی عراق
با وجود آمادگی همه جانبه ایران برای برقراری سفرهای زمینی، به نظر می‌رسد که هنوز طرف عراقی برای پذیرش زائران از مبادی زمینی آمادگی ندارد و هر بار بازگشایی مرزها را به زمان دیگری موکول می‌کند. حتی به گفته یک منبع مطلع، ممکن است امسال هم عراق محدودیت در تشرف زائران به این کشور اعمال کند و حتی احتمال پذیرش زائران اربعین امسال «فقط به صورت هوایی» هم زیاد است.

علاوه بر این در برخی از جلسات به منظور پذیرش زائر خارجی در ایام اربعین، بسیاری از مسؤولان عراقی مخالف بازگشایی مرزهای زمینی بدون برنامه بوده‌اند و به این ترتیب به نظر می‌رسد که سهمیه‌بندی تشرف زائران خارجی در ایام اربعین دور از انتظار نیست.

برنامه‌ریزی ایران برای اعزام حداکثری زائران اربعین
البته ستاد مرکزی اربعین از مدت‌ها قبل به منظور آمادگی مرزهای زمینی و افزایش تعداد زائران اربعین برنامه‌ریزی کرده و حتی در روزهای گذشته مسؤولان در بازدید از مرزهای زمینی، از افزایش امکانات رفاهی برای زائران اربعین خبر داده‌اند؛ تا جایی که امید کوثری، مدیر اجرایی ستاد اربعین با اشاره به افزایش احتمالی تعداد زائران اربعین سال جاری در صورت موافقت عراق و بازگشایی مرزها، گفته است که مرز سومار نیز علاوه بر مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چذابه برای تشرف زائران به حماسه اربعین بازگشایی خواهد شد.

دستورالعمل بهداشتی برای اربعین ۱۴۰۱ تدوین شد
اما آنچه بیش از برنامه‌ریزی‌های ایران برای اربعین امسال مهم است، اقدامات دیپلماتیک و موافقت عراق به عنوان میزبان اربعین است. البته برخی معتقدند که یکی از دلایل مخالفت عراق با بازگشایی مرزهای زمینی، نگرانی از شیوع کرونا و بیماری‌های دیگر است که برای این امر هم ستاد مرکزی اربعین با هماهنگی وزارت بهداشت، دستورالعمل بهداشتی تدوین کرده تا زائران بدون نگرانی امکان همراهی با زائران اربعین را داشته باشند.

علاوه بر این با توجه به اینکه در دو سال گذشته عراق درباره پذیرش زائر خارجی به موقع اطلاع‌رسانی نکرده، مسؤولان کشورمان همه احتمالات را مدنظر قرار داده‌اند تا مشتاقان زیارت اربعین از این سفر معنوی بازنمانند.بر اساس اطلاعیه ستاد اربعین، شرط تشرف به حماسه اربعین تزریق ۳ دُز واکسن کروناست که همه زائران قبل از تشرف باید نسبت به آن اقدام کنند و حتی اگر عراق هم چنین شرطی را اعمال نکند، ایران نسبت به اجرای آن مصمم است.

در نخستین سال شیوع کرونا به دلیل اینکه عراق حدود دو روز قبل از اربعین سهمیه محدود ایران را اعلام کرد، هیچ زائر و موکب ایرانی در مراسم اربعین شرکت نکرد. سال گذشته نیز با همه فراز و نشیب‌ها و درخواست‌های ایران، سهمیه ایران ۶۰ هزار نفر آن هم فقط به صورت هوایی از سوی عراق اعلام شد که علی‌رغم پیگیری‌های ستاد مرکزی اربعین، عراق تشرف زائران کشورمان را محدود به سفر هوایی کرد و در حالی که ثبت‌نام از متقاضیان انجام شد، به دلیل محدودیت سهمیه فقط برخی از موکب‌ها و تیم اجرایی و خدمات‌رسان اربعین به عراق اعزام شدند. بر همین اساس، امسال بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین که سه سال از تشرف در مسیر عشق محروم بوده‌اند، منتظر هستند تا بتوانند به این سفر معنوی مشرف شوند.

 سفرهای زمینی به عراق از اسفند سال ۹۸ با شیوع کرونا متوقف شد و هیچ زائری در قالب کاروان از طریق مرزهای زمینی به عراق اعزام نشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها