کد خبر: ۵۰۶۶۹۸
زمان انتشار: ۰۸:۴۶     ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
با توجه به اینکه انرژی الکتریکی در نیروگاه‌ها از سوخت مازوت تولید می‌شود ومصرف بیش از حد آن گرمایش زمین و تغییرات شدید اقلیمی را به دنبال دارد، با مصرف بهینه و رعایت نکات کوچک اما مهم می‌توان تا حد زیادی جلوی هدررفت انرژی را گرفت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایسنا، تمامی افراد روزانه برای انجام کارهای روزمره انرژی الکتریکی مصرف می‌کنند علاوه بر آن با ورود به فصل گرما به دلیل استفاده از سیستم‌های سرمایشی به میزان مصرف انرژی افزوده می‌شود. به گفته نوید باقری - استاد دانشگاه - استفاده از این انرژی تاثیر مستقیمی بر گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی می‌گذارد. در ادامه به ۱۶ نکته درباره شیوه تولید انرژی الکتریکی و مصرف بهینه آن اشاره خواهیم کرد:

* نیروگاه‌ها محل اصلی تولید انرژی الکتریکی هستند.

* بیش از ۸۰ درصد منبع انرژی اولیه برای تولید انرژی الکتریکی در دنیا از سوخت‌های فسیلی تامین می‌شود.

* سوخت‌های فسیلی شامل گاز، زغال‌سنگ و مازوت هستند که در بیشتر نقاط جهان برای تولید الکتریسیته از آن‌ها استفاده می‌شود.

* ما در بسیاری از کارهای روزمره مثل استفاده از سیستم‌های روشنایی و سرمایشی از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنیم.

* استفاده از انرژی الکتریکی تاثیر مستقیمی بر گرمایش زمین و یا تغییرات اقلیمی دارد و طی فرایندی موجب تغییرات می‌شود و ما به عنوان مصرف‌کننده نهایی، انرژی را به‌صورت الکتریکی مصرف می‌کنیم.

*با روشن گذاشتن هر لامپ ۱۰۰ واتی به مدت یک ساعت، ۱۰۰ وات انرژی مصرف می شود. اگر راندمان نیروگاه‌های تولید برق ۳۳ درصد باشد، تقریبا معادل سه برابر این میزان انرژی الکتریکی که ما مصرف می‌کنیم، در مبدا توسط سوخت فسیلی تامین و در نیروگاه سوزانده می‌شود و یک واحد از این سه واحد به محل مصرف ما می‌رسد.

* با تولید سه واحد انرژی که فقط یک واحد آن به مصرف‌کننده می‌رسد، دو واحد دیگر به عنوان تلفات نیروگاه تبدیل انرژی مطرح می‌شود و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم محیط زیست را آلوده می‌کند که عمده این آلودگی‌ها هم آلاینده‌های هوا هستند.

* موضوع آگاهی‌بخشی عمومی در مصرف انرژی در ساختمان‌ها اهمیت بالایی دارد.

* لامپ‌های موجود دربازار طیف وسیعی از سطح راندمان مصرف انرژی را در بر می‌گیرند.

* توجه به مصرف انرژی و توان هر لامپی که برای ساختمان تهیه می‌کنیم یکی از نکات اولیه است یعنیLED  و لامپ‌هایی که در ساختمان استفاده می‌کنیم با درجه برچسب انرژی گوناگون وجود دارند و می‌توانیم هنگام خرید به برچسب انرژی که روی جعبه لامپ نصب شده است، دقت کنیم تا لامپ مناسب‌تری تهیه کنیم.

* طبق استانداردهای مصرف انرژی باید به مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۹ که درباره صرفه جویی انرژی در ساختمان است، عمل کنیم.

* طبق مقررات ملی ساختمان، دمای ساختمان باید در فصل تابستان بین ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و در زمستان به منظور مصرف بهینه گاز باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد باشد.

*در ازای هر درجه انحراف از دمای معیار استاندارد، مصرف انرژی درصد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

* در فصل تابستان که کشور با مشکل اوج مصرف و قطعی برق مواجه می‌شود، بهترین راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی آگاهی‌بخشی عمومی به مردم درباره مصرف کننده‌های انرژی الکتریکی از جمله سیستم‌های روشنایی، سرمایش، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، اتو، جاروبرقی، سشوار و ... است.

* در ساعات اوج مصرف برق که در هر استانی به تفکیک اعلام می‌شود و غالبا این ساعت بین ۱۱ تا ۱۵ و ۱۹ تا ۲۳ و بهتر است سعی کنیم تمامی تجهیزات مصرف کننده برق غیر ضروری را در صورت امکان در ساعات دیگری استفاده کنیم.

* زمانی که می‌خواهیم تجهیزات ساختمان مانند یخچال، لباسشویی و عمده تجهیزات الکتریکی منزل را تعویض کنیم، باید به برچسب انرژی تجهیزات توجه داشته باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها