يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۴۷۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برنامه های مدیریت شهری برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، یکی از مشکلات حوزه حمل و نقل عمومی قدیمی بودن ناوگان اتوبوسرانی و از رده خارج بودن آن است و همین موضوع منجر به بروز مشکلاتی در حوزه حمل و نقل شده است و مدیران شهری را ملزم به حل این مشکل کرده است.

علاوه بر آن با افزایش تعداد مسافران در اتوبوس‌های پایتخت و نیاز به وجود اتوبوس‌های نو برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی توجه به خرید اتوبوس یا اورهال اتوبوس‌های قدیمی در طی ماه‌های اخیر بسیار پررنگ شده است.

فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و قدیمی بودن آنها منجر شده است تا بسیاری از این اتوبوس‌ها پس از سوار کردن مسافران و خدمت‌رسانی دچار مشکل شده و مجبور به پیاده کردن مسافرهای خود شوند و البته همین موضوع منجر به ناراحتی مسافران شده و صدای شکایت آنها را بلند کرده است.

شهرداری تهران اعلام کرده است که ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس به مدیریت شهری تحویل داده شده اما از یک سوم آنها مربوط به مالکیت شهرداری بوده و از این تعداد نیز بسیاری از آنها نیازمند بازسازی بوده‌اند البته باید به این نکته نیز توجه داشت که به طور قطع وجود این تعداد اتوبوس جوابگوی مسافران تهرانی نیست و برای همین مدیریت شهری باید به فکر خرید اتوبوس‌های بیشتری باشد.

 

تعهد ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در قانون بودجه

علیرضا زاکانی شهردار تهران گفت: این تعداد اتوبوس جوابگوی حمل و نقل مسافر نیست و بنابراین برای خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده است.

وی ادامه داد: ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می‌کنیم. البته برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛ ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تأمین کنیم که تعداد آن ۱۰۰۰ دستگاه است.

تحولات اساسی در حمل و نقل عمومی با ورود اتوبوس‌های جدید به تهران

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برنامه مدیریت شهری برای توسعه اتوبوسرانی تهران اظهار کرد: در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی چند برنامه با یکدیگر و به صورت موازی پیش می‌رود و قراردادهای در دست انعقاد است.

وی در خصوص این برنامه‌ها گفت: یکی از قراردادها در حوزه اتوبوسرانی مربوط به خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس است و وزارت کشور این موضوع را دنبال می‌کند؛ بر اساس آنچه که اعلام شده این اتوبوس‌ها تا پایان سال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران می‌شوند.

در حال حاضر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با ورود این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحول اساسی در ناوگان اتوبوسرانی تهران رخ می‌دهد و ۵۰ درصد ناوگان با این خرید توسعه پیدا می‌کنند

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران وجود دارد که با ورود این ۹۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحول اساسی در ناوگان اتوبوسرانی تهران رخ می‌دهد و ۵۰ درصد ناوگان با این خرید توسعه پیدا می‌کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اورهال ناوگان اتوبوسرانی تهران بیان کرد: اورهال ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس از طریق شرکت واحد آغاز شده است و این اتوبوس‌ها برای ادامه خدمت تعهدی حداقل ۵ سال خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در راستای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید به این نکته اشاره کنم که مجوز واردات هزار دستگاه اتوبوس از سوی دولت در حال طی شدن است و به محض نهایی شدن وارد ناوگان اتوبوسرانی خواهد شد.

 

تاکنون موفق به تحقق یک چهارم از وظایف اتوبوسرانی شده‌ایم

بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز پیش تر در گفتگو با همین رسانه با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: اگر امروز ۲۰ میلیون سفر در تهران را ملاک قرار دهیم باید روزانه پنج میلیون نفر توسط ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر جا به جا شوند اما این در حالی است که وضعیت عمومی ناوگان کمتر از یک میلیون نفر است به این به معنای آن است که تاکنون موفق به تحقق یک چهارم از وظایف خود شده‌ایم و قطعاً باید با شتاب بیشتری به سمت توسعه ناوگان اتوبوسرانی حرکت کنیم زیرا رسیدن به هدف مورد نظر علاوه بر رضایت مسافران، کاهش آلودگی و ترافیک را هم به دنبال دارد.

نکاحی درباره برنامه‌های سازمان اتوبوسرانی در سال جاری گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه تأمین اتوبوس و تأمین مالی وجود دارد برنامه‌ریزی ما برای سال جاری نوسازی و بازسازی ۱۴۰۰ دستگاه موجود و نوسازی ۲ هزار و ۴۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید برای ورود به شبکه داخلی است همچنین نوسازی و بهسازی خطوط و زیرساخت‌ها، نوسازی ۴ هزار ایستگاه در سطح شهر و تجهیزات شستشوی روزانه ناوگان را پیگیری می‌کنیم.

نکاحی ادامه داد: همچنین قول تحویل پانصد دستگاه اتوبوس برقی گرفته شده است و البته این اتوبوس‌ها با چالش تأمین ناوگان مواجه هستند و اگر خودروساز بتواند به قول خود عمل کند مدیریت شهری توانایی تأمین آنها را دارد و علاوه بر آن امیدواریم هزار دستگاه اتوبوس خارج از سیکل تولید داخل تا پایان سال به مردم تهران تحویل داده شود.

وی درباره اتوبوس برقی بیان کرد: این اتوبوس‌ها دارای آخرین تکنولوژی روز دنیا و سیستم شارژر سریع و باطری هستند و با توجه به آنکه نیازمند زیرساخت‌های خاص هستند در حال برنامه‌ریزی هستیم تا به محض ورود در ناوگان آنها را به کار گیریم.

خرید اتوبوس‌های دست دوم در انتظار دولت

اما موضوع قابل توجه این است که به طور قطع تأمین اتوبوس‌های جدید تولید داخل در اولویت مدیریت شهری قرار دارد و از سوی دیگر شهرداری تهران مذاکراتی را برای خرید اتوبوس‌های دست دوم در دستور کار قرار داده است و مذاکرات مختلفی را نیز در این رابطه انجام داده اما از آنجایی که این این کار نیازمند مصوبه دولت است هنوز این کار انجام نگرفته است.

تهران به صورت حداقل به پنج هزار دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که به گفته معاون حمل و نقل ترافیک چهار هزار دستگاه اتوبوس از داخل تأمین خواهند شد و هزار دستگاه اتوبوس نیز از خارج از کشور خریداری خواهد شد اما باید به این موضوع توجه داشت که اتوبوس‌های خریداری شده باید حداقل بتوانند ۵ سال کار کنند و استانداردهای آلایندگی را نیز کسب کند اما باید منتظر ماند و دید تا چه زمان ناوگان اتوبوسرانی تهران تکمیل می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها