يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۸۵۹۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۸     ۱۲ تير ۱۴۰۱
ازدواج" واژه ای که این روزها به سبب هفته ازدواج نقل مجالس سران کشور و جمع های خانوادگی شده است. بعد از ازدواج مسئولیت های مختلفی بر عهده زوجین خواهد بود تا شرایط اولیه برای آغاز زندگی مشترک فراهم شود.

گام بلند قوه مجریه برای تسهیل ازدواجبه گزارش پایگاه 598، به نقل از برنا، "ازدواج"، واژه ای که این روزها به سبب هفته ازدواج نقل مجالس سران کشور و جمع های خانوادگی شده است. بعد از ازدواج مسئولیت های مختلفی بر عهده زوجین خواهد بود تا شرایط اولیه برای آغاز زندگی مشترک فراهم شود.

تعهد، صمیمت، علاقه، فرهنگ خانوادگی و تفاهم از جمله مسائلی است که یک زوج براساس آن تصمیم می گیرند تا ادامه زندگی را با یکدیگر همسفر شوند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جشن وصال گفت: تناسب شخصیتی زوجین و هم‌کُفو بودن از مسائل و عناصر اصلی در همدلی و پیوند زوجین است.

 
رئیس جمهور با قدردانی از خیرین حوزه ازدواج گفت: از مهم‌ترین معروفات، تلاش برای ازدواج جوانان است و کسی که واسطه این کار خیر شود از برکات آن در زندگی بهره می‌برد.
 
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش به تبیین وظایف و اقدامات دولت برای تسهیل امر ازدواج پرداخت و گفت: دولت به عنوان کارگزار نظام اسلامی خود را موظف به حمایت از امر ازدواج می‌داند.
 

 پس از کشمکش ها و چالش های قبل از ازدواج ماجرا های پس از آن انتظار زوج های جوان را می کشند. طبق آداب و رسوم و فرهنگ هرکشوری آغاز این همراهی به مقدماتی احتیاج دارد.

عروسی، اجاره خانه، تهیه جهیزیه از جمله مهم ترین مسائلی است که جوانان ایرانی برای آغاز زندگی مشترک به آن نیاز دارند که هر کدام از این امور زیرمجموعه هایی را دربرمیگیرد.

به عنوان مثال برای برگزاری عروسی عروس و داماد به دنبال تالار، آتلیه عکاسی، ماشین عروس، دسته گل، کارت دعوت ، لباس ، آرایشگاه و ... هستند.

زمانیکه عروس داماد شروع به خرید ها و قراردادهای لازم می کنند، تا حرف عروسی به میان می آید و فروشندگان متوجه می شوند که افراد برای خرید عروسی به آنان رجوع کرده اند به جای آنکه مراعات حال خانواده ها و عروس داماد را کنند قیمت ها را تا آنجاکه جا دارد بالاتر عنوان می کنند و اینگونه نه تنها مانعی از سر راه آنان برنمی دارند بلکه مانع افزایی هم می کنند.

علاوه براین تالار های عروسی قرار داد قابل اتکایی با مراجعه کنندگان خود نمی بندند و طبق قیمت های همان روز با افراد حساب می کنند این درحالیست که باوجود اینکه قیمت برخی موادغذایی دربازار کاهش می یابد هیچ گاه شاهد کاهش قیمت آنان نیستیم همچنین تالارداران به علت خرید عمده و کار با افرادی ثابت امکان کاهش قیمت را دارند اما متاسفانه قیمت غذا را به نرخ تک حساب می کنند تا سود بالاتری را به جیب بزنند علاوه براین آتلیه های عکاسی نیز برخلاف قوانین هر چندماه یکبار و برحسب مناسبت ها قیمت بالاتری را از مراجعان خود دریافت می کنند و اینجاست که عروس و داماد می مانند و حوضشان چراکه قیمت ها تطابقی با حساب و کتاب هایی که انجام می دهند ندارد.

سید حمید سجادی ​وزیر ورزش و جوانان در مراسم بزرگداشت هفته ازدواج گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب طی سالهای اخیر تاکید کرده و نسبت به آن هشدار داده‌اند، قطعا مورد توجه مسئولین امر قرار گرفته و اقدامات متعددی نیز در این خصوص انجام شده است اما باید عزم ملی و اهتمام ویژه توسط تمامی نهادهای دولتی، حاکمیتی و مردمی و جامعه نسبت به مسئله جوانی جمعیت صورت گیرد و ازدواج جوانان و فرزندآوری، دغدغه‌ی تمامی مسئولان باشد.

وزیر ورزش و جوانان به بیانات مقام معظم رهبری در تیرماه سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تیرماه سال۱۳۹۹ در مقوله‌ی مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه مسئله‌ی ازدواج جوانان خیلی مهم است و جزو مسائلی است که اصلا نباید از آن غفلت کرد، فرمودند:

 راه‌هایی برای تسهیل ازدواج و امکان ازدواج برای جوانها، باید پیش‌بینی بشود. بعضی از این راه‌ها هزینه‌ی مادی هم ندارد؛ فقط تصمیم‌گیری لازم دارد، توجه لازم دارد.

مسئله‌ی فرزندآوری و مسئله‌ی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها در این چند سال اخیر تکیه کرده‌ام و تأکید کرده‌ام. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبال‌گیری جدیِ دستگاه‌های اجرایی و بایستی بِجِدْ مسئله‌ی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیت ترسید. یکی از پُرفایده‌ترین ثروت‌های یک کشور، جمعیتِ جوان در یک کشور است.
 

این درحالیست که همه اقشار جامعه می توانند کمک حال جوانان بوده و به آنان امیدواری تزریق کنند تا ثبت این خاطره خوش در ذهنشان سبب شود تا آنان نیز در آینده از اقشار مختلف دستگیری کنند و دوستان خود را به انجام این امر مقدس تشویق کنند.

کمک کردن تنها محدود به ارائه خدمات رایگان نمی شود هر فردی در شغل و حرفه خود می تواند به گونه ای از آنان دستگیری کند. برای مثال بسیاری از خیرین وجود دارند که خانه های خود را با رهن و اجاره های پایین تر در اختیار جوانان قرار می دهند.
این کمک می تواند در تالار ها به گونه ای دیگر نمایان شود. برای مثال تالار هایی که در اختیار ارگان های مختلف قرار دارد به جوانانی که شامل این مجموعه نمی شوند نیز خدمات ارائه دهند همچنین برای رونق پیوند آسمانی در بین جوانان خدماتی همچون فیلمبرداری رایگان و یا منوهایی با قیمت معقول تر قرار دهند.

وحید یامین پور معاون امور جوانان در جشن وصال در خصوص فعالیت های این معاونت در حوزه ازدواج گفت: بیش از هفت هزار کارگاه آموزشی پیش از ازدواج، فعالیت بیش از ۴۰۰ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده، برگزاری ۶ دوره توانمندسازی مدیران، روان شناسان و کارشناسان مراکز مشاوره و شبکه سازی ده ها سازمان مردم نهاد مرتبط با موضوعات ازدواج خانواده از جمله این فعالیت ها بوده است که امیدواریم همه این اتفاقات و تلاش ها برای اعتلای ایرانی پاک و پیشرو موثر باشد و ان شاالله توفیق سربازی در راه را داشته باشیم.

پس از ازدواج زندگی همواره پر از تجربیات جدید و پرشور خواهد بود اما بالاخره مساله مالی و هزینه های گزاف از جمله معضلات این روزهای جوانان است که نمی توان نقش آن را بر روند زندگیشان انکار کرد. رونق فرهنگ دستگیری و درنظرگرفتن سیره اهل بیت باری را از دوش این قشر برخواهد داشت.

نکته این است که بستر های کافی برای افزایش همدلی بسیار است اما بهره برداری از آن آنطور که انتظار می رود نیست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها