يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۹۷۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۸ تير ۱۴۰۱
حضور پرشور مردم سراسر ایران؛
در تهران حضور میلیونی طیف‌های مختلف مردم در مراسم میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر از چهارراه ولیعصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی چشم‌ها را خیره کرد

 تهران دیروز حال و هوای دیگری داشت؛ همه آمده بودند برای تجدید بیعت در عید سعید غدیرخم.

به گزارش پایگاه 598، تهرانی‌ها در روز عید سعید غدیرخم امسال لحظات خاصی را سپری کردند؛ لحظاتی که سرشار از شادی، غرور و جشن بود؛ میعادگاه قرارشان هم از چهارراه حضرت ولیعصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی بود، 10 کیلومتری که وجب به وجب آن را دوربین‌های رسانه‌های داخلی و خارجی ثبت و ضبط کردند تا به گوش جهانیان برسانند که عشق به حضرت علی(ع)، جوان و پیر با هر گرایش و سلیقه‌ای نمی‌شناسد؛ آنها آمده بودند برای تجدید یک بیعت؛ بیعتی در قلب تهران؛ بیعت دوباره با امیرالمومنین علی(ع). دیروز یک جشن ملی و مذهبی در سراسر ایران برپا شد، با حضور چشمگیر همه مردم، از همه سلایق و با دیدگاه‌های مختلف.

اما همه در یک موضوع اشتراک نظر داشتند؛ اعتقاد به اسلام، اهل بیت و جشن ولایت امیرالمومنین علی(ع)، این بخشی از هویت مردم ایران است.

در خبر‌ها آمده بود آغاز برگزاری این مراسم بزرگ از ساعت 18 است اما به گواه رسانه‌ها مردم از چند ساعت قبل از شروع رسمی مراسم خود را به خیابان‌ها رسانده بودند. بنا بر گفته مسؤولان برگزاری این جشن بزرگ در تهران، برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری این میهمانی 10 کیلومتری از اواخر خرداد و اوایل تیر آغاز شد و در همین زمان برای مشارکت نیروهای مردمی فراخوان داده شد، البته که این جشن برای پایتخت بود و در سراسر کشور هم

مردم در این روز بزرگ و مهم برای برپا داشتن عید غدیرخم به جشن و سرور پرداختند.
میهمانی 10 کیلومتری غدیر، افزون بر اهمیتش به عنوان رویدادی که برای نخستین‌بار برگزار می‌شد، از جهات دیگری نیز حائز اهمیت بود؛ این جشن مردمی وام گرفته از واقعه تمدنی اربعین است. لازم به ذکر است که این رویداد، قابلیت تبدیل به یک رویداد بین‌المللی در کشورهای مختلف دنیا بویژه کشورهای اسلامی را دارد.

اهدای بسته‌های متنوع کودکانه و اسباب‌بازی برای کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های این مراسم بزرگ بود، ضمن اینکه در ۷۰ استیج در طول مسیر اجرای سرود برگزار شد و در نقاطی از مسیر یادشده نیز شهربازی برای بازی کودکان تعبیه شده بود. همچنین عوامل برنامه عصرجدید، خندوانه، میدون، مل‌مل، منم بچه مسلمان، رنگین‌کمان، خاله شادونه، عمو مهربان و سایر شخصیت‌های محبوب در این مراسم بزرگ حضور فعال داشتند.

مسؤولان و نهادهای مربوط هم برنامه‌های لازم را برای برگزاری باشکوه این مراسم داشتند که بر همین اساس شهرداری تهران نیز با همکاری سایر سازمان‌ها، نهادها و گروه‌های جهادی و مردمی جهت برپایی این میهمانی اقداماتی انجام داد.

رضا صیادی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این باره گفت: یک میهمانی 10 کیلومتری در خیابان ولیعصر(عج)، با نقش بستن تصاویر فاخر برابر سازه‌های تبلیغاتی شهر، نورپردازی و آذین‌بندی میادین و خیابان‌ها و نصب المان‌ها و احجام هنری مرتبط با مفاهیم و پیام‌های عید بزرگ شیعیان به همراه مراسم و جشن‌های مردمی رقم خورد و خاطره ساخت.

شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه نیز با توجه به برگزاری جشن عید با عنوان «میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر» در مسیر خط ویژه (اتوبوس) از چهارراه ولیعصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی، تمهیدات و تدابیر لازم را به‌ منظور رفاه بیشتر حال شهروندان و شرکت‌کنندگان در مراسم در نظر گرفت. به همین منظور زمان بهره‌برداری در خطوط 3،2،1 و 4 تا ساعت 23 دایر بود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده فاصله حرکت 15 دقیقه در این خطوط اجرا شد و ایستگاه‌هایی که در مسیر این مراسم قرار داشتند بویژه ایستگاه‌های تئاتر شهر و میدان حضرت ولیعصر(عج)، آماده ارائه سرویس ویژه به شهروندان بودند.

این میهمانی که عصر روز عید سعید غدیر از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در حدفاصل چهارراه ولیعصر(عج) و چهارراه پارک‌وی برگزار شد، می‌تواند آغاز یک مسیر طولانی و جریان‌ساز باشد. همان‌طور که اربعین توانست جاذبه مغناطیسی خود را در سرتاسر جهان گسترش دهد، دور نیست روزی که جاذبه‌ای جهانی برای عید سعید غدیر خلق شود که میزبان آن ایران است.

یکی از ویژگی‌های این برنامه حضور خانوادگی مردم تهران بود. پدران و مادران تهرانی دست در دست فرزندان خود، در جای جای خیابان ولیعصر و مقابل موکب‌ها حضور داشتند. در تقاطع خیابان‌های ولیعصر و فاطمی موکبی به نام علی ولی‌الله برپا شده بود که گروه سرود این موکب، سرودهای مختلف از جمله «سلام فرمانده» را با مردم همخوانی می‌کردند.

یکی از موکب‌های برپاشده در این میهمانی به همت اداره کل ورزش و جوانان استان تهران بود که در ابتکاری جالب بازی‌های بومی و محلی و ورزش باستانی را به بچه‌ها معرفی می‌کرد. ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم در این میهمانی به میدان آمده بود تا طرح جامع عفاف و حجاب را برای مردم تبیین کند. در این غرفه این امکان وجود داشت که مردم در ١٨ موضوع، تشکل مردمی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر راه‌اندازی کنند.

با خنک‌تر شدن هوا جمعیت حاضر در خیابان ولیعصر بسیار افزایش یافت به طوری که می‌توان گفت صدها هزار نفر در مسیر 10 کیلومتری این میهمانی حضور داشتند؛ جمعیتی که به عشق امیرالمومنین(ع) و برای جشن گرفتن بزرگ‌ترین عید مسلمانان حاضر شده بودند.

*  ورزش باستانی جانبازان در جشن بزرگ
یکی از غرفه‌هایی که نظر هر بیننده و شرکت‌کننده‌ای را به خود جلب می‌کرد، غرفه اجرای ورزش باستانی توسط ورزشکاران باشگاه بقیه‌الله(عج) بود. از اقداماتی که توسط هیئات مذهبی انجام شد، توزیع پرچم‌های منقش به «من غدیری‌ام» در میان جمعیت بود. همچنین علی طولابی، برگزیده فصل سوم مسابقه عصر جدید در این میهمانی بزرگ به اجرا پرداخت. 
 
*  اطلاعیه ستاد مردمی برگزاری میهمانی ۱۰ کیلومتری
اواخر زمان این جشن بود که ستاد مردمی برگزاری این مراسم اطلاع داد که با توجه به حضور میلیونی مردم در مسیر میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر، اگر قصد شرکت در این مراسم را دارید و تاکنون در این مسیر قرار نگرفته‌اید، از مراجعه به خیابان ولیعصر(عج) خودداری کنید و توصیه می‌شود از طریق رسانه ملی این برنامه را دنبال کنید. همچنین سردار حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران از حضور 3 میلیونی مردم در این مهمانی بزرگ خبر داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها