يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۰۲۲۹
زمان انتشار: ۱۳:۴۸     ۰۱ مرداد ۱۴۰۱
حتما کار از دست اسکوچیچ در رفته است؛
با علنی شدن تصمیم کمیته فنی در خصوص سرمربی تیم ملی، جایگاه اسکوچیچ زیر سوال رفت.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از "ورزش سه"، کیانوش رحمتی که سابقه حضور در تیم ملی، استقلال، سایپا و پاس را در کارنامه خود دارد در گفت‌وگویی با خبرنگار ما درباره وضعیت فعلی فوتبال ایران و حواشی پیرامون تیم ملی صحبت کرد.

او که مدیران غیرفوتبالی را مقصر اصلی اتفاقات رخ داده می‌داند، معتقد است تصمیم کمیته فنی نباید علنی می‌شد و باید در جلسه ای خصوصی با حضور اسکوچیچ حل می‌شد. رحمتی همچنین می‌گوید اینکه بازیکنان با مسئولان جلسه گذاشته و درباره تغییر سرمربی صحبت می‌کنند نشان می‌دهد اسکوچیچ از نظر مدیریتی ضعف هایی داشته است.

این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:

* پس از برگزاری جلسه کمیته فنی درباره کادرفنی تیم ملی، فوتبال کشور درگیر حواشی مختلفی شد. شما چه نظری درباره این شرایط دارید؟

من از سال ۷۲ که در فوتبال هستم تاکنون چنین وضعیتی را در فوتبال کشور ندیده بودم. چندین سال است که فوتبالی ها داد می‌زنند که مدیران ما فوتبالی نیستند؛ من موافق این هستم که افراد سیاسی گاها یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه ها باشند تا در برخی از سیاست گذاری ها دخیل باشند نه در تصمیم گیری ها. فدراسیون فوتبال ما در این سال ها در بحث تولید مدیر فوتبالی نتوانست هیچ کاری کند؛ ما هیچ مدیری را تولید و تربیت نکردیم و افرادی هم داشتیم و خوب هستند و مدیریت در خون‌شان بود از دست دادیم. ما وقتی مدیر فوتبالی نداریم مطمئنا در مسیر به مشکلات خاصی مثل مشکلات فعلی برمی‌خوریم.

* فکر می‌کنید در شرایط فعلی مدیران چه نقشی داشتند که باعث این فضا شد؟
باید ببینیم ما در ابتدا در بحث انتخاب سرمربی چه معیارهایی داشته‌ایم؛ اگر انتخاب درستی داشته‌ایم باید حمایت کنیم. اگر هیئت رئیسه یک نظر متفاوت دارد، چرا کمیته فنی را تشکیل داده است؟ اگر کمیته فنی نظر قابل احترامی داشته باشد باید انجام شود، اگر کمیته فنی نظر به تغییر سرمربی دارد این کار باید انجام شود، اگر نه باز هم به مسائلی برمی‌گردیم که مدیران غیرفوتبالی برای فوتبال ما تصمیم می‌گیرند و در نهایت منجر به این می‌شود که ما بهترین تایم برای اردو، هماهنگی، آماده‌سازی و بازی های دوستانه را از دست می‌دهیم. از طرفی در حال حاضر مسائل روانی از مسائل فنی مهم تر است و بیشترین آسیب را به تیم می‌زند؛ شاید بازیکنان در باشگاه هایشان در حال تمرین باشند و خودشان را از لحاظ بدنی برای جام جهانی آماده نگه دارند اما ما الان ذهن های مثبتی نداریم و از اهداف‌مان دور شده‌ایم. ما زمانی که صعود کردیم دنبال این بودیم که برای صعود از گروه برنامه ریزی کنیم اما الان در شرایطی افتاده‌ایم که در ذهن‌مان فقط می‌گوییم قرار است چه کار کنیم و خدایی نکرده اتفاق وحشتناکی برایمان نیفتد. صعود به طور کل از ذهن ما خارج شد و همه اینها هم به مدیران غیرفوتبالی برمی‌گردد که در فوتبال ما حضور دارند.

* فدراسیون باید چه کاری برای پرورش مدیران فوتبالی انجام بدهد؟
ببینید شما اگر بازیکن تیم ملی هم باشید برای اینکه وارد مربیگری بشوید، باید کلاس B، C و A آسیا را بگذرانید تا بتوانید کارت مربیگری در لیگ برتر داشته باشید. ما چه فیلترهایی برای انتخاب مدیران در فوتبال داریم؟ خیلی از افراد سیاسی سال گذشته به لیگ برتر آمده‌اند و باعث سقوط یک تیم شده‌اند؛ آیا ما برای ورود مدیران شاخص و فیلتری داریم؟ افراد باید مدارکی کسب کنند که مدیر بشوند یا یک شبه می‌توانند مدیر بشوند؟ متاسفانه ما برای مدیرعامل هیچ فیلتری نداریم. فدراسیون فوتبال اگر رئیسش را شناخت، باید کلاس های حرفه ای مدیریت فوتبال برگزار کند تا زمانی که بازیکنان بازنشسته می‌شوند، یک عده سمت مربیگری بروند و یک عده وارد مدیریت بشوند.

* به بحث تیم ملی برگردیم؛ شما به این مسئله اشاره کردید که وقتی کمیته فنی تصمیمی گرفت، هیئت رئیسه باید احترام می‌گذاشت. نظر شخصی خودتان درباره تصمیم کمیته فنی چیست؟
آقای اسکوچیچ زحمت کشیدند و تیم را به جام جهانی بردند و قابل احترام هستند. من ابتدا تاکید می‌کنم که من رفتار بازیکنان را هم قبول ندارم و کار برخی بازیکنان هم اشتباه بود و باید تحت هر شرایطی به سرمربی احترام گذاشت اما حتما یک جایی کار از دست آقای اسکوچیچ در رفته که بازیکن به خودش این اجازه را می‌دهد که با مسئولان سیاسی و فوتبالی فدراسیون فوتبال درباره تعویض سرمربی صحبت کند. ما زمان امیر قلعه‌نویی، علی دایی و کی‌روش این مشکلات را نداشتیم که بازیکن با نهاد های سیاسی، رئیس فدراسیون و وزیر ورزش جلسه بگذارد. جایگاه بازیکن مشخص است و تلاش می‌کند تا کار سرمربی را در زمین اجرا کند اما با این شرایط من با نظر کمیته فنی برای تعویض کاملا موافق بودم چون پیش‌بینی می‌کنم که شاید یک عده از بازیکنان به این دلیل که در خصوص بحث سرمربی دچار سردرگمی شده‌اند، نتوانند ظرفیت صددرصدی خودشان را در زمین پیاده کنند و این به تیم ملی ما ضربه می‌زند. من در اردو ها و تمرینات نبودم اما احتمالا اسکوچیچ در بحث مدیریتی ضعف هایی داشت که بازیکن به خودش اجازه چنین کارهای اشتباهی را داد.

* اما به هر حال نمی‌توانیم منکر این مسئله بشویم که حواشی از زمانی اوج گرفت که کمیته فنی جلسه برگزار کرد‌. درست بود بحث تغییر مربی‌ای که با این نتایج به جام جهانی صعود کرده، مطرح شود تا بازیکنان هم در‌ پی آن صحبت هایی مطرح کنند؟
همه اینها به مشکل مدیریتی فوتبال و مدیران غیرفوتبالی برمی‌گردد که تعدادی از آنها همین الان در هیئت رئیسه حضور دارند؛ آنها می‌توانستند نظر کمیته فنی را به صورت غیرعلنی داشته باشند و آقای اسکوچیچ را به جلسه مشترک دعوت کنند. وقتی این موضوع علنی شد جایگاه آقای اسکوچیچ زیر سوال رفت. این مسئله در این حد حاد نبود و اصلا نباید علنی می‌شد. البته باز هم تاکید می‌کنم احتمالا مشکلات مدیریتی از سوی اسکوچیچ وجود دارد؛ این بچه ها با آقای کی‌روش کار کرده‌اند و سبک ایشان هم طوری است که فوتبال دلنوازی ارائه نمی‌دهد اما در سبک خودش جزو بهترین مربیان دنیا است و مدیریتش هم هزار است و جانش را برای بازیکن می‌دهد و تعهد و احساس مسئولیت بازیکن هم در زمین هزار است. وقتی اتفاقات علنی شد همه چیز خراب شد؛ مدیران باید با خونسردی نظر کمیته فنی را در جلسه ای به آقای اسکوچیچ اعلام می‌کردند و ایشان هم برخی از نظرات را قبول و برخی را رد می‌کرد و سپس برای نظراتی که قبول کرده، از کمیته فنی مشورت می‌گرفت. این یک کار تیمی می‌شد اما ما علنی کردن این موضوع نه تنها کار تیمی نکردیم، بلکه باعث خراب شدن همه کارها شدیم.

* البته انتقاداتی هم به خود کمیته فنی وارد می‌رود و بسیاری معتقد هستند که کمیته فنی باید سطح فنی بالاتری نسبت به سرمربی داشته باشد ولی اعضای کمیته فنی ما الان این شرایط را ندارند.
با طور کلی کمیته فنی حتما نمی‌تواند سطح بالاتری از سرمربی داشته باشد؛ اگر آقای کی‌روش باشد و ما در ایران برای تشکیل کمیته فنی شخصی داریم که بالاتر از کی‌روش باشد؟ قطعا نه. اگر ما یک مهره ایرانی هم روی نیمکت تیم ملی بگذاریم بهترین مهره را انتخاب می‌کنیم و شخصی‌ نمی‌تواند بالاتر باشد. در حال حاضر در کمیته فنی ما آقای قاسم‌پور حضور دارند که برای همه آشنا هستند، پرویز مظلومی، حمید استیلی و ... حضور دارند. در‌مجموع من با نظر نظر آدم های فنی و کمیته فنی بیشتر از افراد فوتبالی موافقم.

* با همه این اتفاقات، تصمیم بر ابقای اسکوچیچ گرفته شد. فکر می‌کند در این فاصله کم تا آغاز جام جهانی باید چه اقداماتی برای جمع و جور شدن شرایط انجام داد؟
باید هر کاری که لازم است برای ایجاد همدلی بین بازیکنان، کادرفنی، فدراسیون و وزارت ورزش انجام شود و حمایت واقعی صورت بگیرد تا بچه ها اتفاقات یکی دو ماه گذشته را فراموش کنند؛ سخت است ولی اگر برنامه ریزی درستی داشته باشیم این اتفاق رخ می‌دهد. نباید زمان را از دست بدهیم و امروز و فردا کنیم؛ برای اردو های تمرینی، مسابقات خوب و حتی آماده‌سازی با برنامه های تفریحی انجام بدهیم تا بازیکنان را از لحاظ روانی آماده کنیم تا اعتماد به نفسی را که بازیکنان در بازی های مقدماتی داشتند، به آنها برگردانیم. برای این کار باید از الان برای همه چیز از‌ جمله اردو، بازی دوستانه، مسائل مالی و ... برنامه ریزی شود تا آسیب های ذهنی اعضای تیم ملی به فراموشی سپرده شود.

* در این بین این موضوع هم مطرح می‌شود که بازیکنانی که در این مدت علیه سرمربی صحبت کرده و باعث ایجاد حاشیه شدند از تیم ملی خط بخورند تا شرایط به حالت عادی برگردد. نظر شما چیست؟
اشتباهاتی رخ داده اما بزرگترین رویداد فوتبالی جهان را در پیش داریم که هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود و هر کشوری هم این شانس را ندارد در این مسابقات باشد. وقتی ما با این اقتدار به جام جهانی صعود کردیم باید خیلی سریع جلسه مشترکی برگزار کنیم تا سوءتفاهم ها برطرف شود و شرح وظایف مشخص شود تا بازیکن فقط در چارچوب کار خودش، صددرصد انرژی و تمرکزش را در زمین بگذارد و به مسائل بیرونی توجهی نداشته باشد.

* پس شما مخالف خط زدن بازیکنان هستید؟
بله؛ ما یک رویداد جهانی در پیش داریم. بازیکنی مثل مهدی طارمی اگر هم اشتباه کرده می‌توانیم به او گوشزد کنیم و این مهره را به راحتی از دست ندهیم چون قوت قلب کشور ما در‌ جام جهانی این بازیکن است و من فکر می‌کنم اگر شرایط را به خوبی به او توضیح بدهند، این مسائل حاشیه ای ام از بین می‌رود.

* در حال حاضر آقای اسکوچیچ، آقای استیلی را به عنوان سرپرست در کنار خودشان دارند و تا مدتی پیش هم آقای باقری در کادرفنی تیم ملی حضور داشتند و در مسائل این چنینی می‌توانستند کمک کنند اما ایشان جدا شدند و دیروز هم آقای اسکوچیچ تمایل خودشان را به حضور ایشان نشان دادند. فکر می‌کنید حضور چنین افرادی چقدر می‌تواند در این شرایط کمک کند؟
بسیار زیاد. به جرات می‌توانم بگویم حضور آدم های موفق، مثبت و با شخصیت مثل آقای کریم باقری که از اسطوره های ملی است، یک قوت قلب برای بچه ها است. آدم هایی مثل کریم باقری مقبولیتی دارند که بازیکن با خودش اجازه نمی‌دهد کار اشتباهی مرتکب شود چون آقای باقری به قدری بزرگ هستند که بازیکنان سعی می‌کنند مقابل ایشان دچار اشتباه نشوند و چه در مسائل رفتار و چه در زمین اشتباهات خود را حداقل برسانند. ایشان می‌توانند حین تمرین و بازی هم به خوبی تیم را جمع کنند و یک رابط خوب بین بازیکنان و اسکوچیچ باشند.

* شما انتقاد زیادی به عملکرد مدیران کردید و ما حالا مجمع فدراسیون را در پیش داریم. فکر می‌کنیم از بین گزینه های فعلی کدام یک می‌توانند برای ریاست فدراسیون بعدی بهتر باشد؟
اکثر افرادی که برای ریاست فدراسیون کاندیدا شدند فوتبالی هستند اما باید برنامه داشته باشند و قدم به قدم به استراتژی و برنامه های خودشان برسند و فوتبالی ها آگاه باشند که هر سال قرار است از چه نقطه ای با چه نقطه ای برسیم تا مردم متوجه بشوند در مسیر پیشرفت قرار داریم یا خیر.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها