کد خبر: ۵۱۰۶۱۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۰۵ مرداد ۱۴۰۱
نشست خبری ویژه‌برنامه‌های محرم با حضور محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما، صبح روز گذشته در ساختمان شبکه قرآن برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های محرم با حضور محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما، صبح روز گذشته در ساختمان شبکه قرآن برگزار شد. وی در این نشست از تولید برنامه‌های متنوع از سوی شبکه‌های سیما در این ایام خبر داد و تاکید کرد که سیاست اصلی، تمرکز بر نشان‌دادن عمق معرفتی و تبیین پیام عاشورا برای شتاب‌بخشی به حرکت در مسیر گام دوم انقلاب است. همچنین در این ایام قرار است آیین‌های عزاداری در استان‌های مختلف هم به تصویر کشیده شود تا مورد استفاده مخاطبان قرار بگیرد. صحبت‌های مدیر شبکه قرآن را در ذیل می‌خوانید.

کشکولی شروع‌کننده این نشست بود و در ابتدا چنین گفت: «محرم امسال از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و ازجمله آن‌ها همزمانی این ماه با ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌هاست. از سوی دیگر شاهد مشکلات معیشتی و اقتصادی هستیم و این نکته‌ای نیست که بتوان نادیده‌اش گرفت و در کنار اینها، این نخستین ماه محرم در دوران تحول رسانه‌ملی است.» او با اشاره به شعار محرم امسال اضافه کرد: «سنت احیای شعار بین هیات‌های مذهبی همواره جاری بوده است و ما در اولین سال از دوران تحولی رسانه‌ملی به هم‌افزایی با جریان مردمی هیات‌ها دست زده‌ایم و پس از طی فرآیند کارشناسی که در جبهه مردمی اتفاق افتاد به شعاری مشترک رسیدیم که عبارت است از «نجات اهل عالم با حسین است». این شعار نه ابلاغ و نه دستور است و یک رمزینه و نشان است که ما هم با افتخار، نمایه‌هایش را دنبال می‌کنیم. این شعار، بعدی امتی دارد و فارغ از نگاه شیعی، جهانشمول است و نشان می‌دهد که اگر دنیا به دنبال نجات خود است راهی ندارد جز این‌که در مسیر امام‌حسین (ع) حرکت کند. این شعار همچنین در محرم امسال سیاست‌های اصلی ما را جهت می‌دهد.»

دست‌بوسی خانواده شهدا

کشکولی ادامه داد: «سیاست اصلی ما تمرکز بر نشان‌دادن عمق معرفتی و تبیین پیام عاشورا برای شتاب‌بخشی به حرکت در مسیر گام دوم انقلاب است و بنا داریم منظومه فکری امامین انقلاب را در مورد نهضت عاشورا دنبال کنیم و به دنبال برجسته‌سازی نسبت انقلاب اسلامی با عاشورای حسینی هستیم. برنامه‌های ما با دست‌بوسی خانواده شهدا رنگ‌وبو خواهد گرفت و در آیین سربندگذاری، جوانان خدمت خانواده شهدا مشرف می‌شوند و با اجازه آنها، ماه محرم را شروع می‌کنند. شکست بازنمایی تصویر منفی از جامعه و مردم ایران که دشمن بر آن تاکید دارد مسأله دیگر است و این‌که رسانه‌ملی تلاش می‌کند وجه دینداری مردم را تقویت کند و ضریب دهد و همان‌طور که حضرت‌آقا فرمودند از ایمان مردم، عمل صالح تولید شود. ما شاهد گسترش عزای حسینی از شهر‌های بزرگ تا روستا‌های کوچک خواهیم بود و طراحی به شکلی است که روستا‌های دور را هم پوشش دهیم.»
او افزود: «ما در راستای عدالت‌گستری از تمام این ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد و تمرکز ویژه‌ای روی آیین‌ها خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم مراسم و آیین‌های اصیل و سنتی استان‌ها و شهرستان‌های دوردست را هم پوشش دهیم که وظیفه رسانه‌ملی در دوران تحول است. ما هم در داخل عزاداری مردم کشور‌های مختلف را پوشش خواهیم داد؛ مانند عزاداری عزیزان پاکستانی و افغانستانی و هم عزاداری‌های خارج از کشور را تا هویت امتی که جزو شعار‌ها و اصول اصلی رسانه‌ملی است برجسته‌سازی شود. همچنین امسال توجهی ویژه به روضه‌های خانگی خواهیم‌داشت و همین‌طور به روضه‌های قدیمی و صاحب قدمت تا قدردانی‌مان را از کسانی که روضه را حفظ کرده‌اند نشان دهیم.»

اولویت‌های محتوایی صداوسیما در دهه محرم

کشکولی تصریح کرد: «اولویت‌های محتوایی دهه محرم ناظر بر‌این سیاست‌ها به این شرح است: تبیین ویژگی‌های اخلاقی جوان عاشورایی در حق‌طلبی، بازنمایی سبک زندگی حسینی به‌ویژه تاب‌آوری، ظرفیت جهانی عاشورا، بازنمایی ابعاد مردمی شعائر حسینی، نمایش و تجلی حماسه عاشورا در رشته‌های گوناگون هنری، بازنمایی تاثیر عاشورا بر جریان بین‌المللی مقاومت، توجه به نقش زنان و خانواده و برجسته‌سازی روایت زن مسلمان معاصر از واقعه عاشورا، آسیب‌شناسی رفتار خواص جبهه حق، نسبت عاشورا با مبانی فطری انسان به‌مثابه سرمایه آزادیخواهان، تمرکز بر نسل‌های جدید انقلاب اسلامی با عنوان پویش نسل قاسم، دینداری و عبودیت و عدالت‌خواهی در حماسه حسینی، نمایش سبک‌زندگی ایثارگرایانه با دعوت به اهدای خون همزمان با روز دوم عاشورا و جریان‌سازی موثر از طریق بازخوانی انحراف و ماجرای شهادت شیخ‌فضل‌ا... نوری همزمان با شهادت ایشان که در ۱۱مرداد محقق می‌شود.»

مستند آیین‌های مردمی
 
او در ادامه با اشاره به برنامه‌های شبکه‌های گوناگون سیما در ایام محرم، برنامه‌های شبکه یک را این‌گونه برشمرد: «برنامه مستند «آیین‌های مردمی» که آیین‌های عزاداری مردم در ۱۳ استان را بازنمایی خواهد کرد. مستند «بامرام» درخصوص افرادی که امام‌حسین (ع) نقشی خاص در زندگی‌شان ایفا کرده است. برنامه «عبرت‌های عاشورا» با تمرکز بر فرمایشات امام و حضرت‌آقا و ویژه‌برنامه‌های «آفتاب‌شرقی»، «حسینیه‌ایران»، «طرحی برای فردا» و مستند «روضه‌های خانگی» دیگر برنامه‌های این شبکه برای ایام محرم است.»

کشکولی با اشاره به برنامه‌های شبکه دوی سیما ادامه داد: «برنامه‌های «کوی‌محبت»، «ایوان‌بهشت» و «عطف» که به آثار هنری منعکس‌کننده عاشورا می‌پردازد، «خانه‌زاد» که در آن به معرفی خادمان، پیرغلامان و نوکران سیدالشهدا می‌پردازیم، «چراغی روشن» که شامل گفتگو با جوانان پیرامون بانوان پرچمدار است و مستند «شیرخوارگان‌حسینی» که از اولین جمعه ماه‌محرم آغاز خواهد شد و برنامه «جغرافیای‌محرم» که آیین‌های عزاداری شیعیان در کشور‌های دیگر را پوشش می‌دهد، ازجمله برنامه‌های شبکه دو برای ایام محرم است.»

مهم‌ترین برنامه؛ حسینیه معلی

او با اشاره به برنامه‌های شبکه سه برای ایام محرم اضافه کرد: «مهم‌ترین برنامه شبکه سه «حسینیه‌معلی» خواهد بود که بعد از خبر ساعت ۲۲ پخش می‌شود و وجه تمایز آن این است که به‌دنبال معرفی مداحان و سبک‌های مختلف عزاداری می‌گردد و عزاداری‌های سنتی مانند تعزیه و پرده‌خوانی و کار مداحان مختلف در آن ارائه می‌شود که با حضور مجمع‌الذاکرین روی آنتن خواهد رفت و البته که به شکل برنامه‌ای مسابقه‌ای و تلنتی نیست و تلاش کرده است در راه تقویت و غنا و ارتقای نوع مداحی و عزاداری بکوشد و در آن شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از شش سال تا ۹۱ سال خواهیم بود که هر شب از شبکه سه پخش می‌شود. «در آستان خورشید» ارتباط زنده با کربلای معلی دیگر برنامه این شبکه خواهد بود.»

کشکولی با اشاره به برنامه‌های شبکه چهار از «بلاتشبیه» شامل پخش تله‌تعزیه، «حسینیه‌ایران»، «اهل‌سوگ» و «سرگذشت» به‌عنوان برنامه‌های این شبکه نام برد. طبق اعلام او برنامه‌های شبکه‌پنج نیز شامل «قرار»؛ ارتباط زنده با حرم، «واحه» با جهت‌گیری بر بانوان عاشورایی، «محفل‌سوگ»، «تا نیایش» و «تکیه‌گاه» خواهد بود. طبق آنچه کشکولی اعلام کرد شبکه افق نیز در ایام محرم با برنامه‌هایی، چون «تکیه» و «جاذبه» میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. شبکه آموزش هم «صبحی‌دیگر»، «دوربین‌هفت»؛ گزارشی از تکیه‌ها و هیات‌ها، «آوانوا»؛ خوانش مقتل، «بفرمایید روضه»؛ با حضور پیرغلامان اهل‌بیت (ع) و همچنین مشاعره‌های تلویزیونی و برنامه «سرگذشت‌خورشید»؛ داستان زائران پاکستانی را روی آنتن خواهد فرستاد. شبکه مستند هم مستندی از پیرغلامان حسینی و پرتره‌ای از فرج‌ا... سلحشور را نشان می‌دهد و به تاریخ برگزاری عزاداری در خانه‌های قدیمی توجه می‌کند. همچنین شبکه جام‌جم برنامه‌ای ویژه روز حسین خواهد داشت که با حضور مهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود و «جورچین‌محرم»، «جان‌فشان» و «رواق» دیگر برنامه‌های این شبکه است.

پیوند محرم با قرآن
 
کشکولی با اشاره به برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما برای ماه محرم چنین گفت: «برنامه «امام‌جان»، برنامه کودک «منم بچه مسلمان»، «یاد خدا»، «تلاوت سوره الرحمن در روز عاشورا» و «برنامه کامل مقتل‌خوانی» ازجمله برنامه‌های شبکه قرآن خواهد بود و همچنین «عصر نادر» را خواهیم دید که قسمت‌های اولیه آن در ایام حج پخش شد و شامل گفتگو‌های امتی پیرامون موضوع است.»

برپایی پویش نسل قاسم

کشکولی در بخشی از این نشست با اشاره به پویش «نسل‌قاسم» از شبکه امید آن را پویشی متفاوت خواند که با همکاری هیات‌های نوجوان اتفاق خواهد‌افتاد. وی در مورد این اتفاق چنین گفت: «هیات‌های متشکل از نوجوانان تصاویر برنامه‌های هیات‌شان را در صفحه تلوبیون بارگذاری می‌کنند و این تصاویر با هدف توسعه مفهوم خادمی امام حسین (ع) پخش می‌شود و در دهه دوم همین هیات‌ها یک یا چند مسأله را از محله خودشان حل می‌کنند و گزارش آن را برای شبکه امید می‌فرستند که هر پنجشنبه‌شب پخش می‌شود. در اربعین و درواقع در مرحله آخر هر نوجوان نسل قاسمی با یک نوجوان عراقی رفیق می‌شود و برای حل مسائل محله‌های عراق با هم همکاری می‌کنند که این هم بازنمایی خواهد شد.»

منبع: روزنامه جام جم 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها