أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۲۰۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۷     ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه 598، محمد ایمانی تحیلگر سیاسی و فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت:

طرف ایرانی دیشب، جمع بندی و پاسخ مکتوب خود به پیشنهاد اتحادیه اروپا را ارائه کرد و ظاهرا قرار است طرف مقابل تا دو روزآینده پاسخ خود را ارائه کند.

برخی محافل اروپایی ظرف یک هفته اخیر، این طور فضا سازی کرده بودند که پاسخ ایران باید "آری یا نه" باشد. اما جمهوری اسلامی ایران، بی اعتنا به این فضا سازی و به شیوه منطقی، مطالبات و پیشنهاد های خود را در قالب پاسخ مکتوب ارائه کرد.

گزارش های غیر رسمی حاکی از این است که صرف نظر از تعارفات دیپلماتیک، همچنان سه موضوع مهم "لغو موثر و پایدار تحریم ها، تضمین پایبندی آمریکا و اروپا به تعهدات، و مختومه شدن پرونده موسوم به PMD در آژانس"، همچنان محل اختلاف طرفین باقی مانده است.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می گوید " پاسخ مکتوب ایران را در مورد متن پیش نویس برجام دریافت کردم. از وزیر خارجه ایران به خاطر وقت شناسی قدردانی می نماییم. آمریکا هم خصوصی نظرش را اعلام کرده، ما همچنان تلاش خواهیم کرد که نظرات را به هم نزدیک کنیم". در عین حال یک مقام اتحادیه اروپایی گفته: "ایران در پاسخش، درخواست‌های سختی را در مورد تحریم‌ها طرح کرده است".

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داده: "ایران و آمریکا به متن توافق نزدیک هستند، اما موانع همچنان باقی است. تهران می گوید تنها پس از پایان تحقیقات آژانس، توافق را امضا می کند".

لارنس نورمن خبرنگار این روزنامه هم نوشت: "به من گفته شده که ایران در پاسخ خود، ایده‌هایی را برای رفع نگرانی هایش ارائه کرده است". لورا روزن، دیگر خبرنگار آمریکایی به نقل از منبع اروپایی خبر داده: "پاسخ ایران، عمدتا در حوزه مسائل تحریمی است و در این زمینه، نکات زیرکانه‌ ای را مطرح کرده است".

استفانی لیختنشاتین خبرنگار نشریه پولتیکو ،به نقل از یک منبع اروپایی می گوید: "هیچ چیز بسیار تحریک برانگیز در پاسخ ایران وجود ندارد. ظاهراً چیزی در مورد بحث پادمان در پاسخ ایران وجود ندارد؛ بیشتر بر تحریم ها و تضمین ها متمرکز است".

اما پولیتیکو در خبر دیگری با استناد به اظهارات یک مقام غربی می نویسد: "ایران با تحقیقات جدید آژانس درباره منشا ذرات مواد هسته‌ای (بازگشایی پرونده مختومه PMD) مخالفت کرده و اصرار دارد برجام تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این پرونده برای همیشه مختومه اعلام شود".

در همین حال محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده به الجزیره گفت: "تا مشکلات باقیمانده حل و فصل نشوند، کار تمام نیست".

نور نیوز کانال نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم نوشت: "در ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که ذیل سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده؛ و نظرات اعلام شده از سوی ایران نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی کشورمان است".

دیروز وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرده بود: "درباره سه موضوع در حال تبادل پیام هستیم. اگر نظرات ما روی این سه موضوع منطقی رعایت شود، آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم. طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی خود را بیان کرده و باید کتبی باشد و در موضوع سوم و تضمین‌ها باید انعطاف آمریکا را داشته باشیم".

با این حال، امروز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: "تنها راه برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای با ایران این است که تهران مطالبات فرعی خود را کنار بگذارد. هیچ برنامه ای برای کاهش یا تعلیق تحریم های غیر هسته ایران نداریم".

به نظر می رسد صرف نظر از همه تعارفات، آمریکا حاضر نیست تحریم ها را به شکل تضمین شده که موجب انتفاع موثر و پایدار ایران شود بردارد؛ آمریکا همچنین اصرار دارد بهانه جویی با ابزار پرونده مطالعات نظامی (PMD) را که باید با برجام بسته می شد، همچنان به عنوان استخوان لای زخم و ابزار دائمی دبه کردن نگه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها