أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۲۵۱۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۹     ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
سیاست‌های جمعیتی در ایران همواره مورد توجه رسانه‌های فارسی زبان بوده است؛ این در حالیست که این رسانه‌ها نسبت به سایر کشورها بی تفاوت اند

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، ایندیپندنت فارسی اخیراً در گزارشی، کمک دولت ایران به زوج‌های نابارور برای فرزندآوری را پول‌پاشی و خرج از جیب ملت خواند. این درحالیست که رسانه‌های غربی با سیاست‌های تشویقی فرزندآوری در کشورهای غربی، همواره مواجهه بی‌طرفانه یا حتی تشویقی دارند.

اما در مواجهه با ایران، این رسانه‌ها با سیاست‌های دوگانه برخورد کرده و ادبیات آن‌ها درخصوص افزایش جمعیت، همچنان برمدار نفی اقدامات حکومت ایران می‌چرخد. این در حالیست که مساله جمعیت در همه کشورها به عنوان یکی از مولفه‌های قدرت محسوب شده و سیاست های کشورهای مختلف در این زمینه متفاوت است. در ادامه به برخی از این سیاست‌ها اشاره خواهیم کرد:

* جمعیت، قدرت است

 

روند کلی تغییرات در جهان نشان می‌دهد جمعیت یکی از مولفه‌های قطعی اقتدار کشورهاست. انسان‌ها گرانبهاترین سرمایه کشورها و پایه‌گذار تمدن‌ها و محرک چرخه تولید هستند. به همین دلیل مسئله جمعیت به یکی از سیاست‌گذاری‌های اصلی کشورها تبدیل شده است. 

از بعد سیاسی و امنیتی، توان نظامی و قدرت بازدارندگی یک کشور به جمعیت آن بستگی دارد و در لحظه وقوع بحران، کشوری که از لحاظ ساختار سنی درصد بالایی از جوانان را دارا باشد، کمتر از کشوری با جمعیت سالخورده آسیب پذیر است.

 

ایران نیز استثنا نبوده و در این بین همواره سعی کرده شاخص‌های متعارف قدرت خود را ارتقا دهد؛ تأکید بر افزایش جمعیت به ویژه در سال‌های اخیر نیز به منظور افزایش قدرت ملی صورت گرفته است. 

 

1

 

 

* تلاش کشورهای غربی برای تشویق به فرزندآوری

قدرت‌های جهانی که در سال‌های مختلف با مطرح کردن شائبه محدود بودن منابع طبیعت، درصدد کنترل جمعیت کشورهای خود و حتی سایر کشورها بودند، امروز با اعمال سیاست‌های تشویقی به مقابله با شیب پیری جمعیت برخاسته‌اند که در ادامه به برنامه‌ برخی از این کشورها در راستای افزایش جمعیت اشاره می‌شود:

 

سوئد:

در این کشور به هر یک از پدر و مادر ۱۸ ماه مرخصی همراه با حقوق داده می‌شود. از آنجا که مشارکت زنان در سوئد به عنوان نیروی کار زیاد بوده، برای مادران شاغل برنامه‌های کاری طراحی شده است؛ به گونه‌ای که مادران قبل از سن مدرسه کودکان می‌توانند ساعت‌های کاری خود را کاهش دهند.

نروژ:

 

مادران از ۱۲ ماه مرخصی با هشتاد درصد حقوق یا ۱۰ ماه مرخصی با پرداخت حقوق کامل بهره می‌برند. پدران نیز حق دارند تقریباً تمام این زمان را (با در نظر گرفتن ملاحظاتی) به جای مادر مرخصی بگیرند. نکته مهم این است که هزینه این مرخصی‌ها از مالیات و از سوی دولت پرداخت می‌شود. در این کشور اگر تا سی ماه بعد از تولد فرزند قبلی، فرزند جدیدی به دنیا بیاید، مرخصی به ویژه‌ای به والدین تعلق می‌گیرد. این قانون برای تشویق زنان به کم کردن فاصله بین فرزندان وضع شده است.

فرانسه:

مادران می‌توانند برای فرزند اول خود ۱۶ هفته مرخصی زایمان همراه با دریافت حقوق بگیرند و این تا ۲۶ هفته برای فرزند سوم افزایش پیدا می‌کند. برای فرزند سوم به بالاتر نیز ماهانه مبالغی کمک مالی به والدین تعلق می‌گیرد. علاوه بر این به ازای تولد فرزندان از مالیات کاسته می‌شود.

 

بریتانیا:

در این کشور بعد از تولد فرزندان، مادران شش ماه و پدران دو هفته مرخصی دارند.

آلمان:

 

دولت آلمان با تشکیل یک وزارتخانه برای امر فرزندآوری، ماهانه برای ۳ فرزند قریب به ۱۹۵ یورو و برای فرزند چهارم و بالاتر ۲۲۱ یورو و برای تعداد بالاتر بسیار بیشتر پرداخت می‌کند. این دولت همچنین ۷۰درصد چهار دوره درمان ناباروری را نیز تأمین می‌کند؛ علاوه بر این هرکس در آلمان به دنیا بیاید یک  شهروند آلمان است.

روسیه:

پوتین رئیس جمهور روسیه سال ۲۰۰۸ را "سال خانواده" نامگذاری کرد. نگرانی دولت در خصوص فرزندآوری موجب شد تا برای تشویق والدین، مبلغ درخور توجهی به عنوان سرمایه‌گذاری مادر به والدینی که فرزندشان به دنیا می‌آید پرداخت شود. تارسیدن فرزند به هفت سالگی نیز ماهانه دویست دلار هزینه نگهداری، سلامت و بهداشت نیز به پدر و مادر پرداخت می‌شود. در روسیه بعد از تولد فرزند سوم به پدر و مادر یک خانه داده می‌شود. چند روز پیش نیز پوتین، عنوان افتخاری «مادر قهرمان» را احیا کرد. بنابراین فرمان، مادرانی واجد شرایط دریافت عنوان «مادر قهرمان» می‌شوند که ده فرزند را به دنیا آورده و فرزند آنها شهروند روسیه باشد.

 

2

اسپانیا:

در اسپانیا برای تولد هر فرزند ۲۵۰۰ یورو و کره جنوبی ۳۰۰۰ دلار به خانواده‌ها هدیه می‌دهند.

 

* وقتی مرغ همسایه غاز است!

در حالیکه بسیاری از کشورهای دنیا با اعمال بسته‌های حمایتی، مردم خود را تشویق به فرزندآوری می‌کنند و هزینه‌هایی برای دست‌یابی به این هدف به خانواده‌ها می‌پردازند، رسانه‌های فارسی زبان تلاش کرده‌اند تا سیاست‌های فرزندآوری در ایران را یک تصمیم حاکمیتی و صرفا در راستای تحقق اهداف مسئولان کشور و خلاف میل مردم بخوانند.

این رسانه‌ها همواره با پنهان کردن فواید فرزندآوری و لذت فرزند داشتن و سوءاستفاده از فضای حاکم بر اقتصاد کشور و تشدید فشار روانی منشعب از آن، تلاش کرده‌اند ازدواج و فرزندآوری را به یکی از دلایل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها تبدیل کنند.

 

بخش ایندیپندنت فارسی نیز در اقدامی تازه، در گزارشی که ۲۹ مرداد منتشر کرد، بدون آنکه اشاره‌ای به سیاست‌های افزایش جمعیت در بسیاری از کشورهای جهان داشته باشد، اقدام ایران در همگانی شدن بیمه ناباروری را ریخت و پاش از جیب مردم خواند و در مقایسه‌ای عجیب آن را تصمیم جهت‌دار حاکمیت به جای بیمه کردن قشر فاقد بیمه کشور خواند.  

این اقدامات در حالی است که این رسانه‌ها همواره با تولید برنامه‌های متنوع تلویزیونی اعم از مستند و سریال‌های دنباله‌دار و تهیه گزارش از خانواده های پرفرزند، برنامه‌ حکومت‌های غربی برای تشویق مردم‌شان به فرزندآوری را زیبا و عامل شادی و نشاط خانواده‌ها جلوه دهند.

* کمک دولت به درمان بیماری ناباروری؛ واقعیتی که سانسور می‌شود!

ناباروری یکی از بیماری‌های شایع عصر ما و به معنای عدم توانایی زوج در فرزندآوری است. بنابر گزارش‌های منتشرشده، ۱۰ تا ۱۵ درصد زوج‌های سراسر جهان، مشکل ناباروری دارند که چهل درصد سهم مردان، چهل درصد آن سهم زنان و حدود ۱۰ درصد دیگر مربوط به سایر عوامل است. در ۱۰ درصد از زوج‌ها نیز علت ناباروری مشخص نیست. 

در کشور ما نیز حدود ۲۰ درصد زوج‌های ایرانی نابارور هستند که بیش از ۳ میلیون زوج و معادل شش میلیون نفر را شامل می‌شود. البته این آمارها حکایت از پیگیری این تعداد از زوج‌های کشور برای فرزندآوری دارد که نشان دهنده وجود علاقه و انگیزه به افزایش جمعیت در میان خانوارهای ایرانی است.

مجموعه اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش نرخ فرزندآوری در کشور نشان می‌دهد این مسئله همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان بوده است. این روند با روی کار آمدن دولت سیزدهم شتاب بیشتری یافته است. 

اول مهر سال گذشته معاون اول رئیس جمهور تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص تحت پوشش بیمه پایه قرارگرفتن هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی را به وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرد که بر اساس بند الف ماده ۹ قانون احکام دائمی کشور، خدمات نازایی و ناباروری تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار می‌گیرد.

 

3

 

پس از آن نیز شورای عالی بیمه سلامت مکلف شد تا دستورالعمل خرید خدمت این موضوع را تصویب و ابلاغ کند. بار مالی ناشی از این مصوبه نیز از محل منابع مربوط به درمان نازایی و ناباروری به دستگاه‌های بیمه‌گر پایه منتقل خواهد شد. 

طی روزهای اخیر هم علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد که پس از همگانی شدن بیمه پایه، بیمه ناباروری هم با مصوبه دولت همگانی می‌شود و سازمان بیمه سلامت موظف است نسبت به پوشش بیمه‌ای همه زوج‌های نابارور فاقد بیمه اقدام کند. 

با تمام این تفاسیر همچنان دولت در تلاش است تا این میزان از هزینه‌ها نیز کاهش یافته و به همین منظور در اقدامی عملی هزینه‌های درمان تا ۹۰ درصد تحت پوشش بیمه‌ها قرار گرفته است. در مراکز خصوصی نیز این تلاش صورت گرفته تا مابه التفاوت هزینه‌های خود را نسبت به مرکز دولتی کاهش دهند تا مردم بتوانند در هر مرکزی که می‌خواهند به درمان بپردازند. 

همچنین تدابیری اندیشیده شده تا مراکز دولتی که درمان ناباروری در آنها صورت می‌پذیرد افزایش یابد و طبق نظرات مراجعان به این مراکز، کیفیت خدمات این مراکز نیز روز به روز در حال افزایش است. از سوی دیگر مراکز خصوصی درمان ناباروری نیز از کیفیت مناسبی برخوردار بوده و زوج‌های بسیاری برای رفع مشکل خود به آنها مراجعه می‌کنند. 

* استانداردهای دوگانه رسانه‌های فارسی زبان

به گزارش مرکز مقابله با شایعات سایبری سازمان فضای مجازی سراج، ایران همچون کشورهای دیگر دنیا، برای حفظ اقتدار ملی، ارتقاء امنیت خارجی و حتی رشد اقتصادی پایدار خود، سیاست‌های متنوعی را برای افزایش جمعیت به اجرا درآورده است. اما اسناد و شواهد نشان می‌دهد رسانه‌های غربی مثل همیشه با اتخاذ رویکردی دوگانه و کاملاً جهت‌دار این اقدامات را عامل فلاکت ملت و تشدید کننده مشکلات اقتصادی کشور می‌خوانند. این رسانه‌ها با طرح مشکلات دیگری همچون بیمه نبودن قشری از مردم، تلاش می‌کنند تصمیمات مهمی همچون رشد جمعیت را زیرسوال ببرند. حال آنکه همین رسانه‌ها در مواجهه با اقدامات جمعیتی سایر کشورهای دنیا کاملا بی طرفانه و حتی در مواقعی در جایگاه مشوق ظاهر می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها