يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۵۲۸
زمان انتشار: ۱۳:۴۵     ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
به گفته یک استاده دانشگاه «کاهش نرخ ارز بعد اجرای توافق بدون شک کاهش خواهد یافت اما میزان این کاهش بستگی به اراده بانک مرکزی دارد.»

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از ایسنا، «هنوز توافق احیای برجام مراحل پایانی خود را طی نکرده بازار ارز نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و نوسانات کاهشی را در قیمت‌ها شاهد هستیم. حال این سوال پیش می‌آید که اگر این توافق رسما نهایی و به مرحله اجرا برسد، با آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها و از سرگیری صادرات عادی نفت، چه اتفاقی برای قیمت ارز خواهد افتاد؟

آلبرت بغزیان درباره تأثیر توافق احیای برجام بر قیمت ارز گفت: هر کس امروز درباره قیمت ارز بعد از اجرای توافق پیش‌بینی انجام دهد، واقعی نخواهد بود یعنی نمی‌توان از الان اعلام کرد با اجرای توافق قیمت دلار ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان می‌شود.

او عکس‌العمل بانک مرکزی به توافق را مهم خواند و ادامه داد: بانک مرکزی بودجه دولت را از محل تبدیل دلار به ریال تأمین می‌کند. بنابراین وقتی دلار ارزان شود گر چه درآمد ارزی دولت بالا می‌رود اما مسئله اصلی آن خواهد بود که برای تبدیلش به ریال باید ضربدر چه رقمی شود. بنابراین دولت برای آنکه بودجه‌اش را تأمین کند ابتدا می‌بیند قیمت دلار چقدر باشد که این اتفاق بیفتد. بعد قیمت دلار مشخص می‌شود. حالا ممکن است آن موقع قیمت دلار ۱۸ هزار تومان باشد یا همان ۳۰ هزار تومان.

این استاد دانشگاه با اشاره به واکنش بازار به اخبار نتیجه مذاکرات اظهار کرد: هر وقت صحبت از توافق می‌شود نرخ دلار کاهشی و هر زمان نیز که مذاکرات به بن‌بست می‌خورد، قیمت ارز افزایشی می‌شود. پس هیچ شکی وجود ندارد که توافق بهتر از عدم توافق است چون به هر حال درآمد برای کشور ایجاد و دست دولت برای تأمین نیازهای جامعه باز می‌شود.

او افزود: موضوع بعدی قیمت اجناس و کالاهاست که به بهانه افزایش قیمت دلار بالا رفتند. آیا این قیمت‌ها بعد از اجرای توافق با ریزش قیمت دلار کاهش می‌یابند؟ آیا صنایع بورسی ما در حوزه صادرات از کاهش قیمت ارز استقبال می‌کنند؟ پس همه این مولفه‌ها می‌توانند در مقابل کاهش قیمت دلار هم بازدارنده باشند و هم پیش‌برنده. اگر مولفه‌ها نقش بازدارنده ایفا کنند قیمت شیر همان می‌ماند و قیمت مرغ همان.

کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: کاهش نرخ ارز بعد اجرای توافق بدون شک کاهش خواهد یافت اما میزان این کاهش بستگی به اراده بانک مرکزی دارد. این تصور که دلار خانگی موجب کاهش نرخ ارز در بازار شود اشتباه است. مگر میزان دلار خانگی چقدر است؟ کسانی که از دلار ۱۵ هزار تومان و ۱۸ هزار تومان بعد از احیای برجام سخن می‌گویند، مربوط به آثار کوتاه‌مدت توافق است چون بعد از آن دوباره قیمت افزایشی خواهد شد چون آنهایی که منتفع شرایط تحریم هستند نمی‌گذارند به این سادگی قیمت ارز پایین بیاید.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها