کد خبر: ۵۱۳۰۵۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۱۰ شهريور ۱۴۰۱
دکتر خوشرو در کارگاه انتقال تجربیات رسانه‌ای اربعین:
مدیر شبکه نسیم گفت: طی نظرسنجی‌های صورت گرفته، 92درصد شرکت کنندگان مراسم اربعین در سال‌های گذشته و همچنین 20 درصد زوار اربعین اولی، قصد حضور در مراسم اربعین حسینی امسال را دارند.

به گزارش پایگاه خبری 598، روز گذشته کارگاه انتقال تجربیات رسانه‌ای اربعین در قم با حضور خبرنگاران، عکاسان و فعالان رسانه‌ای استان قم برگزار شد. در این جلسه محمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم با تاکید بر تفاوت مراسم اربعین حسینی 1401 با سال‌های گذشته، بیان کرد: پیش‌بینی‌ها بر این است که اربعین حسینی 1401 پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شود. چراکه عدم حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین دو سال گذشته بدلیل محدودیت‌های کرونایی، عطش زوار ایرانی را دوچندان کرده است.

دکتر خوشرو در ادامه گفت: طی نظرسنجی‌های صورت گرفته، 92درصد شرکت کنندگان مراسم اربعین در سال‌های گذشته و همچنین 20 درصد زوار اربعین اولی، قصد حضور در مراسم اربعین حسینی امسال را دارند.

مدیر شبکه نسیم با اشاره به گرمای شدید عراق در ایام اربعین هشدار داد: مطابق پژوهش‌های ستاد اربعین، نزدیک به 60درصد زوار ایرانی مخاطره‌ گرمای هوا در عراق را پیش‌بینی نکرده‌اند. از این رو باید مسئولان ذی‌ربط تدابیر لازم بهداشتی و سلامت زائران را در نظر گرفته و مردم نیز در شرایط ازدحام مسائل مربوطه را رعایت کنند.

وی همچنین افزود: اصحاب رسانه هم باید آگاهی مردم را نسبت به شرایط موجود عراق ارتقا داده و در عین حال از ترساندن مردم جلوگیری کنند.

راهپیمایی اربعین امسال پرشورتر از گذشته خواهد بود / اصحاب رسانه باید جلو‌ه‌های دیده نشده اربعین را ثبت کنند

محمدرضا خوشرو در بخش دیگری از سخنان خود، اصحاب رسانه را به ثبت عظمت اربعین و انعکاس آن در رسانه توصیه کرده و بیان نمود: در مقابل هجمه‌های بی‌حد و اندازه رسانه‌های بیگانه برای سانسور و جهت دهی منفی به راهپیمایی عظیم اربعین، ثبت و انعکاس صحنه‌های زیبای اربعین، وظیفه اصحاب رسانه است.

مدیر شبکه نسیم به اصحاب رسانه توصیه کرد: بهتر است که امسال جلوه‌های دیده نشده از راهپیمایی اربعین را در نظر گرفته و تصاویر متفاوتی را به مردم منتقل کنید.

وی اظهار کرد: اغلب تصاویر ثبت شده از راهپیمایی اربعین سال‌های گذشته، یک قاب با دوربین‌های متفاوت بوده است. در صورتیکه عظمت این مراسم بیش از اینها بوده و سوژهای بسیار دیگری وجود دارد که نظر عکاسان و فیلمبرداران را به خود جلب نکرده است.

در ادامه نیز حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر ضرورت تقدیر از میزبانی دولت و ملت عراق در همایش میلیونی اربعین گفت: دولتی که بتواند در این مدت کوتاه ظرفیت و زیرساخت پذیرایی و تامین امنیت این جمعیت عظیم را فراهم کند دولت توانمندی محسوب می‌شود.

راهپیمایی اربعین امسال پرشورتر از گذشته خواهد بود / اصحاب رسانه باید جلو‌ه‌های دیده نشده اربعین را ثبت کنند

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در ادامه گفت: باید واقف باشیم میزبانی زائران به عهده مردم عراق است. البته از نگاه دیگر، میزبان همه ما حضرت سیدالشهدا(ع) هستند ولی ملت عراق به عنوان یک سنت و فرهنگ از زائران میزبانی می‌کنند. اگر چه دولت‌های دو طرف در بحث تامین زیرساخت و امنیت زحمت زیادی را متحمل می‌شوند، اما در تولیدات رسانه‌ای و روایت‌ها باید نقش مردم را پررنگ کنیم.

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر این‌که اربعین یک بروز و شکوه عظیم از حضور مردم است، اضافه کرد: نباید حاشیه‌های کوچکی که ممکن است وجود داشته باشد، موجب شود نقش عظیم مردم در اسکان و پذیرایی میلیونی از زائران کم‌رنگ شود. در این دوره زمانی در سال 98 بیش از 250 میلیون وعده غذایی به زائران داده شد و دولت‌ها در این موضوع نقشی نداشتند و خود مردم آن را انجام دادند.

وی در پایان تصریح کرد: بحث دیگری که باید رسانه‌ها در اربعین به آن بپردازند موضوع جهانی شدن اربعین و زمینه‌سازی آن برای تمدن نوین اسلامی است. این تمدن که بر پایه معارف اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد دو مشخصه مهم دارد که این دو وحدت امت اسلامی و موضوع سبک زندگی اسلامی هستند. ما نمی‌توانیم در اربعین ادعای تمدن اسلامی کنیم ولی به اختلافات دامن بزنیم یا قومیت‌گرایی و طایفه‌گرایی کنیم زیرا این کارها با آن آرمان ناسازگار است.

لازم به ذکر است کارگاه آموزشی و انتقال با تدریس امیر حسامی‌نژاد و محسن صابری در محل ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت در قم ادامه یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها