أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۳۱۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۳ شهريور ۱۴۰۱
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی زمینی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه‌شنبه (١٣ شهریور) در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی دوره ۳۳ مدیریت دفاعی دانشگاه دافوس ارتش، در جمع خبرنگاران درباره مهم‌ترین اقدامات در جهت تقویت ارتش در منطقه و حفظ ثبات اظهار داشت: یک سری اقدامات و فعالیت‌هایی است که معمولاً در زمین، هوا و دریا چه در بخش نیروی هوایی و چه در بخش پدافند هوایی دائم در حال انجام است. نزاجا در بخشی از مرزهای شرقی غربی و شمال غربی مستقر است. هواپیماهای نگهبانی به صورت ۲۴ ساعته در آسمان پرواز می‌کنند. نیروی پدافند هوایی ما در اقصی نقاط کشور به طور دائم آسمان را رصد می‌کنند که اگر کوچک‌ترین ورودی غیرمجازی داشته باشند با آن برخورد کنند.

فرمانده کل ارتش گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در آب های آزاد، باب المندب، دریای سرخ، اقیانوس هند و دریای عمان وظیفه حفاظت و حراست از منافع جمهوری اسلامی ایران و باز نگه داشتن خطوط کشتیرانی تجاری و نفتکش ها را  بر عهده دارد که هر از گاهی شما اخبار درگیری های به سمع و نظر ملت ایران می‌رسد.

وی افزود: علاوه بر آن، برنامه‌های آموزشی، تدارکات آمادی و ذخایر در بخش‌های تحقیقات برای اینکه بتوانیم همواره به روز باشیم و از تهدیدات و از دشمنان عقب نباشیم. این کارها دائما انجام می شود. البته برای پیاده کردن آموخته ها و پیاده کردن تجهیزات جدید متناسب با آنچه ما درباره تهدیدات و دشمنان رصد می کنیم که چگونگی باید در مقابل آن ها آماده باشیم، رزمایش‌ های مختلفی انجام می شود. شما دو هفته قبل رزمایش‌ بزرگ مشترک پهپادی را شاهد بودید و در آینده نزدیک رزمایش‌ بزرگ زمینی را حتما شاهد خواهید بود. پس از آن نیز، سلسله رزمایش‌ ها ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی ادامه داد: برنامه‌های آموزشی هم در دانشگاه ها، دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دائما به صورت برنامه ای برای تربیت افسران و درجه داران قوی و مقتدر و با دانش جریان دارد تا بتوانند مأموریت‌های خودشان را در فضای پیچیده امروز و فردا به خوبی انجام بدهند.

فرمانده کل ارتش در پاسخ به سوالی درباره برخورد شناورهای بدون سرنشین آمریکایی با ناوشکن جماران و ادعاهای آمریکایی ها در این باره اظهار داشت: آمریکایی ها با خوی تجاوزگری، وحشی‌گری و خود بزرگ‌بینی که دارند نسبت به حقوق ملت ها و نسبت به حقوق پذیرفته شده بین المللی گاهی بی توجهی می کند. 

وی افزود: این شناورهای بدون سرنشین که با ماموریت هایی از طرف نیروی دریایی و نیروهای آمریکایی در دریاها مشغول انجام ماموریت هستند، بدون توجه به اینکه این منطقه، منطقه عبور سایر شناور هاست و این‌ها می‌توانند خطراتی را برای عبور امن شناورهای دیگه فراهم کنند، آن ها را رها کرده و نسبت به ایمن‌سازی آن‌ها توجه لازم رو ندارند.

فرمانده کل ارتش گفت: به همین دلیل، مدتی پیش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از این شناورها را توقیف و سپس در محل امن آن را رها کردند. چند روز قبل هم نیروی دریایی ما در منطقه ماموریت خودش با دو فروند از این شناورها برخورد کرده و این دو شناور را از آن منطقه ای که ممکن بود به امنیت سایر شناورها آسیب بزند، دور کرده و آن ها را در منطقه ای امن رها کردند. 

وی ادامه داد: این موضوع با واسطه به آمریکایی ها اطلاع داده شده که شناورهای آن ها در منطقه مشخصی قراردارد و من بعد باید قوانین بین‌المللی را رعایت کنند.

سرلشکر موسوی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال توقیف شناورهای آمریکایی در دفعات بعدی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: توقیف این شناورها برای ما هیچ سودی ندارد و ما فقط برای کمک به حفظ امنیت شناورهای عبوری از آن منطقه یک کار حقوق‌ بشری را انجام می دهیم. 

وی افزود: این شناورها آن‌چنان پیشرفته و مهم نیستند که توقیف آن ها برای ما سودی داشته باشد و ما فقط به تامین امنیت کمک می کنیم.

فرمانده کل ارتش در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره چشم انداز برگزاری رزمایش مشترک هوایی با پاکستان بیان داشت: ما با پاکستانی ها روابط خیلی خوب و تعاملات آموزشی داریم. در این راستا، در عرصه های دریایی، هوایی و هم در عرصه های زمینی با هم همکاری داریم و این روابط، روابط بسیار خوبی است. 

وی ادامه داد: رزمایش های هوایی هم با صحبت دوطرفه که با فرمانده نیروی هوایی پاکستان داشتیم مورد بحث قرار گرفت. همه این تعاملات بایستی در بخش‌های ذی‌ربط کشوری که بالاتر از ما در ستاد کل نیروهای مسلح هستند، بررسی و تصمیم گیری شده و چگونگی و سطح آن تعیین می‌شود. ارتش و سپاه و سایر نیروها مسلح برابر مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

سرلشکر موسوی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بررسی جنگ هایی که در سطح جهان و  منطقه رخ می‌دهند در دستور کار مراکز آموزشی و دانشگاهی ارتش قرار دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: این یکی از کارهای دائمی هم دانشگاه‌ها و هم بخش های اطلاعاتی است. ماموریت آن ها این است که به طور دائمی همه اتفاقاتی که در اطراف آن ها می افتد، اتفاقاتی که به آن ها ربط داره و اتفاقاتی که ممکن است در آینده به آن ها مربوط شود را رصد کنند.

وی ادامه داد: این بررسی در این جهت انجام می شود که هم از منظر این که تهدیدی برای منافع ملی ما و برای نظام و استقلال کشور و تمامیت ارضی نباشد و هم از این بابت که ممکن است برای ما درس آموزی هایی داشته باشند به طور دائم رصد می شود.

فرمانده کل ارتش گفت: یکی از مراکزی که درباره آن ها معمولاً بحث و تبادل نظر کرده و در حوزه تهدیدات آن ها رو دسته بندی می کنند و روی آن بازی جنگ انجام می‌دهند و خودشان را برای آن  آماده می‌کنند، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ما هستند. البته بالاترین مرجع تاکتیک در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همین دانشگاه فرماندهی و ستاد هست که سامانه بسیار پیشرفته و خیلی خوبی هم برای انجام این مطالعات و پیگیری این موارد در اختیار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها