يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۳۴۱۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
بوی ماه مهر با چاشنی گرانی لوازم التحریر؛
چند هفته ای است که تب خرید لوازم التحریر بالا گرفته و دانش آموزان با خرید کیف، کتاب، دفتر و نوشت افزار برای حضور در مدارس آماده می‌شوند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازار لوازم التحریر با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی، جلوه و نمای ویژه‌ای پیدا می‌کند. تولید  این لوازم بنا به سلیقه هر نسل از دانش آموزان جزو مهارت‌های درآمدزایی در این بازار  محسوب می شود.

امسال برپایی کلاس‌های درس پس از حدود سه سال که به دلیل کرونا به صورت مجازی مجازی برگزار می‌شد، شیوه جدیدی را به خود می‌بیند و دانش آموزان بیشتر به دنبال تهیه نوشت ابزار هستند. این بازار پر زرق و برق و متنوع، از طیف قیمتی بسیار مختلفی برخوردار است.

 آقای موسی فرزانیان رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت‌افزار گفت:همه ساله با آغاز سال تحصیلی جدید بازار لوازم التحریر رونق می گیرد. با توجه به  اینکه چندین دوره مدارس به صورت مجازی برگزار می‌شد امسال یک تنوع خاصی را در این بازار شاهد خواهیم بود.

 به گفته او، هر سال نمایشگاه پاییزه در کشور برگزار می‌شود که در این بین بازار لوازم التحریر پر رونق خواهد بود. امسال قرار است در نمایشگاه پاییزه، لوازم مدرسه با قیمت مناسب برای دانش آموزان و خانواده هایشان در نظر گرفته شود.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت‌افزار گفت: باتوجه به افزایش قیمت کاغذ در بازار، قیمت دفتر هم افزایش پیدا می‌کند، این در حالی است که قرار است در نمایشگاه پاییزه دفاتر مشق با ارز دولتی در غرفه‌ها عرضه شود که خوشبختانه قیمت دفاتر از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان تعیین و نظارت‌های جدی برای فروش آن اعمال شده است.

فرزانیان در پاسخ به این پرسش که هم اکنون کمبودی در بازار وجود دارد یا خیر؟ افزود: با وجود مشکلات پیش روی تولید اما تولیدکنندگان توانسته اند کمبود‌های بازار لوازم التحریر را جبران کنند.

رئیس اتحادیه صنف لوازم التحریر و نوشت افزار تهران در واکنش به فروش لوازم التحریر لاکچری و دفتر‌های چند میلیون تومانی گفت: فروش لوازم التحریر خارج از عرف و اقلام فانتری با قیمت‌های غیرمعمول ممنوع است و این موضوع مربوط به گذشته است. در صنف ما لوازم التحریر لاکچری وجود ندارد شاید لوازم فانتزی یا پرزرق و برق باشد، ولی لوازم لاکچری نداریم.

انواع لوازم‌التحریر چه قیمت‌هایی دارد؟

یکی از پرسش‌هایی که این در این زمینه می‌تواند مطرح شود این است که خرید یک مجموعه لوازم‌التحریر برای یک دانش آموز در حال حاضر به طور متوسط چقدر هزینه دارد و حداقل و حداکثر قیمت‌های لوازم‌التحریر این روز‌ها در بازار چگونه است.

فرزانیان در خصوص قیمت‌های لوازم التحریر گفت:امسال لوازم التحریر  با توجه به تورم در کشور حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد  افزایش قیمت دارد. انواع لوازم‌التحریر بسته به کیفیت، طرح، مدل و برند قیمت‌های متنوعی در بازار دارند، به عنوان نمونه کوله پشتی که جزو اصلی‌ترین وسایل مدرسه است در بازار لوازم‌التحریر بین ۵۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان در مدل‌ها و طرح‌های مختلف قیمت دارد.

هم اکنون ۹۰ درصد تولیدات لوازم التحریر در بازار داخلی است

در ادامه محمدرضا جویار دبیر اتحادیه لوازم التحریر گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است به طور قطع می‌تواند در قیمت تمام شده کالا تاثیر بگذارد و همین امر موجب شده که قیمت لوازم التحریر هم در بازار گران شود.

دبیر اتحادیه لوازم التحریر در ادامه گفت: زمانی می‌توان حمایت از سوی مسئولان برای تولیدکنندگان را مدنظر داشت که مواد اولیه هم در اختیار آن‌ها قرار گیرد. هم اکنون ۹۰ درصد تولیدات لوازم التحریر در بازار، داخلی است.

واردات به صورت مستقیم و بدون واسطه لوازم التحریر از چین و دبی به راحتی انجام می‌شود، شامل تمام اقلام اداری، نوشت ابزار فانتزی، چراغ مطالعه، جامدادی، دفتر فانتزی و ارزان، خودکار، ساعت رومیزی، پاکن‌های فانتزی و ۱۰‌ها قلم جنس پرفروش دیگر است.

ما هم گشت و گذاری در مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه لوازم التحریر در بازار داشتیم تا در مورد قیمت اقلام و توان خرید مردم در بازار اطلاعاتی کسب کنیم.

به گفته فروشندگان لوازم‌التحریر بخش عمده ای از بازار لوازم‌التحریر، وارداتی است و محصولات چین، مالزی، هند، ژاپن و برخی از کشور‌های شرق آسیا بازار داخل را قبضه کرده اند و در مقایسه با تولیدات داخلی به دلیل کیفیت بهتر و طرح‌های متنوع‌تر و زیباتر از مشتریان بیشتری برخوردارند.

از سوی دیگر هم برخی  معتقدند بسیاری از لوازم‌التحریر وارداتی تنها ظاهر زیبایی دارند و به لحاظ کیفیت از تولیدات داخلی پایین‌تر هستند.  

همچنین بخشی قابل توجهی از واردات لوازم‌التحریر به صورت غیر رسمی و قاچاق وارد می‌شود که هر چند آمار دقیقی از آن در دسترس نیست، اما بر اساس برخی اظهارات دست کم نیمی از لوازم‌التحریر وارداتی به صورت قاچاق از مرز‌ها وارد می‌شود.

قیمت برخی از اقلام مورد نیاز مدرسه استخراج شده از اتحادیه مربوطه

اقلام قیمت (تومان)
دفتر سیمی 50 برگ 15 هزار تومان
دفتر منگنه ای 8 هزار تومان
مداد 12 عددی 45  هزار تومان
مداد رنگی چوبی 45 هزار تومان
مداد رنگی پلیمری 17 هزار تومان
خودکار  6 هزار تومان
پاک کن 4 هزار تومان
تراش 8 هزار تومان
جامدادی  30 هزار تومان
مداد اتود 23 هزار تومان
کاغذ آچار 120هزار تومان
خط کش 5 هزار تومان
چسب نواری 2 هزار تومان
کوله پشتی مدرسه 155 هزار تومان
کوله پشتی دخترانه  1 میلیون تومان
کوله پشتی چرم 290 هزار تومان
کفش پسرانه 249 هزار تومان
کفش دخترانه 200 هزار تومان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها