کد خبر: ۵۱۴۸۷۷
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۲۰ دی ۱۴۰۰
استاندار قم:
محمدتقی شاهچراغی با بیان این که بر اساس قانون زمین‌های دولتی نباید بلااستفاده باقی بماند، خاطرنشان کرد: در همین خصوص با آقای رییس جمهور صحبت شده است و ایشان نیز تاکید دارند اجرای قانون ملاک است و این زمین‌ها باید تا پایان بهمن ماه سال جاری تعیین تکلیف شود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از قم‌نا، نشست خبری استاندار قم با خبرنگاران روز گذشته در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد. در این نشست محمدتقی شاهچراغی پیرامون اراضی بلااستفاده دولتی در اختیار برخی نهادها و موسسات آموزشی اظهار داشت: مطالبه آزادسازی زمین‌های بلااستفاده دولتی در قم به درستی مطرح است چرا که موضوع ساخت مسکن برای مردم یک موضوع جدی است و می‌بایست به این نیاز پاسخ داده شود.

وی مساحت این اراضی را هزار هکتار عنوان و تصریح کرد: این زمین‌ها جزیی از منطقه پردیسان است و در طول ده سال گذشته به بخش‌های مختلف آموزشی و پژوهشی  واگذار شده است.

استاندار قم با بیان این که بر اساس قانون این اراضی نباید بلااستفاده باقی بماند، خاطرنشان کرد: برخی از نهادها و موسساتی که زمین دولتی دریافت کردند به دلایلی از جمله عدم تامین اعتبار یا عدم نیاز، استفاده‌ای از این زمین‌ها نبردند.

شاهچراغی افزود: مجلس نیز برای سال 1400 مصوب کرده است زمین‌هایی که دولت به بخش‌های مختلف واگذار کرده در صورتی که در مدتی معین مورد استفاده قرار نگیرد، باید باز پس گرفته شود.

وی با اشاره به طرح خلع ید اراضی مورد اشاره گفت: قبل از این که بنده به استانداری قم بیایم این اقدام شروع و بر اساس قانون خلع ید این زمین‌ها به موسسات مورد اشاره ابلاغ شده بود.

استاندار قم بیان کرد: در همین خصوص با آقای رییس جمهور صحبت شده است و ایشان نیز تاکید دارند اجرای قانون ملاک است و این زمین‌ها باید تا پایان بهمن ماه سال جاری تعیین تکلیف شود.

شاهچراغی با بیان این که اصرار مجموعه استانداری قم نیز بر اجرای قانون است، تاکید کرد: حداکثر فرصت لازم به این موسسات داده شده است و البته ما معتقدیم که بخشی از این موسسات پاسخی ندارند که بدهند چون یا امکان ساخت این زمین‌ها را ندارند یا نیازی به آن ندارند.

وی با اشاره به این که خلع ید اراضی بلااستفاده دولتی کارشناسی شده است، اضافه کرد: به عنوان نمونه دانشگاه حضرت معصومه (س) بیش از 100 هکتار زمین دولتی دریافت کرده و توانسته است تنها در بخشی از زمین‌ها ساخت و ساز لازم را انجام دهد در حالی که طرحی که این دانشگاه برای ساخت و سازهای جدید ارائه داده برای کل زمین است.

استاندار قم در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: پیش بینی ما این است که اگر ساخت مسکن در زمین‌های دولتی مورد اشاره با تراکم قابل قبولی ساخته شود بین 25 هزار تا 30 هزار واحد مسکونی جدید خواهیم داشت.

شاهچراغی موضوع رعایت حد تراکم در مناطق مسکونی را امری ضروری دانست و در این خصوص خاطرنشان کرد: در اراضی موسوم به 560 هکتاری نیز تاکید بنده بر این است نباید فشار را بر حوزه تراکم بگذاریم که جمعیت زیادی را در یک منطقه محدود ساکن شوند، چرا که شهروندان علاوه بر نیاز به سکونت به نیازمندی‌های دیگری همچون فضای درمانی، آموزشی، فرهنگی، فضای سبز و ... نیز احتیاج دارند.

وی افزود: بنده همین امروز به اداره راه و شهرسازی گفتم طرح را اگر آماده دارید ارائه دهید با این حال ظاهرا از قبل روی این اراضی کارهای کارشناسی صورت گرفته و ان‌شاءلله یا تمام این زمین‌ها یا بخش عمده‌ای از آن برای امر ساخت مسکن اختصاص خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها