أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۶۰۸۰
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۰۲ آبان ۱۴۰۱
وزیر امور خارجه در سفر به ارمنستان، آمادگی ایران برای کمک به برقراری صلح و ثبات در قفقاز را مجددا تکرار کرد و گفت: اینجا هستیم که بگوییم آقای پاشینیان، ایران آمادگی دارد به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز کمک کند.

به گزارش پایگاه 598، بعدازظهر پنجشنبه ۲۸ مهر ماه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی و در پاسخ به دعوت رسمی «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی و برای نخستین بار پس از تصدی این سمت راهی ایروان شد و اعلام شد که در این سفر قرار است ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان نیز رسما افتتاح شود.

میرزویان یک سال پیش در مهرماه ۱۴۰۰ و یک ماه بعد از انتصاب امیرعبداللهیان به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرده بود.

آخرین ملاقات دو وزیر در مهر ماه سال جاری در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک انجام و در این دیدار ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 «روبرت بیگلریان» و «آرا شاوردیان» نمایندگان ارامنه در مجلس شورای اسلامی، «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا و «علیرضا بیکدلی» مدیرکل کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه نیز امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کردند.

هواپیمای حامل وزیر خارجه پس از حدود یک ساعت پرواز وارد فرودگاه ایروان شد و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود مورد استقبال «مناتساکان صفریان» معاون وزیر خارجه ارمنستان قرار گرفت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در بدو ورود به ایروان در جمع خبرنگاران گفت: امروز در ایروان هستیم و طبعاً از فرصت حضور برای مروری بر مناسبات دوجانبه که در دستورکار دو کشور است، استفاده خواهیم کرد. جمهوری اسلامی و جمهوری ارمنستان هم موضوعات فراوانی را برای همکاری مشترک داریم و هم نگرانی‌های مشترک داریم و برای راه‌حل‌ها تلاش می‌کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما در این سفر و در گفت‌وگوها به دنبال ترسیم مسیر همکاری‌های بلندمدت بین دو کشور هستیم. پیش از این با وزیر خارجه ارمنستان به توافق رسیدیم و برای همکاری‌های بلندمدت و نقشه سندی در این سفر ترسیم خواهد شد. مخالف بیگانگان در این منطقه هستیم چه در آذربایجان و هم در ارمنستان.

وی همچنین از این‌که حجم تبادلات تجاری دو کشور در مقایسه با سال قبل به بیش از ۴۳ و نیم درصد رسیده ابراز خرسندی کرده و نسبت به سطح بالاتری از تبادلات تجاری ابراز امیدواری کرد.

وزیر خارجه پس از آن راهی محل وزارت خارجه جمهوری ارمنستان شد و وزرای خارجه دو دور مذاکره با هم داشتند.

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای ارمنستانی بار دیگر مخالفت ایران با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزها در قفقاز را اعلام کرد و گفت: درگیری‌های نظامی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان نگرانی‌هایی را در منطقه ایجاد کرد. منطقه قفقاز شرایط حساسی را پشت سر می‌گذارد و معتقدیم احترام به تمامیت ارضی کشورها در منطقه قفقاز به عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزایش حجم مبادلات از ٧٠٠ میلیون دلار فعلی به سطح یک میلیارد دلار را با توجه به ظرفیت‌های موجود قابل حصول خواند و افزود: خرسندیم مناسبات دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و در حال پیشرفت است ما امنیت ارمنستان را امنیت ایران و منطقه می‌دانیم و نگرانی خود را از هر اقدامی که باعث حضور نیروهای خارجی در منطقه شود اعلام کردیم. 

امیرعبداللهیان ملاقاتش با همتای ارمنستانی به فاصله کوتاهی از دیدارشان در نیویورک را نشانگر عمق مناسبات ایران و ارمنستان خواند و افزود: خوشحالیم در این سفر شاهد افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان خواهیم بود این تحول هم دلیل دیگری است بر عمق مناسبات تاریخی ایران و ارمنستان.

میرزویان هم در این دیدار گفت: در طول ماه‌های اخیر چندین بار پیام‌های صریحی از ایران درباره مصونیت مرزهای ارمنستان شنیدیم. ما این را به دقت دنبال کرده و قدردانی می‌کنیم.

 روسای دستگاه‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان پس از دو دور مذاکره در جمع خبرنگاران حضور یافتند و ضمن تشریح رایزنی‌های انجام شده، به سؤالات پاسخ دادند.

امیرعبداللهیان افزود: گشایش سرکنسولگری ایران در قاپان از جمله برنامه‌های در دستورکار فردای مشترک ماست. ایران معتقد است حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در منطقه در هر بخشی از منطقه از جمله آذربایجان و ارمنستان به نفع مردم منطقه نخواهد بود و امیدواریم مسائل منطقه در قالب فرمت‌های پیش بینی شده از جمله ۳+۳ در سطح کشورهای منطقه حل و فصل شود. ایران هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه را تحمل نخواهد کرد و این را خط قرمز خود می‌دانیم و همه گونه تدابیر لازم را برای جلوگیری از چنین نیاتی به کار خواهیم گرفت.

*  توافق کردیم چگونه به سؤالات آژانس پاسخ دهیم و پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شده 

وزیر خارجه در پاسخ به خبرنگار ریانوستی درباره فرآیند مذاکرات رفع تحریم‌ها به تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی در هفته‌ها و روزهای گذشته اشاره کرد و درباره همکاری ایران و آژانس نیز بیان کرد: اتهاماتی بی اساس در آژانس متوجه فعالیت هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است. توافق کردیم چگونه به سؤالات آژانس پاسخ دهیم و پروتکل لازم بین دو طرف تنظیم شده و درباره آن توافق شده است. همزمان برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی پیشرفت خوبی در هفته‌های گذشته انجام شد و در تهران هیأتی به نمایندگی از طرف آمریکایی از کشور ثالث حضور یافت و ما در این رابطه در یک اقدام انساندوستانه یکی از زندانیان دوتابعیتی ایرانی - آمریکایی را چند روز پیش تحویل کشور عمان دادیم. تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی برای رسیدن به نقطه نهایی توافق ادامه دارد. هر چند در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر ایران، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی شتاب زده، نسنجیده و مداخله گرانه عمل کردند... به طرف آمریکایی و اروپایی هشدار دادیم با تحلیل غلط اقدام به تحریک آشوبگران و اغتشاشگران و تروریست‌ها در ایران نکنند و علیرغم این فضا، تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها برای رسیدن به مرحله نهایی توافق و بازگشت همه طرف‌ها به برجام در مسیر درستش خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان یک ساعت قبل از سفرش به ایروان در تماس تلفنی با بورل به مخالفت ایران با جنگ در اوکراین اشاره و تحویل پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین را قویاً رد کرد. 

* قدردانی از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان

میرزویان نیز در این نشست خبری ضمن قدردانی از موضع اصولی و صریح ایران در قبال تمامیت ارضی ارمنستان، آمادگی این کشور را برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از انجام این سفر و همچنین افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان مرکز استان سیونیک، گفت که به همراه امیرعبداللهیان در مراسم افتتاح شرکت خواهد کرد و افزود: مطمئنم سرکنسولگری ایران در توسعه استان سیونیک تاثیر خواهد گذاشت.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین از علاقه‌مندی این کشور نسبت به کریدور دریای سیاه - خلیج فارس سخن گفت و درباره حضور هند در این کریدور اظهار داشت: ما و ایران و بلغارستان توافق خود را امضا کردیم و مذاکرات با دیگر کشورها در حال انجام است و حتی کشورهایی که از ابتدا در این برنامه مشارکت نداشتند. فکر می‌کنم این کریدور برای خیلی می‌تواند قابل توجه باشد از جمله هند و بتوانیم این پروژه را اجرایی کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احداث کریدور بین آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان نیز اظهار داشت: در طرح سؤال اشتباهاتی وجود داشت. بالطبع بعد از مناقشه‌ای که در ۲۰۲۰ نسبت به قره باغ اتفاق افتاد و متوقف شد و بعد از آن بیانیه‌هایی بین روسای سه کشور تصویب شد، به مسیرهای ارتباطی و رفع انسداد مسیرهای تجاری و اقتصادی اشاره شد و در چارچوب تمام مسیرها که باید رفع انسداد شود، مسیر اتصال بین آذربایجان و نخجوان را شامل می‌شود. در قالب گروه کاری سه جانبه این موضوع رابررسی می‌کنیم و آماده‌ایم راه‌ها را برای حمل مسافر و بار برای آذربایجان باز کنیم. البته با این دیدگاه که تمام مسیرهای ارتباطی که باید باز شود در همه جهات باید تحت نظارت و کنترل و قانون اساسی کشوری باشد که این مسیر از آن کشور عبور می‌کند. خواسته اصلی طرف ارمنی این است که مسیرهای عبوری از خاک ارمنستان باید طبق قانون و کنترل ارمنستان باشد، ولی متاسفانه با رویکرد بدون سازش طرف آذربایجان مواجه بودیم که حاضر به کوتاه آمدن و سازش نبودند. گاهی وقت‌ها کشورهای ثالث و حتی کشورهایی که مورد انتظار نبودند در راستای اجرای این پروژه نظرات و مداخلاتی می‌کنند که صحبت‌هایی درباره ایجاد کریدور می‌کنند که این موضوع امکانپذیر نیست.

وزیر خارجه ارمنستان درباره روند عادی سازی روابط بین ترکیه و ارمنستان نیز گفت: ملاقات‌های خوبی برای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و افتتاح مرز بسته شده دو کشور بررسی شده است. هدف اصلی ما برقراری و عادی سازی روابط و باز کردن مرزهاست. دوستان و سخنگویان ما در ترکیه باید خیلی کمتر این روند را به روند آذربایجان و ارمنستان ارتباط دهند و درک  کنند که موفقیت در مذاکرات بین ارمنستان و ترکیه می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط آذربایجان و ارمنستان داشته باشد.

* گشایش سرکنسولگری ایران در قاپان

صبح جمعه ۲۹ مهر ماه حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراه برای گشایش ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان راهی مرکز استان سیونیک شدند. مسیری پر پیچ و خم با طبیعتی چشم‌نواز. بعد از حدود پنج ساعت مسیر زمینی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وارد قاپان شد و مورد استقبال جمعی از شهروندان این شهر قرار گرفت و به همراه وزیر خارجه ارمنستان نیز که به این شهر آمده بود رسما سرکنسولگری ایران در این شهر را افتتاح کرد. هشتم مهر ماه سال جاری «مرتضی عابدین ورامین» اولین سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قاپان حکم انتصاب خود را به آرارات میرزویان وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان تقدیم کرده بود. سیونیک با مرکزیت قاپان تنها استان ارمنی هم‌مرز با ایران است، این استان علاوه بر ایران با جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان نیز هم مرز است.

  وزیر خارجه ارمنستان در مراسم افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان گفت: امروز روز مهمی در تاریخ روابط دیرینه و حسن همجواری دو کشور است. با اطمینان می‌توانم بگویم گشایش و فعالیت موثر سرکنسولگری ایران در قاپان کیفیت جدیدی‌ به روابط دو کشور خواهد بخشید و باعث ارتقای همکاری‌های دوجانبه خواهد شد و به توسعه روابط دو کشور کمک خواهد کرد. این رویداد مهم در سی امین سالگرد برقراری روابط دو کشور صورت گرفته است. مسیری که در طول ۳۰ سال گذشته پشت سر گذاشتیم با تمایل خالصانه ما برای توسعه روابط استراتژیک مبتنی بر روحیه برادری و مشارکت نزدیک بوده است.اطمینان دارم از این پس تلاش‌های لازم برای تعمیق و تقویت روابط سودمند به عمل خواهد آمد.

وی افزود: در ارمنستان تصمیم مقامات ایرانی برای گشایش سرکنسولگری در استان سیونیک که ستون فقرات کشورمان محسوب می‌شود عمیقا درک شده و از آن قدردانی می‌شود و مایلم بار دیگر بر تصمیم طرف ارمنستانی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز تاکید کنم.

امیرعبداللهیان هم آمادگی دولت ایران برای گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز را اعلام کرد و تصمیم ایران برای گشایش سرکنسولگری در قاپان را نشانگر عمق روابط مردم دو کشور خواند و گفت: ایران امنیت ارمنستان را امنیت منطقه می‌داند. سیاست ما احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان است. استان سیونیک یکی از کریدورهای اصلی شمال به جنوب است. ارمنستان را بکی از مسیرهای مهم ترانزیت شمال جنوب می‌دانیم و برای تقویت این مسیر ترانزیتی و گسترش آن حداکثر همکاری را با ارمنستان خواهیم داشت. امیرعبداللهیان همچنین در پایان گفت: زنده باد ارمنستان، زنده باد ایران و زنده باد دوستی و همسایگی دو کشور و افزود: مایلم سلام‌های گرم دولت و ملت ایران را خدمت شما عزیزان شرکت کننده در این مراسم  اعلام کنم و از حضور شما اهالی قاپان در این مراسم صمیمانه تشکر کنم.

صبح شنبه ۳۰ مهر ماه دیدارهای امیرعبداللهیان با حضور در پارلمان ارمنستان شروع شد و وزیر امور خارجه با«آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی جمهوری ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس مجلس ارمنستان در این دیدار از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت ارمنستان قدردانی کرد و از تلاش و حمایت مجلس ملی ارمنستان برای افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز خبر داد.

 «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ملی جمهوری ارمنستان پس از این دیدار در توئیتی به زبان فارسی نوشت: افتخار میزبانی از دوستم آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مجلس ملی ارمنستان را داشتم. ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه، پیام مهمی است و ما مترصد اقدام متقابل و ایجاد سرکنسولگری ارمنستان در تبریز هستیم.

* ملاقات با پاشینیان

آخرین دیدار رسمی امیرعبداللهیان با مقامات ارمنستان با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان بود. وزیر امور خارجه با حضور در مقر نخست‌وزیری ارمنستان با نیکول پاشینیان ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار داد. نخست وزیر ارمنستان در دیدار امیرعبداللهیان از آمادگی این کشور برای گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز خبر داد. پاشینیان همچنین با تایید مواضع منطقی کشورمان در گفت‌وگوها برای بازگشت همه طرف ‌ها به برجام، افتتاح سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر قاپان را تبریک گفت و راه اندازی آن را نشانگر اراده دو کشور در توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه خواند.

* حضور در مسجد کبود ایروان

رئیس دستگاه دیپلماسی از آنجا به مسجد کبود ایروان رفت و ضمن بازدید از این مساجد از نمایشگاه صنایع دستی ایران که در آنجا برقرار بود بازدید کرد و پس از آن هم در جمع خبرنگاران به تشریح گفت‌وگوهایش با مقامات ارمنستانی پرداخت و افزود: در دیدار با پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و گفت‌وگو با سایر مقامات ارمنستان تاکید داریم که مناقشات بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید پایان داده شود تمامیت ارضی دو کشور مورد توجه قرار بگیرد. ما به صراحت حساسیت جدی خود نسبت به هرگونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه و تغییر مرزها را به همه طرف‌ها در منطقه اعلام کردیم. در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال - جنوب، گفت‌وگوهای بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می‌تواند به مجموعه کریدورهای شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت، امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در موضوع مسیر ترانزیتی ایران و ارمنستان در چارچوب کریدور شمال - جنوب گفتگوهای بسیار خوبی را با مقامات ارمنستان داشتیم و معتقدیم تقویت مسیر ترانزیتی ارمنستان می تواند به مجموعه کریدورهای شمال و جنوب که وجود دارد کمک کند. ترانزیت امروز یک موضوع جدی برای افزایش حجم تبادل تجاری بین کشورهاست. توافق کردیم در آینده نزدیک حجم تبادل تجاری ما از ۷۰۰ میلیون دلار به یک میلیارد دلار افزایش یابد و برای افزایش این حجم تبادل تجاری تا سه میلیارد دلار هدفگذاری کردیم.

وی همچنین به چند سؤال درباره حمایت غرب از اغتشاشات اخیر در ایران و اعمال تحریم‌ها علیه ایران و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها از دستورکار آنها خارج شده پاسخ داد. وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات مقامات آمریکایی گفت که سه روز پیش پیامی از آمریکا دریافت کردیم و افزود: هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد و در چارچوب منطق و توافقی که خطوط قرمز ایران رعایت شود، حرکت می‌کنیم. 

  وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره واکنش‌های غرب و کشورهای اروپایی به اوضاع داخلی ایران و اعمال تحریم‌ها در پی اغتشاشات اخیر در ایران خاطرنشان کرد: دو روز پیش در تماسی که بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، به ایشان گفتم که از این مسیر فاصله بگیرید. آن‌چه در ایران گذشت بخشی از آن مطالبات مسالمت آمیز مردم بود که به آن احترام می‌گذاریم و به مطالبات مسالمت آمیز مردم بر مبنای قانون اساسی پاسخ داده می‌شود. اما در درون این مطالبات مسالمت آمیز نیز افراد اغتشاشگر و افراد مسلحی بودند که بر  اساس گزارشات مقامات انتظامی و پلیس ما با سلاحی غیر از سلاح‌های سازمانی موجود در ایران در درون مردم نفوذ کردند و متاسفانه تعدادی از مردم ما را شهید کردند و به قتل رساندند.

* حضور در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان

وزیر امور خارجه در آخرین برنامه حضورش در ایروان در مدرسه شهید فهمیده ایروان حضور یافت و در جمع تعدادی از ایرانیان مقیم ارمنستان، دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت ایران و مسئولان نهادهای ایرانی مستقر در ارمنستان به ایراد سخنرانی پرداخت. پیش از وی نیز «عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ایروان سخنرانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در جمع حاضران روابط ایران و ارمنستان را رو به رشد خواند و به منازعه موجود بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد و گفت: مصمم هستیم کمک کنیم منازعه موجود بین ارمنستان و آذربایجان یک بار برای همیشه خاتمه یابد و مرزهای اختلافی بین دو کشور تعیین تکلیف شود و منطقه قفقاز جنوبی صلح‌ و آرامش را به خود ببیند. برای ما حائز اهمیت است نیروهای خارجی هیچ مداخله‌ای در مسائل منطقه نکنند و با فرمت‌ها و پلتفرم‌هایی که اهالی و دولت‌های منطقه طراحی کردند، بتوانیم شاهد پیشرفت هر چه بیشتر مناسبات دو کشور باشیم.

وی در خصوص اتهام و تکرار اتهام توسط چند کشور به ایران مبنی بر اینکه ما به روسیه پهپاد داده‌ایم، برای جانبداری و یا استفاده از جنگ روسیه در اوکراین، باید بگویم که ما مخالف جنگ در هر جای جهان هستیم. برای ما تفاوتی بین افغانستان و اوکراین، یمن، عراق، فلسطین و سوریه وجود ندارد، ما مخالف جنگ بین آذربایجان و ارمنستان هستیم. امروز اینجا هستیم که بگوییم آقای پاشینیان، ایران آمادگی دارد به برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز کمک کند. ما هیچ سلاحی به طرف روسی نه داده‌ایم و نخواهیم داد که بخواهد در جنگ اوکراین استفاده کند. برخلاف طرف غربی که سلاح فراوانی را وارد اوکراین کرده است، معتقدیم هیچ یک از طرفین نباید مسلح شوند. به تمامیت ارضی اوکراین احترام می‌گذاریم و مخالف جدی تسلیح هر یک از طرفین در این مسئله هستیم.

اغتشاشات اخیر در ایران هم از جمله مواردی بود که رئیس دستگاه دیپلماسی در جمع ایرانیان مقیم ارمنستان به آن اشاره و تصریح کرد: به شما اطمینان می‌دهم جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد یک کانال تلویزیونی که با پول یک کشور عربی و حمایت لندن اداره می‌شود، در داخل جمهوری اسلامی ایران التهاب ایجاد کند.

به گفته وی طرف غربی به دنبال این است با به هم ریختگی اوضاع در ایران ما را وادار کند در میز مذاکره به آنها امتیاز بدهیم و از خطوط قرمز خود عبور کنیم. هیچ اتفاق خاصی امروز در ایران رخ نداده و آنچه در فضای مجازی است وضعیت بزرگ نمایی شده است.         

امیرعبداللهیان همچنین گفت که دولت سیزدهم به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست و افزود: ما مذاکره کردیم برای رسیدن به توافق و به نقطه خوبی رسیدیم. اکنون مذاکرات و توافقات و مسیری که ریل گذاری شده در جایگاه و شرایط درست خودش قرار دارد و ما در ابعاد مختلفی در چند هفته اخیر به ویژه پس از سفری که به نیویورک داشتیم و در آنجا فرصتی شد و رابرت مالی به نیویورک آمد و مستقر شد و باقری هم در نیویورک بود و پیام‌های ما با طرف آمریکایی با سرعت بیشتری تبادل شد. ما و طرف آمریکایی به واسطه یک کشور ثالث اروپایی توافق کردیم زندانیان ایرانی و آمریکایی را تبادل کنیم ما به نشانه حسن نیت یک زندانی که جرم محرزش جاسوسی بود و بخشی از دوران زندان را سپری کرده بود، به طور یکجانبه و با نگاه به اینکه حسن نیت خودمان را برای چندمین بار اثبات کنیم آزاد کرده و از طرق عمان تحویل دادیم.

وزیر خارجه پیش از ترک ایروان نیز در توئیتی به زبان فارسی و ارمنی نوشت: در ارمنستان دیداری مهم با جناب پاشینیان در مورد امنیت قفقاز جنوبی، تعیین مرز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان و عدم مداخله بیگانگان داشتم. تقویت مسیر ترانزیت شمال و جنوب و توسعه تجارت و گردشگری میان دو کشور مورد تاکید ماست.افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان با این هدف انجام شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها