يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۷۱۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۵۸     ۲۳ آبان ۱۴۰۱
یک رسانه عربی به بررسی پشت پرده اعلام خبر سفر احتمالی رئیس جمهور چین به عربستان توسط یک مقام سعودی در اجلاس شرم‌الشیخ هم‌زمان با ورود جو بایدن به این نشست پرداخت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، در سایه تنش‌های اخیر میان آمریکا و عربستان سعودی بر سر سیاست‌های نفتی، «عادل الجبیر» وزیر مشاور در امور خارجه عربستان که به نمایندگی از کشورش در اجلاس آب و هوا در شرم الشیخ مصر حاضر شده بود تمایل داشت تا تاریخ سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به عربستان را اعلام کند که گفته می‌شود این سفر در اواسط دسامبر با هدف تقویت روابط تجاری و امنیت منطقه‌ای که از اولویت‌های اصلی هر دو کشور است، انجام خواهد شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم سرمقاله امروز خود را به همین مسئله اختصاص داده و نوشت، زمان اعلام خبر سفر احتمالی رئیس جمهور چین به عربستان توسط عادل الجبیر هم‌زمان با ورود «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به شرم‌الشیخ برای شرکت در اجلاس فوق بود. بنابراین گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شود با این مضمون که شاید الجبیر به دستور «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی می‌خواست پیامی را به جو بایدن برسند مبنی بر اینکه عربستان تصمیم خود را برای تقویت روابط راهبردی با چین گرفته و قصد عقب‌نشینی از آن را ندارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: مقامات سعودی اکنون درحال تدارک استقبال بی‌سابقه از رئیس جمهور چین هستند؛ به طوری که قابل مقایسه با استقبال سعودی‌ها از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2017 و حتی شاید بهتر از آن باشد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که شی جین پینگ در یک نشست مشترک با کشورهای حوزه خلیج فارس مشارکت خواهد کرد و ممکن است برخی سران عرب از جمله «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر و «عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز در این نشست شرکت کنند.

رای الیوم ادامه داد، چین به بزرگترین شریک استراتژیک عربستان تبدیل شده و همکاری دو طرف در این زمینه درحال افزایش است. عربستان بیش از 100 میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده و رقم صادرات عربستان به چین که 85 درصد آن شامل نفت است به حدود 144 میلیارد ریال می‌رسد. واردات سعودی‌ها از چین نیز حدود 45 میلیارد ریال است.

بیشتر بخوانید
  • تشدید تنش‌ها میان عربستان و امارات در اوپک‌پلاس

  • وزیر نفت عربستان: اوپک پلاس همچنان نسبت‌ به تولید نفت محتاط است

بر اساس این گزارش، از طرف دیگر عربستان سعودی روابط نزدیگی با دومین قدرت جهان یعنی روسیه دارد و هماهنگی عربستان با مسکو در قوی‌ترین شکل خود در توافقنامه اوپک پلاس نمود پیدا کرد که تبدیل به یک چالش بزرگ برای دولت آمریکا به ریاست بایدن شده است. ریاض همچنین به موازات تقویت روابط با روسیه درحال گسترش همکاری‌های خود با پکن است و درخواست پیوستن به سازمان‌های «بریکس» و «شانگهای» را داده است.

در ادامه سرمقاله رای‌الیوم آمده است، ما نمی‌دانیم که واکنش آمریکا به این اقدام عربستان که ممکن است بایدن آن را تحریک‌آمیز بداند چه خواهد بود؛ به ویژه با توجه به تهدیدهای قبلی واشنگتن در خصوص اعمال برخی تحریم‌ها علیه عربستان که بارزترین آنها تصویب قانون «نوپک» است. همچنین احتمال دارد دولت آمریکا قانون «جاستا» مربوط به حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 را نیز علیه ریاض وضع کرده و شاخص‌هایی نیز درباره بلوکه شدن 800 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عربستان در آمریکا وجود دارد.

این روزنامه ادامه داد، آنچه که ما می‌دانیم این است که همانطور که عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در مصاحبه خود با خبرگزاری رویترز اعلام کرد، عربستان در وهله نخست به منافع خود اهمیت می‌دهد و در این مسیر ممکن است از سیاست‌های آمریکا فاصله بگیرد. به رئیس جمهور چین توصیه می‌کنیم خیلی سریع رقص شمشمیر را یاد بگیرد؛ زیرا اجرای این رقص مهمترین بخش در مراسم بزرگ استقبال عربستان از او خواهد بود و چه بسا با حضور سران عربستان و پنج کشور دیگر عربی برگزار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها