کد خبر: ۵۱۷۲۸۴
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۲۵ آبان ۱۴۰۱
در این نوشتار اغتشاشاتی که در متروی ایستگاه دروازه دولت و دروازه شمیران بوجود آمده است، مورد نقد قرار گرفته است.

پایگاه 598: دکتر سید جواد هاشمی فشارکی نوشت: در این نوشتار اغتشاشاتی که در متروی ایستگاه دروازه دولت و دروازه شمیران بوجود آمده است، مورد نقد قرار گرفته است.

اطاق فرمان آشوبی که از پیش مهیا بود، به بهانه ای کاذب از 22 شهریور سال 1401 ، طی دو ماه در برخی از شهرها، هر از چندی برخی نقاط را به آشوب کشانده و بصورت وحشیانه نیروهای پلیس و بسیج مردمی را به شهادت رساند، از امروز برای سه روز نیز تدارکاتی دیده اند، که گرچه قاطبه مردم همانند دوماه گذشته با آنها همراهی نخواهند کرد و ره به جایی نخواهند برد، ولی بجز کارهای موفق اطلاعاتی صورت گرفته شده برای دستگیری اشوب طلبان، بوته آزمون مجددی است برای متولیان مدیریت شهر و نیروهای برقرارکننده نظم و امنیت عمومی برای شهروندان.

شامگاه روز 24 آبان 1401 هنگامی که از جلسه ای در حال بازگشت با مترو در شلوغ ترین ساعات بودم، وقتی قطار در ساعت حدود 18:30به ایستگاه دروازه دولت و به بعد هم به ایستگاه دروازه شمیران رسید، صدای همهمه ای آمد، وقتی دقت کردم تعداد حدود 20 الی 30 نفر در یک سمت ایستگاه درحال شعار دادن بودند و مابقی ایستگاه تماشاگر و درحال ورود و خروج بودند . وقتی یکی از مسافران از داخل تذکر داد که اینجا جای اینکارها نیست، وحشیانه به سمت او هجوم بردند و البته مابقی مانع شدند و بعد هم قطار ادامه مسیر داد. در طول مسیر هم تعداد محدودی شاید حدود15 نفر که صدای زنانه داشتند، در یکی از واگن ها شعارهای تندی داشتند ولی مابقی مسافران همراهی نکرده، ولی برخی گرچه گلایه هایی داشتند، میگفتند  عده ای زندگی و کسب و کار مارا بهم ریخته اند.

و من متحیر بودم که علیرغم ازادی فراوانی که درکشور بعداز بوجود آمده و از آن بهره می برند، چگونه شعار ازادی سر میدهند و چه ازادی ای غیر از ازادیهای غیرمشروع و غیر عقلانی ای را طلب میکنند!

ایا نمیشد جلوی این ساختار شکنی برخی افراد را گرفت ؟

براساس خبر منتشر در پیوست یک به نظر میرسد قد و قواره پلیس ما در مترو در حد دستگیری دو سه نفر سارق و یا خسارت زن به اموال باشد و نه به حد خبر مربوط به سال 1388 که در پیوست سوم آمده است .

کاش مدیریت بحران مترو به فکر اینگونه اشوبها که می تواند خسارت جانی و مالی وارد کند، چاره اندیشی کند. مثلا میشد بعد از اطلاع از این حرکت بلافاصله در داخل قطارهای منتهی به این دو ایستگاه، در داخل قطار اعلام میکرد: توقف ندارد. در ایستگاه هم مدیر ایستگاه پشت بلند اعلام میکرد، مردم عادی از ایستگاه خارج شوند. قطعا اشوب طلبان هم بدلیل قلت نفرات خارج میشدند و اگر هم خارج نمیشدند و میخواستند ادامه داده و سبب اختلال امور خدمت رسانی به مردم میشدند، قابلیت دستگیری داشتند. البته همزمان با اعلام وضعیت از سوی مدیریت بحران مترو، به بخش انتظامی دستور داده میشد تا هم ورودی را ایستگاه را مسدود کند و هم تعدای برای کنترل اشوب احتمالی در داخل مدیریت ایستگاه مستقر میشدند و بسیار هوشمندانه و منضبط صحنه را مدیریت میکردند. ولی ظاهرا متصدیان مربوطه از حوادث پند آموزی  نداشته و قراراست دیر به صحنه ایند و به نحویی عمل کنند، که به بحرانی بزرگتر مبدل شود، که علاوه برخسارات مادی ( وبعضا انسانی ) ،سبب خسارت معنوی نیز برکشور وارد شود. روزهای اینده نیز پیش رو هست، احتمال تکرار این حوادث وجود دارد و می توان نحوه پند اموزی و مواجهه نیروهای مسول را میتوان دید.

****************

به نظر میرسد قد و قواره پلیس ما در مترو در این حد باشد :

پیوست 1 : خبری مربوط  به همین لحظه سال 1401 :

بازداشت عامل آتش زدن صندلی متروی صادقیه

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد: فردی که با آتش زدن صندلی یکی از واگن‌های متروی صادقیه قصد به آتش کشیدن واگن مترو را داشت، توسط پلیس مترو دستگیر شد.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به التهابات چند ماهه اخیر در کشور و سوءاستفاده دشمنان از فضای اغتشاشات داخلی و جوسازی رسانه‌های بیگانه، فردی با به آتش کشیدن صندلی یکی از واگن‌های متروی صادقیه قصد برهم زدن نظم و امنیت حاکم بر این شهر زیرزمینی را داشت، که با تلاش عوامل پلیس مترو دستگیر شد.  ( مشرق ، ۲۴ آبان ۱۴۰۱ )

پیوست 2 : خبری مربوط  به حدودیک ماه پیش :

سابقه اغتشاشات در مترو در 37 روز ماقبل ، ایا نباید منتج به آمادگی برای متولیان نظام عمومی می شد؟

از جمله مناطقی که شاهد اجرای این شیوه از سوی عوامل آشوب بود می‌توان به محدوده شهرک غرب، مترو شریف، لاله‌زار، خیابان ملت، نازی آباد، خیابان انقلاب و چند نقطه دیگر اشاره کرد که با مداخله نیروهای پلیس تجمعات آشوب پراکنده شد. در محدوده مترو شریف و خیابان حبیب‌الله، تجمع‌کنندگان با به آتش کشیدن چند سطل زباله و کشاندن آن‌ها در مسیر سواره‌رو برای دقایقی این خیابان را مسدود کردند که با حضور نیروهای پلیس و شلیک گاز اشک‌آور، جمعیت ۳۰ تا ۴۰ نفره آن‌ها پراکنده شد. ( ایمنا ، ۱۷ مهر ۱۴۰۱ )

****************

پیوست 3 : خبری مربوط به فتنه سال 1388 :

يک منبع آگاه در گفت و گو با برنا در زمينه تحرکات اخير عوامل انقلاب مخملي اظهار داشت: بر اساس اخبار واصله، برخي افراد در صدد هستند زمينه اغتشاش و آشوب را در مترو تهران ايجاد کنند.

وي افزود: اخبار رسيده حاکي از آن است که اين افراد توانسته اند با ايجاد ارتباطات خاص جهت برنامه ريزي براي ايجاد ناآرامي و اغتشاش در مترو اقدام کنند و احتمال دارد حتي در دو هفته آينده تصميم به اجراي اين طرح بگيرند.

وي افزود: مردم عزيز تهران در صورت مشاهده هر گونه رفتار مشکوک در ايستگاه هاي مترو و يا بروز مشکلات فني متعدد در خطوط مترو تهران موضوع را به مسئولان امر و همچنين خبرگزاري ها اطلاع دهند.

وي در پايان خاطرنشان کرد: در پي شناسايي عوامل اصلي طرح ريزي اغتشاشات در مترو تهران هستيم و در صورت نياز افرادي که تاکنون شناسايي شده اند، دستگير خواهند شد. ( رجا نیوز ، 26 مرداد 1388 )

****************

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها