کد خبر: ۵۱۹۱۲۱
زمان انتشار: ۱۵:۲۱     ۲۸ آذر ۱۴۰۱
جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر؛
قهرمانی آرژانتین با درخشش فوق‌العاده لیونل مسی ثابت کرد این فوق ستاره در ۳۵ سالگی هم تمام شدنی نیست.

به گزارش سرویس ورزشی پایگاه 598، جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر پس از انجام ۶۴ مسابقه هیجان انگیز و جذاب، سرانجام دیشب در استادیوم لوسیل دوحه به پایان رسید و از قهرمان جام شماره ۲۲ رونمایی شد تا شمارش معکوس برای دوره بعدی به میزبانی سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک در سال ۲۰۲۶ آغاز شود. دیشب در یک فینال دیدنی فرانسه و آرژانتین برابر هم قرار گرفتند، دو تیمی که کمتر کسی از حضورشان در بازی پایانی تعجب کرد و از همان روز اول در صف مدعیان شماره یک کاپ بودند.

طلسمی که شکست

از مکزیکوسیتی تا دوحه، از استادیوم آزتک تا استادیوم لوسیل، از دیگو مارادونا تا لیونل مسی، از کارلوس بیلاردو تا لیونل اسکالونی ۳۶ سال زمان برد تا طلسم قهرمانی آرژانتین بشکند. آرژانتین که پس از برد راحت مقابل کرواسی نایب قهرمان دوره گذشته به فینال رسیده بود، برابر فرانسه‌ای به میدان رفت که توانسته بود مراکش تیم شگفتی‌ساز جام را شکست دهد و برای دومین دوره متوالی به بازی پایانی جام برسد.

نگاهی به بازی فینال؛ دود از کنده بلند می‌شود

رقابت فینال مانند سایر بازی‌های این دوره جذاب درآمد، به طوری که تماشاگران حتی فرصت پلک زدن هم نداشتند، یک نبرد جذاب و پا به پای که هیچ کدام از دو تیم با توجه به اینکه به یک قدمی جام رسیده بودند، دوست نداشتند پا پَس بکشند. نتیجه این نبرد دیدنی هم تساوی پرگل ۳ بر ۳ پس از پایان ۹۰ دقیقه و دو وقت اضافه بود. در ضربات پنالتی، کار برای آرژانتین بهتر پیش رفت و آنها توانستند با برتری در این ضربات، جام را به خانه ببرند و در نهایت همه چیز به بهترین شکل ممکن برای آلبی سلسته تمام شود.

هم طلسم ۳۶ ساله شکسته شد و هم مسی توانست در آخرین حضورش در جام جهانی، برای اولین بار قهرمان شود و تنها جای خالی کارنامه افتخاراتش را پر کند.

در سوی دیگر فرانسه هم پس از قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸، در حالی در قطر برای دومین دوره متوالی به فینال رسیده بود که نتوانست تاریخ‌سازی کند. خروس‌ها دو بار با کامبک به بازی برگشتند اما نتوانستند از عنوان قهرمانی دفاع کنند تا جام به جای پاریس، به بوئنوس آیرس برود.

دود از کنده بلند می‌شود

مسی یا امباپه؟ سوالی بود که پیش از فینال دیشب جام زیاد مطرح شد، فوق ستاره جوان موفق می‌شود یا فوق ستاره پا به سن گذاشته، سوالی که البته با پایان بازی دیشب مشخص شد که همچنان دود از کنده بلند می‌شود. دست‌های مسی با تجربه به علامت پیروزی بالا رفت و دست‌های امباپه جوان پس از باخت روی سرش قرار گرفت.

البته قطر آخرین فرصت برای مسی هم بود، فوق ستاره‌ای که پنجمین جام جهانی را تجربه می‌کرد و گفته بود این آخرین جام جهانی است که به میدان می‌رود. تلاش‌های او و یارانش در ۴ دوره گذشته برای رسیدن به جام بی‌نتیجه مانده بود، البته او در ۲۰۱۴ برزیل تا یک قدمی جام رفت اما آنها در فینال ماراکانا به آلمان یک بر صفر باختند تا همچنان ۱۹۸۶ مکزیک آخرین خاطره آرژانتین از قهرمانی باشد.

نگاهی به بازی فینال؛ دود از کنده بلند می‌شود

در ۲۰۲۲ قطر اما همه چیز متفاوت پیش رفت، مسی در ۳۵ سالگی انگار دوباره به روزهای خوبش برگشته بود، او در بهترین فرم ممکن یک جام جهانی رویایی را ثبت کرد. او پس از یک جام جهانی ضعیف که در دوره گذشته در روسیه ثبت کرده بود، این بار ۴ سال بعد در قطر همه چیز به شکل خوبی برایش پیش رفت تا سرانجام مسی در پنجمین و آخرین جام جهانی‌اش به جام برسد.

حالا مسی یک سال پس از آنکه تاج و تخت بهترین بازیکن جهان را به لواندوفسکی واگذار کرده بود، دوباره گزینه شماره یک توپ طلای امسال است تا کاپیتان آرژانتین ثابت کند که تمام شدنی نیست. او در اوج ناامیدی، دوباره می‌تواند برخیزد و با جادوگری همه چیز را تغییر دهد و با زدن ۷ گل بهترین عملکردش را در ادوار حضور در جام جهانی ثبت کند.

نکته قابل توجه کارنامه مسی در قطر، تعداد گل‌های او است، او در جام‌جهانی ۲۰۲۲ بیشتر از تمام ۴ دوره قبلی حضورش در این جام گل زد، او در ۴ دوره گذشته در حالی در مجموع ۶ گل به ثمر رسانده بود که در قطر به تنها ۷ گل به نام خودش ثبت کرد تا شکستن طلسم قهرمانی به بهترین شکل رقم بخورد.

در سوی دیگر امباپه ۲۳ ساله که با زدن سه گل در بازی دیشب در مجموع با ۷ گل زده بهترین گلزن جام شد، هنوز در ابتدای راه قرار دارد و به نظر می‌رسد او با توجه به درخشش‌ فوق‌العاده‌اش در حال طی کردن مسیر مسی و رونالدو است.

دروازه‌بانی با دستکش‌های طلایی

از نقش دروازه‌بانان ۲ تیم هم نباید در فینال دیشب در استادیوم لوسیل گذشت، از هوگو لوریس باتجربه در درون دروازه فرانسه تا امیلیانو ماتینز در درون دروازه آرژانتین. دیشب اما شب مارتینز بود، دروازه‌بان ۳۰ ساله‌ای که خیلی دیر توانست به ترکیب اصلی آرژانتین راه پیدا کند اما در دو سال گذشته پس از انتخاب به عنوان مرد شماره یک دروازه آلبی سلسته، نقش بزرگی در موفقیت‌های تیم اسکالونی داشته است.

نگاهی به بازی فینال؛ دود از کنده بلند می‌شود

مارتینز که در لیگ جزیره و در استون ویلا بازی می‌کند، در قهرمانی آرژانتین در کوپا آمریکا در تابستان سال گذشته توانست با عملکرد خیره کننده‌اش عنوان دستکش طلایی مسابقات را به خودش اختصاص دهد.

یک سال و نیم پس از فینال مارکانا در کوپا آمریکا، این بار مارتینز در فینال لوسیل در جام جهانی، همان دروازه‌بان درخشان بود، سیو استثنایی او در دقیقه ۱۲۰ که اجازه نداد فرانسه به گل چهارم و قهرمانی برسد در کنار مهار ضربه کومان در ضربات پنالتی سبب شد تا او هم یکی از نقش‌های اصلی فینال دیشب باشد، دروازه‌بانی که با گرفتن دستکش طلایی جام بار دیگر خودش را ثابت کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها