أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۴۰۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۸ دی ۱۴۰۱
در نقد پیامرسان‌های به ظاهر داخلی؛
تصاویر مدفوع، لباس زیر زنانه، دختر در حال رقص و سایر شکلک‌هایی که در پیامرسان‌های داخلی موجود است با کدام یک از ارزش‌های اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی ما منطبق است؟

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری 598، امروزه شبکه‌های اجتماعی ابزارهای فرهنگی جامعه‌اند بطوریکه تمامی مولفه‌های آن نیز از اثرگذارترین مولفه‌های فرهنگی هستند. در طول سال‌های اخیر دغدغه مسئولان نسبت به فضای مجازی محدود به مباحث سیاسی و امنیتی بوده است و از این رو به فیلترینگ یا ساخت پیامرسان‌های داخلی رو آوردند.

این درحالیست که بسیاری از کارشناسان فرهنگی تفاوتی ماهوی میان پیامرسان‌های داخلی و خارجی نمیبینند چراکه در محتوا و پیوست‌های فرهنگی آنها تفاوتی وجود ندارد.

به عنوان نمونه وقتی به استیکرها و شکلک‌های موجود در پیامرسان‌های داخلی توجه می‌کنیم، تفاوتی میان آنها و شکلک‌های موجود در پیامرسان‌های خارجی پیدا نمی‌کنیم بلکه گویا همان شکلک‌ها و استیکرهای پیامرسان‌های خارجی عینا کپی شده و در پیامرسان‌های داخلی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ایموجی ها موجود در شبکه‌های اجتماعی امروزه همچون زبان، ناقل فرهنگی محسوب می‌شوند بطوریکه در واقع شکلکها در دنیای امروز زبان سوم هستند. اگر زبان اول را حروف و زبان دوم را زبان بدن (body language) بدانیم، زبان سوم را از زوایه استیکرها و شکلک‌های فضای مجازی می‌دانیم.

نمادها، شکلک‌ها و استیکرها از آن جهت مورد اهمیت‌اند که دامنه شمول یا میزان بکارگیری آنها در پیامرسان‌ها برای انتقال مفاهیم بسیار زیاد و موثر است. لذا به جهت میزان تاثیر شکلک‌ها و استیکرها در انتقال مفاهیم به مخاطب نمی‌توان از اهمیت آنان غافل شد.

به عنوان مثال برخی از نمادها و شکلک‌هایی که مبانی اخلاقی و فرهنگی جامعه ما را خدشه‌دار کرده و در عین حال در پیامرسان‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در تصویر زیر قابل مشاهده است.

تصاویر مدفوع، لباس زیر زنانه، دختر در حال رقص و سایر مواردیکه در تصویر می‌بینید با کدام یک از ارزش‌های اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی ما منطبق است؟

/

از طرفی تاکید مقام معظم رهبری بر جمعیت در طوله دهه گذشته به شدت به چشم می‌خورد. این درحالیست که می‌توان بجای استفاده از نمادهایی که تک فرزندی را فرهنگ سازی می‌کنند، از نمادهای دیگر همراه ساز افکار عمومی برای فررزندآوری استفاده کرد.

همچنین جایگزینی نمادهای فرهنگی ایرانی همچون نوروز یا... بجای نمادهایی مثل درخت کریسمس و بابانوئل نیز خالی از لطف نیست.

در این بین شکلک‌هایی با نمادها و مولفه‌های ملی و مذهبی وجود ندارد به عنوان مثال اگر کسی بخواهد یک پست برای حاج قاسم، دفاع مقدس، تولید ملی و ... منتشر کند، نماد و استیکر مناسبی را پیدا نمی‌کند.

این نشان دهنده آن است که مسئولان مربوطه نگاه فرهنگی در انتقال مفهوم را نداشته‌ و همچنین پیوست فرهنگی برای پیامرسان‌های داخلی ندارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها