يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۰۹۵۵
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
در گفت‌وگوی نبض بازار با کارشناس بانکی بررسی شد:
براساس گفته‌های وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی، دولت نرخ تسعیر ارز در بودجه را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است و نسبت به سال گذشته تغییر نداده است، این در حالی بود که پیشنهاداتی برای افزایش نرخ تسعیر ارز در بودجه وجود داشت.
دلار ۲۳ هزار تومانی بودجه ۱۴۰۲؛ سیگنال مثبت به بازار آزاد ارز

 به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار نبض بازار: سازمان برنامه و بودجه در ابتدا پیشنهاد دلار ۲۶ هزار تومانی را مطرح کرده بود که در نهایت در زمان بررسی در هیات دولت نرخ دلار ۲۳ هزار تومان لحاظ شد. بر این اساس درآمد‌های نفتی دولت در بودجه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

دولتی‌ها ارز خود را در نیما عرضه می‌کنند


در حالی دلار ۲۳هزارتومانی در لایحه بودجه به‌عنوان نرخ تسعیر در نظر گرفته شده است که دولت و شرکت‌های دولتی ارز خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند که نرخ آن ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است و در عمل ارز دولت با این نرخ به ریال تبدیل خواهد شد.


این سوال مطرح است که آیا عدم تغییر نرخ تسعیر در لایحه بودجه سال آینده تنها بعد روانی داشته است و ارز دولت در نهایت با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان که در سامانه نیما تعیین شده است به ریال تبدیل خواهد شد؟
برخی از کارشناسان معتقدند تعیین نرخ ۲۳ هزار تومانی برای تسعیر ارز واقع‌بینانه و صحیح نیست چرا که در مغایرت با نحوه محاسبات درآمد‌های سال بعد است.


بودجه نویسی کشور محل ایراد و اشکال است


حجت‌الله فرزانی در گفتگو با نبض بازار درباره نرخ ۲۳ هزارتومانی دلار در بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: بحث بودجه‌نویسی در کشور ما متاسفانه همواره مورد اشکال، سوال و تردید بوده است. به دلیل برابری درآمد و هزینه محاسبات آن ساده است به این معنا که منابع و درآمد و هزینه و مصرف براساس شاخص تورم محاسبه و هر سال مبالغی به کل مبلغ بودجه افزوده می‌شود.


فرزانی عنوان کرد: به طور مثال اگر ۱۰۰ واحد بودجه سال گذشته بوده است در سال بعد با توجه به نرخ تورم ۱۴۰ درصد در نظر گرفته می‌شود و از آن سو گفته می‌شود که منابع ۱۴۰ واحدی باید محقق شود. درآمد‌های مالیاتی، فروش نفت و سایر صادرات غیرنفتی به عنوان منابع درآمدی انتخاب و هزینه‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.


بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور اجرایی نشده است


کارشناس مسائل پولی و بانکی تصریح کرد: متاسفانه بودجه‌ریزی عملیاتی و بر مبنای صفر در کشور اجرایی نشده و از این جنبه محاسبات بودجه نیز در مجلس ساده‌انگارانه مصوب می‌شود.


نرخ ارز ۲۳ هزار تومانی مبنای محاسباتی دارد 


وی افزود: دولت در نظر می‌گیرد که با چه نرخی از ارز به این هدف منابع درآمدی می‌رسد و بر مبنای آن عددی را در نظر می‌گیرد که در بودجه امسال ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است که البته تنها یک مبنای محاسباتی دارد.


دولت حاضر است ارز ۲۳ هزار تومانی به متقاضیان بدهد؟


این کارشناس مسائل پولی وبانکی تصریح کرد: سوال مطرح این است که آیا دولت حاضر است نرخ ارز را به قیمت ۲۳ هزار تومان به متقاضیان تحویل دهد، پاسخ قطعا منفی است.


ارز ۲۳ هزار تومانی علامت مثبت به بازار ارزی


سیدکمال سیدعلی، معاون ارزی اسبق بانک مرکزی نیز درباره نرخ ۲۳ هزار تومانی دلار در بودجه ۱۴۰۲گفت:‌این نرخ صرفا علامتی به بازار آزاد است.


وی افزود: دولت قصد دارد این پیام را برساند که قصد و اراده‌ای جدی برای کنترل قیمت دلار در بازار آزاد دارد. وگرنه این نرخ تاثیر معناداری در تغییر وضعیت اقتصادی کشور نخواهد داشت.


سیدعلی خاطرنشان کرد: بودجه یک علامت به بازار ارز داده و آن‌هم اراده و انگیزه دولت برای کنترل قیمت است.


برخی از کارشناسان نرخ تسعیر ارز نقش چندانی در زمینه تعیین درآمد‌های دولت و یا هزینه‌ها نخواهد داشت و تنها یک مبنای محاسباتی است.


گفتنی است، درامد دولت از صادرات نفت خام، میعانات و خالص صادرات گاز حدود ۶۰۳ هزار میلیارد تومان است که این رقم بر حسب نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومانی و با احتساب سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت نفت و سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه در قسمت واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای گنجانده شده است. بر این اساس گمانه زنی‌هایی در خصوص پیشنهاد صادرات ۱.۴ میلیون بشکه نفت در روز با نرخ متوسط قیمت هر بشکه ۸۰ دلار در لایحه دولت لحاظ شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها