أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۱۱۶۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۱۷ بهمن ۱۴۰۱
دور جدید اعتراضات در تل‌آویو و دیگر شهرهای رژیم صهیونیستی حاکی از آن است که ما شاهد برآمدن نسلی از معترضان هستیم که آینده خود را در اسرائیل در خطر می‌بینند و کلیت موجودیت رژیم صهیونیستی را زیر سؤال می‌برند.

به گزارش پایگاه 598، کیهان نوشت: طی حداقل 5 هفته گذشته، هر شنبه در ساعات پایانی شب، ده‌ها هزار ساکن مناطق اشغالی فلسطین به‌ویژه در تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند و علیه دیکتاتوری و کابینه فاشیستی نتانیاهو شعار دادند. جمعیت معترضان در یکی از اعتراضات تا 140 هزار نفر هم عنوان شد و در هیچ‌کدام از این اعتراضات جمعیت معترضان کمتر از 60 هزار نفر نبوده است.
 

در ساعات آخر شب شنبه اين هفته نيز ده‌ها هزار نفر برای پنجمین هفته پياپي علیه سياست‌هاي كابينه تل آويو در خيابان‌هاي اين شهر دست به تظاهرات زدند. منابع عبري زبان آمار معترضان را بيش از 110 هزار نفر در تل آويو عنوان كرده و همزمان گاردين گزارش داده است كه اين اعتراضات حداقل در 20 شهر ديگر مناطق اشغالي نيز برگزار شده است. گفته شده جمعیت ده‌ها هزار نفري که خیابان کاپلان در مرکز تل آويو را پر کرده بودند، تابلوهایی داشتند كه روی آن نوشته شده بود «كابينه نتانياهو تهدیدی برای صلح جهانی» است. با این حال به نظر می‌رسد مجموعه اعتراضات و جریان اعتراضاتی که این روزها در سرزمین‌های اشغالی ادامه دارد، متفاوت از گذشته است و شاید بتوان این دور از اعتراضات در رژیم صهیونیستی را بی‌سابقه عنوان کرد. دور جدید اعتراضات در رژیم صهیونیستی را از چند منظر می‌توان متفاوت از گذشته دانست؛

اعتراضات فراگیر
 اعتراضات پی‌در‌پی که هر هفته در تل‌آویو و دیگر شهرهای اشغالی فلسطین برگزار می‌شود، محدود به یک دسته یا گروه و یا صنف خاص نیست. در واقع این اعتراضات صنفی نیست، بلکه اعتراضات فراگیری است که تقریبا همه اقشار و شهروندان را شامل می‌شود. رژیم صهیونیستی درطول 75 سال از زمان تاسیس، با اعتراضات سیاسی واجتماعی بسیاری رو‌به‌رو بوده است و عمده این اعتراضات بین گروه‌های چپ وراست تقسیم شده بودند، اما این اعتراضات فراتر از گروه‌های سیاسی چپ و یا راست است و همه احساس خطر می‌کنند و شعار سرنگونی کابینه نتانیاهو را سر می‌دهند. نمونه‌های بسیاری ازمخالفت‌های گسترده همه اقشاروجود دارد، ازهشدار پزشکان نسبت به پیامدهای اصلاحات قضایی برسیستم بهداشت ودرمان گرفته تا آموزگاران و معلمان که دست از کار می‌کشند و یا قضاتی که در واکنش به طرح‌های نتانیاهو استعفا داده‌اند و یا اعتراض خلبانان بازنشسته و تظاهرات خیابانی دانشجویان وتحصن معماران و سازندگان مسکن.
 
تظاهرات برای ترس از آینده
موج اعتراضات گذشته در مناطق اشغالی فلسطین در واکنش به یک تحول سیاسی یاجنگ یا تبعیض قومی سیاستمداران و یا مسائل اقتصادی و یا علیه افزایش شدید قیمت‌ها و یا محکوم کردن کشتار صبرا و شتیلا درسال 1982 و یا جنگ‌های مداوم با فلسطيني‌ها بود، اما این دور از اعتراضات واکنشی به آینده نامعلوم است. حتی برخی رهبران صهیونیست مانند ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق و یا اسحاق هرتزوگ، رئیس‌کنونی رژیم صهیونیستی نسبت به نابودی دولت یهود در سال‌های پیش رو هشدار می‌دهند. موج اعتراضی کنونی یک موج پیشگیرانه برای بقا است، در واقع این اعتراضات برای بقا است نه مسائل سیاسی و اقتصادی روزمره.
 
تغییر میدان بازی
 این تظاهرات گسترده نشان‌دهنده تغییری عمیق در مناطق اشغالی است که در آن قوانین بازی تغییر کرده است. در گذشته عملیات‌هایی که در مناطق اشغالی رخ می‌داد، باعث می‌شد که اعتراضات نیز متوقف شود، اما در این دور با وجود عملیات موفق جوان 21 فلسطینی که در آن 7 صهیونیست کشته شدند، اما روز بعد 60 هزار نفر از اهالی تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند و علیه نتانیاهو شعار دادند، چون همه آنها می‌دانند که با وضعیت فعلی دیگر آینده‌ای ندارند.
 
اعتراضات بی‌رهبر
 برخلاف اعتراضات گذشته که با ساماندهی احزاب و گروه‌ها شکل می‌گرفت، اما دور جدید اعتراضات در فلسطین اشغالی، این راهپیمایی‌ها رهبری فعال ندارد و هیچ سیاستمداری برای سخنرانی دعوت نمی‌شود. به طور غیرمنتظره‌ای در این اعتراضات بارها پرچم فلسطین هم دیده می‌شود و این وضعیت بی‌سابقه است. از این رو، «آویگدورلیبرمن»،رئیس‌حزب «اسرائیل بیتنو» که اکنون اپوزیسیون نتانیاهو است، اما اعتراضات را تحریم كرده و با وجود مخالفت با نتانياهو اما در اين اعتراضات شركت نكرده است، چون او می‌داند این اعتراضات فراتر از نتانیاهو و در واقع علیه بحران در موجودیت کلی رژیم صهیونیستی است.
 
بن بست کابینه نتانیاهو
دولت نتانیاهو در قبال وضعیت کنونی فلج شده و کاری از دستش بر نمی‌آید. او از یک طرف با اعتراضات گسترده و معترضان رو‌به‌روست و از طرف دیگر شرکای تندرو او مانند «ایتمار بن غفیر»، وزیر راست افراطی کابینه، اعلام کرده که به شدت از عملکرد «ضعیف» نتانیاهو در قبال نوار غزه و کوتاهی در موضوع تخلیه خان الاحمر از فلسطینیان خشمگین است.  بن غفیر تهدید کرده که اگر ظرف 8 ماه آینده تغییر جدی در این دو پرونده رخ ندهد از دولت نتانیاهو کناره‌گیری خواهد کرد و کناره‌گیری او حتی به سقوط اکثریت کابینه نتانیاهو در کنست و فروپاشی کابینه منجر خواهد شد. 

خشم گروه‌هاي جدید در تل آويو
وضعيت در مناطق اشغالي فلسطين تا بدان حد آشفته و به هم ريخته است كه پس از پنجمين هفته اعتراضي، مجله اكونوميست چاپ لندن در گزارشي گفت كه در گذشته با وجود جنگ‌ها، بی‌ثباتی سیاسی و آشفتگی مالی جهانی اما اقتصاد تل آويو وضعيت خوبي داشت، ولي در حال حاضر صداي اقتصاددانان و رهبران کسب و کارها نيز درآمده و آنها هشدار می‌دهند که اقتصاد تل آويو با خطر جدي رو‌به‌روست. 
 
براساس گزارش اكونوميست، تا كنون دو رئیس‌سابق بانک مرکزی تل آويو در نامه اي به نتانياهو گفته‌اند که با تضعیف استقلال دادگاه و سيستم قضايي، جذابیت اقتصادي برای سرمایه‌گذاران خارجی كم خواهد شد و رتبه اعتباری تل آويو افول خواهد كرد. هشدار روساي بانك مركزي تل‌آويو با نامه 370 اقتصاددان اسرائیلی ديگر همراه شده و همه آنها به اوضاع به هم ريخته فعلي اذعان كرده‌اند.
 
وزير هرج و مرج
بخش مهمي از آشفتگي و به هم ريختگي اوضاع مناطق اشغالي تحت تاثير قدرت گيري تندروهايي مانند «ايتمار بن گوير» به عنوان وزير امنيت داخلي كابينه تل آويو است. بن گوير شخصيت به شدت مشوش دارد و روز يكشنبه نيز موشه یعلون وزیر جنگ سابق رژيم صهيونيستي در اظهاراتي گفت: «ایتمار بن گویر وزیر امنیت ملی نیست، بلکه وزیر هرج و مرج ملی است! اسموتریچ و بن گویر هر دو به امنیت فکر نمی‌کنند و اقدامات آنها منجر به انفجار خواهد شد.»
از سوي ديگر، در پی تصمیمات اخیر کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای «اصلاحات قضایی»، یک خلبان ارتش این رژیم نتانیاهو و وزیران کابینه افراطی و تندروی او را تهدید به ترور کرد. «زئیف راز»، خلبان ارتش رژیم صهیونیستی که در حمله این رژیم به تاسیسات هسته‌ای عراق در سال ۱۹۸۱ مشارکت داشت، گفت که «اگر نتانیاهو به اجرای برنامه‌های اصلاحات قضایی خود که یک «کودتا» است، ادامه دهد، باید ترور شود.» این افسر ذخیره که از مخالفان سیاست‌های کابینه نتانیاهو است، اضافه کرد که «اگر نخست‌وزیر به قدرت دیکتاتوری دست یابد، او و وزیرانش باید کشته شوند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها