کد خبر: ۵۲۱۲۳۳
زمان انتشار: ۱۷:۵۱     ۱۷ تير ۱۴۰۲
با وجود پیشرفت‌های چشمگیر بشر در تامین انرژی‌های پاک در دهه اخیر اما هنوز سهم سوخت فسیلی در تامین انرژی جهان قابل توجه است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری 598؛ سوخت های فسیلی منبع اصلی انرژی بشر برای بیش از یک قرن بوده است و با وجود پیشرفت‌های علمی در تولید انرژی پاک هنوز هم هر ساله مقدار عظیمی از زغال سنگ، نفت و گاز صرف تامین نیاز انرژی جهان می‌شود.

جایگاه استراتژیک ایران در تامین انرژی جهانی /

حقایقی در مورد سوخت های فسیلی

جالب است بدانید که در سال 2021، حدود 8 میلیارد تن زغال سنگ، 4 میلیارد تن نفت و بیش از 4 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی در جهان تولید شده است.

در این بین بیشترین زغال سنگ مصرفی در جهان صرف تولید برق برای مصارف خانگی و غیرصنعتی استفاده شده و همچنین نقش کلیدی زغال سنگ در تولید فولاد نیز غیر قابل انکار است. به طور مشابه، گاز طبیعی نیز منبع بزرگ برق و گرما برای صنایع و ساختمان‌ها بوده است. نفت نیز علاوه بر مصارف پتروشیمی، گرمایش و سایر مصارف نهایی، عمدتاً در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار گرفته است.

در اینجا تفکیک کامل تولید زغال سنگ، نفت و گاز بر اساس کشور در سال 2021 مطابق با اعلام سایت visual capitalist آمده است.

تولید زغال سنگ

اگر تمام زغال سنگ تولید شده در سال 2021 در یک مکعب چیده می شد، اندازه آن در هر طرف 2141 متر (2.1 کیلومتر) می‌شد که بیش از 2.5 برابر ارتفاع بلندترین ساختمان جهان است.

چین 50 درصد یا بیش از چهار میلیارد تن زغال سنگ جهان را در سال 2021 تولید کرد. همچنین این کشور بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ است که 54 درصد از مصرف زغال سنگ در سال 2021 را به خود اختصاص داده است.

هند دومین تولید کننده و مصرف کننده زغال سنگ است. در همین حال، اندونزی بزرگترین صادرکننده زغال سنگ در جهان بوده و پس از آن استرالیا.

در غرب، تولید زغال سنگ ایالات متحده در مقایسه با سطح سال 2011، 47 درصد کاهش داشته و احتمالاً این کاهش با جایگزینی انرژی پاک ادامه خواهد یافت.

جایگاه استراتژیک ایران در تامین انرژی جهانی /

 

تولید نفت

کشورهای اوپک از جمله عربستان سعودی با 35 درصد (1.5 میلیارد تن) بیشترین سهم را در تولید نفت داشتند.

تولید نفت ایالات متحده از سال 2010 رشد قابل توجهی داشته است. در سال 2021، ایالات متحده 711 میلیون تن نفت استخراج کرده که بیش از دو برابر میزان تولیدی در سال 2010 (333 میلیون تن) است.

در این بین نفت تولیدی ایران در سال 2021 حدود 167.7 میلیون تن بوده که چیزی به میزان 4 درصد از کل مقدار نفت تولیدی در جهان را شامل می‌شود.

جایگاه استراتژیک ایران در تامین انرژی جهانی /

 

تولید گاز طبیعی

در سال 2021، جهان 4036 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کرد. که این مقدار پس از تبدیل به گاز طبیعی مایع (LNG) به رقمی معادل هفت میلیارد متر مکعب رسید تا در مقیاسی مشابه نفت و گاز تجسم شود.

ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده گاز بود و تگزاس و پنسیلوانیا 47 درصد از تولید گاز آن را به خود اختصاص دادند. بخش‌های برق و صنعت ایالات متحده حدود یک سوم مصرف گاز طبیعی داخلی را تشکیل می‌دهند.

روسیه، بزرگترین تولیدکننده بعدی، بزرگترین صادرکننده گاز در سال 2021 بود. این کشور حدود 210 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از طریق خطوط لوله به اروپا و چین صادر کرد. حدود 80 درصد گاز طبیعی روسیه از عملیات در منطقه قطب شمال تامین می شود.

همچنین ایران نیز به عنوان سومین تولید کننده بزرگ گاز طبیعی در جهان، حدود 256.7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع تولید کرده که 6 درصد از کل گاز طبیعی تولید شده در جهان می‌باشد.

جایگاه استراتژیک ایران در تامین انرژی جهانی /

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها