أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۲۹۱۸
زمان انتشار: ۱۶:۲۲     ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
یکی از کارشناسان احکام شرعی، حکم مسافرت در ماه مبارک رمضان با هدف دید و بازدید نوروزی، زیارت و تفریح را بیان کرد.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحیدپور از کارشناسان احکام به مناسبت ماه مبارک رمضان و تقارن با عید نوروز، به بیان «حکم شرعی سفرهای نوروزی در ماه مبارک رمضان» پرداخته است که به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نکته اولی که معمولا در این ایام سوال می شود، مسئله مسافرت در ایام ماه مبارک رمضان است؛ البته دو سه روز اول سال ۱۴۰۲، ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارد، اما از روزهای آغازین ماه رمضان، ممکن است افرادی باشند که بنا دارند به مسافرت بروند.

مسافرت در این ماه از نظر شرعی اشکال ندارد؛ حتی اگر به قصد فرار از روزه رمضان باشد، حرام نیست ولی مکروه است؛ اما کسانی که قصد فرار از روزه را ندارند ولی برای صله ارحام یا زیارت می‌روند یا ممکن است می‌خواهند برای تفریح بروند، از نظر شرعی مانعی ندارد و به تعداد روزهایی که روزه را نمی گیرند، بعد رمضان در فاصله بین دو رمضان که ۱۱ ماه فرصت دارند، روزه خود را قضا کرده و آن را به تأخیر نمی‌اندازند.

البته ممکن است کسی در ایام ماه مبارک رمضان به مسافرت برود و قصد هم داشته باشد که ۱۰ روز کامل بماند و یا ممکن است بیشتر از ۱۰ روز بنا داشته باشد که بماند و اگر می‌خواهد قصد ۱۰ روز داشته باشد، حتما قصد دهه کند و می‌تواند روزه بگیرد و اشکالی ندارد.

البته اگر قبل اذان ظهر برسد، می‌تواند قصد دهه کرده و روزه خود را بگیرد و در برگشت هم اگر بعد از اذان ظهر از آن مکان خارج شود، روزه آن روز صحیح است و مشکلی ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها