أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۲۹۸۲
زمان انتشار: ۱۶:۱۶     ۰۵ فروردين ۱۴۰۲
ارمغان سفرهای رییس جمهور؛
نیروگاه زباله سوز ساری به عنوان طرح ضروری که تا پیش از سفر استانی رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ به مازندران پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت با پیگیری ها و اقدامات صورت گرفته به مرحله‌ای رسیده که در ماه های آینده اخبار بهره‌برداری آن را مردم مازندران خواهند شنید.

به گزارش پایگاه 598، عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود.

زباله‌های شهر ساری سالهاست که به منطقه کوهستانی پشتکوه در مرز مازندران و سمنان منتقل می‌شود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرده است.

شاید در آن زمان که عملیات ساخت این زباله سوز در ساری کلید خورد کسی فکر نمی کرد طرحی که قرار بود باری از مشکلات این شهر را بردارد بدلایل اختلاف نظرهایی در انتخاب محل، نگرانی‌های زیست محیطی و تامین نشدن بودجه مورد نیاز سبب شود تا پروژه طبق برنامه زمان‌بندی پیش نرودو سالهای سال معطل باقی بماند و خود نیز به بار مضاعف بر بدنه مبدل شود.

تعلل و تاخیر در اجرای این طرح بارها صدایِ مسوولان ارشد مازندران را در آورده بود که این تاخیر را به صلاح مردم نمی دانستند به طوریکه در شهریور ماه ۱۳۹۷ استاندار وقت مازندران گفته بود که روند احداث نیروگاه زباله‌سوز ساری نباید به‌هیچ وجه متوقف شود و پیگیری‌های ملی با جدیت از سوی استان دنبال می‌شود.

اما برغم این تذکرات و دغدغه مسوولان این طرح تا مدتها همان حالت باقی ماند و حرکت لاک پشتی اجرای آن به رویه معمول مبدل شده بود تا اینکه این طرح بعد از سالها از زمان اجرای آن با حرکتی کند راه خود را ادامه داد.

پایان طلسم ۱۴ ساله توقف ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری  بازدید معاون رییس جمهور وقت از زباله ساری در مرداد ۱۳۹۹

سریال دنباله دار وعده های بی سرانجام

بهره برداری از این طرح به پایِ ثابت وعده مسوولان حتی مسوولان در رده ملی مبدل شده بود به طوریکه مردادماه سال ۱۳۹۹، ۲ پروژه حوزه پسماند مازندران یعنی نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر میزبان معاون رئیس جمهور وقت بود. ۲۲ مردادماه محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در بدو سفرش به مازندران از نیروگاه زباله سوز در دست ساخت شهرستان ساری بازدید کرد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: اعتبار پروژه نیروگاه زباله‌سوز شهرستان ساری مرکز استان مازندران تامین شد و امیدواریم تا با تامین اعتبارات مورد نیاز، این پروژه زیست محیطی هر چه سریعتر به بهره برداری برسد.

اما صحبت ها در این بازدید در حد حرف باقی ماند و کار اجرایی خاصی روی نداد.

پایان طلسم ۱۴ ساله توقف ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری بازدید رییس جمهور از اجرای طرح زباله سوز ساری

دستور احیا بخش زباله سوز ساری

با این وجود با روی کار آمدن دولت مردمی سیزدهم، آیت الله رییسی در قالب هفدهمین سفر استانی هیات دولت و به منظور بررسی اولویت‌های توسعه مازندران و رفع مشکلات مردم به این استان سفر کرد. وضعیت نه چندان مطلوب زباله سوز ساری با همان رویه ادامه یافت تا اینکه در بیستم اسفند ۱۴۰۰ در سفراستانی رییس جمهور به مازندران این طرح مورد نظر قرار گرفت بطوریکه آیت الله رییسی با حضور در محل اجرا از نزدیک در جریان وضعیت آن قرار گرفت و دستو ر راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن را داد و گفت : مردم نباید معطل راه‌اندازی پروژه‌هایی شوند که اعتبار و راهکار آن وجود دارد.

آیت الله سیدابراهیم رییسی در این بازدید با ابراز تأسف از تأخیر چندین ساله در تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه نیروگاهی مهم که از ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق برخوردار است، اظهار داشت: مردم نباید گرفتار و معطل طرح‌ها و پروژه‌هایی باشند که اعتبار و راهکار تکمیل آنها وجود دارد و لازم است با همت و اراده مضاعف نسبت به تکمیل اینگونه طرح‌ها اقدام شود.
رئیس جمهور پسماند را از مشکلات استان‌های مختلف به ویژه استان مازندران دانست و گفت: راه‌اندازی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به پسماند که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد نباید دچار تأخیر شود چرا که موجب مشقت و اذیت مردم می‌شود.
دکتر رئیسی همچنین معاون اول را مامور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی که بارها از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است اکنون با گذشت بیش از یکسال از دولت مردمی نمود عینی یافته است و تکمیل و بهره برداری از برخی طرح ها کام مردم را شیرین کرده است.

آیت الله رییسی رئیس جمهور بویژه در سفرهای استانی ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام اعلام کرده است: "بنای ما این است که در استان‌ها کارهای نیمه تمام را به سرانجام برسانیم و به غیر از بخش مسکن کلنگ زنی نکنیم".

"تنها اولویت مدیران در دولت سیزدهم باید فقط بازکردن گره از کار مردم باشد و ما انتظار داریم با همین نگاه برای به پایان رساندن طرح‌های نیمه تمام همت کنند". مطلب بالا صحبت آیت الله رئیسی در سفر به یکی از استان ها بود که بیانگر اهتمام و عزم جدی دولت مردمی برای تکمیل و بهره برداری از طرح های عمرانی نیمه کاره است.

پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، کارشناسان اقتصادی، از پروژه های نیمه کاره به عنوان یکی از چالش های پیش روی دولت منتخب یاد کردند و تکمیل بسیاری از آنها را مقرون به صرفه ندانستند. این در حالی است که توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی، برای هر کشوری که قصد پیشرفت داشته باشد، به شمار می رود و دولت سیزدهم با درک این واقعیت اساسی تلاش بی وقفه ای را آغاز کرده است تا این طرح ها را به سرانجام مطلوبی برساند.

پایان طلسم ۱۴ ساله توقف ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری

صحه گذاشتن مسوولان بر روند مناسب اجرای طرح

نتیجه نخستین سفر هیات دولت سیزدهم به مازندران تصویب حدود ۱۷ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه های مختلف بود که از این مبلغ حدود ۶۲۴ میلیارد تومان به صورت نقدی در مرحله اول اختصاص یافت.

اکنون بعد از یکسال از سپری شدن سفر آیت الله رییسی به مازندران بهره برداری از ۲۰ طرح، اجرای۴۲طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی و اجرای ۱۱۴ طرح با پیشرفت ۵۰ درصدی از مجموع ۱۷۶ مصوبه هیات دولت در این استان نتیجه مصوبات سفر در استان است.

زباله سوز ساری از جمله طرح های مصوب سفر رییس جمهور که توانسته نمره قابل قبولی را بگیرد به طوریکه اکنون در چند قدمی بهره برداری قرار دارد. موضوعی که فرماندار ساری، مرکز مازندران نیز نهم آبان پارسال برآن صحه گذاشت و اعلام کرد: طرحی که حدود ۱۴ ماه در بخش ابنیه و تجهیزات در عمل متوقف شده بود با درایت دولت سیزدهم در ماه های گذشته با خارج شدن از رکود بار دیگر روند ساخت آن آغاز و در بعد از ظهر سفر رئیس جمهور به استان مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل نیروگاه زباله مرکز استان به صورت نقدی پرداخت شد.

محمدعلی نوبخت ادامه داد: در روزهای آینده اعتبارات خوبی برای تکمیل گام های نهایی نیروگاه زباله سوز ساری برداشته خواهد شد که تزریق حدود ۱۸ میلیارد تومان از سوی وزارت کشور و همچنین حدود ۹۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برنامه و بودجه نمونه عینی از این تلاش ها است.

وی تصریح کرد: هر ۲ هفته یکبار در ارتباط با تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری با مسئولان مربوطه جلسه داریم که به طور حتم طبق زمانبندی روند تکمیل این طرح انجام خواهد شد.

فرماندار ساری اضافه کرد: برنامه ریزی ها برای ساخت این طرح مهم در دست انجام است و دولت باوجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم های خارجی، با تکیه بر توان داخلی قدم های مثبتی برای توسعه ایران اسلامی برداشته که به طور حتم حلاوت آن را مردم خواهند چشید.

پای کار آمدن بسیج سازندگی برای تکمیل طرح

مسئول بسیج سازندگی مازندران نیز در خصوص این طرح با اظهار اینکه تاکنون ۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ابنیه نیروگاه زباله سوز ساری تخصیص یافته است گفت: قرار بود تا تیرماه امسال ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ابنیه نیروگاه زباله سوز تخصیص یابد که تاکنون با تخصیص ۹۰ میلیارد تومانی، طرح از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است.

سرهنگ اقبال پور خاطرنشان کرد: با تزریق اعتبار مورد نیاز بخش‌های مختلف این نیروگاه شامل ابنیه و مخزن آب تکمیل شده است و در صورت تامین اعتبار و تجهیز نیروگاه پیش بینی می شود این طرح تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

در آخرین اظهار نظر مثبت مسوولان مازندران در اجرای این طرح می توان به سخنان عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر ساری در روزهای آخر سال گذشته اشاره کرد.

حسن احمدی با بیان این که با حمایت ویژه دولت و با واگذاری طرح زباله سوز به بسیج سازندگی روند اجرای این طرح مطلوب شده است، گفت : اکنون پیشرفت فیزیکی این طرح در ابنیه ۹۲ درصد و نصب تجهیزات به ۹۰درصد رسیده است.

وی ادامه داد : همزمان با اجرای این طرح تفکیک زباله از مبدا نیز در حال انجام است.

این عضو شورای اسلامی شهر ساری با بیان این که روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن زباله در شهر ساری تولید می شود، ادامه داد: زباله سوز ساری به دغدغه جدی همه مسوولان شهرستان، شخص استاندار و حتی وزارت کشور و حفاظت محیط زیست شده است.

پایان طلسم ۱۴ ساله توقف ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری
پیشرفت ۹۴ درصدی ساخت زباله سوز ساری

استاندار مازندران در خصوص آخرین وضعیت اجرای زباله سوز در ساری با بیان اینکه تعهدات دولت سیزدهم در تکمیل این طرح با تخصیص به موقع اعتبارات و پیگیری‌های دقیق اداری در حال انجام است، افزود: زمانی که برای آغاز دوباره عملیات ساخت نیروگاه زباله سوز ساری اقدام کردیم، بسیاری از کارشناسان تکمیل آن را ناموفق عنوان می‌کردند اما دولت با قدرت ایستاد و برای افتتاح نهایی این طرح عمرانی مهم در تلاش است.
سید محمود حسینی پور خاطر نشان کرد: دولت سیزدهم به دنبال حل مشکلات است و اهل کاغذبازی اداری و معطل نگه داشتن کار مردم نیست و به طور حتم وعده های مسوولان ارشد کشور و استان در تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عملیاتی خواهد شد.
وی با بیان این که، دولت تمام تعهدات خود را برای تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری انجام خواهد داد، ادامه داد: به طور حتم در ادامه هم هرکاری از دست مسوولان ارشد استان برآید، کوتاهی نخواهد شد و پیمانکار در حوزه تجهیزات در روند کار خود تسریع کند.
استاندار مازندران با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد اجرای این طرح تصریح کرد: مسیر دسترسی انتقال زباله، لوله انتقال آب آشامیدنی، انتقال خطوط برق و جانمایی انباشت خاکستر ناشی از سوزاندن زباله از دغدغه‌هایی است که بعد از تکمیل ۱۰۰ درصدی ابنیه و خرید تجهیزات در نیروگاه زباله سوز ساری باید به سرانجام برسد و باید مسوولان از هم اکنون به فکر این موضوعات جزئی باشند.

هفته دولت، زمان بهره برداری از زباله سوز
وی تاکید کرد: به طور حتم بخش زباله سوز نیروگاه زباله سوز ساری حداکثر تا هفته دولت امسال به بهره برداری خواهد رسید.
حسینی‌پور اضافه کرد: نیروگاه زباله سوز ساری علاوه بر ساماندهی زباله مرکز استان زباله شهرهای همجوار هم را تحت پوشش قرار می دهد که این اقدام بسیار ارزنده و در مسیر مدیریت دقیق پسماند در استان است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها