کد خبر: ۵۲۳۵۲۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۲۱ فروردين ۱۴۰۲
یادداشت؛
محمدصادق ناطقی

پایگاه 598: نفس، گران‌ قیمت‌ترین هدیه الهی به انسان است. چرا که خداوند هر آنچه از فیوضات مادی و معنوی در دنیا و آخرت به انسان عنایت می‌فرماید، پس از حیات او ممکن می‌شود. پس ناسپاس‌ترین انسان‌ها، آن فردی است که ارزشمندترین لطف خداوند به خود را تباه می‌سازد.

در دین مبین اسلام و سایر مکاتب توحیدی خودکشی از گناهان کبیره و چه بسا اکبرکبائر است و عذاب شدید اخروی را در پی‌ خواهد داشت. قاتل، قاتل است و فرقی نمی‌کند که انسان دیگری را بکشد یا جنین در رحم خویش را به قتل برساند و از قتل دیگران شنیع‌تر، قتل نفس خویش است.

روان‌شناسان افسردگی را عمده‌ترین دلیل خودکشی می‌دانند؛ اما روان‌شناسی اسلامی پوچ‌گرایی، ضعف اعتقادات، عدم ایمان به خداوند و روز رستاخیز و به طور کلی دوری از معنویات را از بارزترین دلایل افسردگی و در نتیجه قتل خویشتن می‌داند؛ چرا که انسان‌های مومن و معتقد در سخت‌ترین شرایط زندگی، خداوند را ناظر حال خویش می‌دانند و امید به پاداش او دارند و انسان‌های کامل در اوج بلا فریاد «ما رایت الا جمیلا» سر می دهند.

بر خلاف آنچه در این چند روز رسانه‌های معاند درحال القا کردن آن به جامعه بودند و فقر، تبعیض و ناعدالتی را عامل تامه خودکشی معرفی کردند؛ اما آمارها نشان می‌دهد خودکشی در قشر مرفه و متمول که نه درد فقر چشیده‌اند و نه از ناعدالتی‌های جامعه رنج کشیده‌اند، بسیار بیشتر است.

 
نمونه آن کیومرث پوراحمد، که هم شهرت داشت و هم ثروت ، اما گویا آنچه او نداشت معنویت بود و عبودیت. بندهِ خدا خود را مالک جان خویش نمی‌داند که هر وقت اراده کرد جان را مظلومانه به دار مجازات بکشد.

متاسفانه این چند روز شاهد بودیم که بعضی از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی، قتل ناجوانمردانه کیومرث پوراحمد به دست کیومرث پوراحمد را به مرگ خود خواسته تعبیر کردند و تلاش کردند آن را تطهیر کرده و یا حتی دیگران را تشویق به انجام این عمل غیر شرعی و غیر انسانی کنند؛ اما قابل ذکر است که در همه جای دنیا ازجمله کشور ما، تشویق به خودکشی مانند تشویق به دیگرکُشی جرم محسوب می‌شود و مجازات سنگینی دارد.

مرگ خود خواسته یا قاتل خویشتن؟

مجازات این افراد و رسانه‌ها که از هر بهانه‌ای برای تحقیر کشور و ناامیدی مردم استفاده می‌کنند، کمکی است تا شاهد تکرار مجدد آن نباشیم. آنچه در این شرایط لازم بود، حفظ آبرو و آرامش خانواده و بستگان پوراحمد بود که شوربختانه در دنیای پر هیا‌هوی رسانه‌ای عصر ما میسر نشد و فارغ از اینکه آقای پوراحمد در وصیت‌نامه خود، چه بهانه‌ای برای این اقدام تلخ خویش آورده‌است، این اتفاقات می‌تواند باعث تزلزل جامعه شود؛ چراکه متاسفانه او یک انسان گمنام نبود که خودکشی‌اش فقط به خودش و خانواده‌اش لطمه بزند؛ بلکه رفتار زشت شخصیت‌های هنری و مشهور می‌تواند مانند ویروس کشنده‌ای در جامعه تسری پیدا کند.

آنچه جامعه ما و بلکه جامعه بشری برای تقویت صفات انسانی و نیل به سعادت به آن محتاج است هنرمندان متعهد، متخلق و مومن است که در چند ماه اخیر خلاء آن را به خوبی در کشورمان مشاهده کردیم.

هنرمند مومن و متخلق هنرمندانه امید، نشاط ، اخلاق و انسانیت را در جامعه خویش می‌گستراند و هنرمند بی‌اعتقاد و بد اخلاق، باعث ترویج زشتی، پلشتی، فساد، فحشا و ناامیدی در جامعه می‌شود.

وظیفه فوری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در درجه نخست و سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر دستگاه‌های تربیتی، فرهنگی و هنری در درجه بعدی، تربیت هنرمندان جوان، مومن و معتقد و جایگزینی آنها با هنرمندان غرب زده است.

محمدصادق ناطقی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها