کد خبر: ۵۲۳۶۶۳
زمان انتشار: ۰۷:۴۲     ۲۶ فروردين ۱۴۰۲
دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده کشورمان، دقایقی پس از اذان صبح آخرین شب قدر ماه مبارک رمضان، در ۶۷ سالگی دیده از جهان فرو بست. دکتر عماد افروغ از معتقدان و نظریه‌پردازان دفاع از ملت فلسطین و دفاع از قدس بود.
به گزارش پایگاه 598، دکتر عماد افروغ، جامعه‌شناس، پژوهشگر و نویسنده کشورمان، دقایقی پس از اذان صبح آخرین شب قدر ماه مبارک رمضان، در ۶۷ سالگی دیده از جهان فرو بست. دکتر عماد افروغ از معتقدان و نظریه‌پردازان دفاع از ملت فلسطین و دفاع از قدس بود. عماد افروغ از اساتید مطرح حوزه علوم اجتماعی بود که در مجلس هفتم نمایندگی مردم تهران را بر عهده داشت. وی در آن دوره رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود. افروغ متولد ۱۳۳۶ شیراز بود و دکترای جامعه‌شناسی داشت. وی سال ۷۳ به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکترا شناخته شد و  از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶ سال عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۸۲ نیز فعالیت خود را در هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز کرد و مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه آخرین مسؤولیت وی در این مجموعه بود.
 
به گفته فرزند مرحوم افروغ، وی به دلیل عوارض ناشی از بیماری سرطان بامداد دیروز در بیمارستان درگذشت.
از آثار افروغ می‌توان به ترجمه کتاب «قدرت، نگرشی رادیکال» تألیف استیون لوک؛ فضا و نابرابری اجتماعی؛ ایجاد فضای نابرابری‌های اجتماعی؛ هویت ایرانی؛ فرهنگ‌شناسی و حقوق فرهنگی؛ چشم‌اندازی نظری به تحلیل طبقاتی و توسعه؛ چالش‌های کنونی ایرانی؛ اسلام و جهانی شدن؛ رنسانس دیگر؛ ترجمه کتاب «روش در علوم اجتماعی، رویکردی رئالیستی» تألیف آندرو سایر؛ گفتارهای انتقادی؛ هویت ایرانی و حقوق فرهنگی؛ انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن؛ ما و جهانی شدن؛ مناقشه حق و مصلحت و بن‌بست دانشجویی؛ محتواگرایی و تولید علم؛ گفت‌و‌گو ابزار یا گفتمان؛ حقوق شهروندی و عدالت؛ و روشن‌فکری و اصل‌گرایی فلسفی اشاره کرد.
 
* پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت عماد افروغ، نویسنده و عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی کشور را تسلیت گفت.
متن پیام تسلیت وزیر فرهنگ به شرح زیر است:
انالله و انا الیه راجعون
با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت استاد فقید جناب آقای دکتر عماد افروغ را دریافت کردم. دکتر افروغ اندیشمند دلسوز و متعهدی بود که تمام دوران زندگی خود را وقف فهم مشکلات جامعه ایرانی و ارائه راه‌حل‌های دلسوزانه برای اعتلای کشور نمود.
اینجانب فقدان این مرد روشن‌ضمیر را که ارادت راسخ عملی و نظری‌اش به پیشوای عدالت امیرمومنان علی(ع) زبانزد بود و در شب قدر و در مطلع فجر به دیدار حق شتافت را به خانواده معزز، جامعه علمی و همه دوستداران و شاگردانش تسلیت عرض می‌نمایم و در این ایام نورانی و رحمت، آمرزش و رضوان الهی و هم‌نشینی با اولیا، صلحا و شهدا را برایش آرزومندم.
«و حسن اولئک رفیقا»
 
گفتنی است استادان، دانشجویان و دوستان عماد افروغ، جامعه‌شناس، نویسنده و پژوهشگر، امروز در مسجد دانشگاه تهران با پیکر او وداع می‌کنند تا در جوار مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی به خاک سپرده شود.
 
مراسم وداع با پیکر عماد افروغ، ساعت 8:30 صبح امروز شنبه ۲۶ فروردین در مسجد دانشگاه تهران و با سخنرانی حجت‌الاسلام ابوترابی برگزار می‌شود. پس از این مراسم، پیکر او برای مراسم تدفین به بهشت زهرا منتقل می‌شود تا در صحن شهید حاج آقا مصطفی خمینی به خاک سپرده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها