يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۲۶۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۸     ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در راس هیاتی بلندپایه وارد تهران شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، رئیس جمهور عراق که به دعوت رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به ایران سفر کرده، روز شنبه و در بدو ورود به تهران در فرودگاه بین المللی مهرآباد مورد استقبال «سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان قرار گرفت. همچنین همسر رئیس جمهور عراق هم او را در این سفر همراهی کرده است که وی نیز از سوی انسیه خزعلی معاون امور زنان رئیس جمهور مورد استقال قرار گرفت.

قرار است مراسم استقبال رسمی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» از رئیس‌ جمهور عراق تا ساعاتی دیگر در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شود.

رئیس جمهور ایران و همتای عراقی پس از مراسم استقبال رسمی مذاکرات خصوصی خود را آغاز می کنند.

رئیس جمهور عراق که در مهرماه سال گذشته به عنوان رئیس دولت این کشور برگزیده شد، برای نخستین بار به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرد و آیت الله رئیسی تاکنون میزبان ۱۱ مقام خارجی در تهران است.

این در حالی است که سوم اردیبهشت ماه امسال وزیر خارجه عراق در گفت و گوی تلفنی با وزیر خارجه ایران از سفر قریب الوقوع عبدالطیف رشید رییس جمهور عراق به ایران خبر داده بود.

تهران و نخستین حضور نخست وزیر جدید عراق در ۱۴۰۱

پیش تر هشت آذر سال گذشته «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر جدید عراق پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیات بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس جمهور وارد تهران شد که این نخستین سفر خارجی وی به یک کشور غیرعربی در مقام نخست وزیری بود.

السودانی و عبدالله دوم پادشاه اردن در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ای به‌ویژه مساله فلسطین، بحران‌های منطقه و تلاش‌های انجام شده در زمینه جنگ با تروریسم و مقابله با افراط‌گرایی در چارچوب یک رویکرد همه‌جانبه مبتنی بر همکاری و هماهنگی بیشتر میان بغداد و امان را بررسی کردند؛ نخست وزیر عراق در دیدار با مشعل الاحمد الصباح ولیعهد کویت هم درباره پرونده های متعددی نظیر روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی و موضوعات انرژی و اقتصاد گفت و گو و تبادل نظر کرد.

آیت الله رئیسی که پیش از این در پنجم تیرماه همان سال میزبان «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر پیشین عراق بود، این بار نیز محورهای توسعه همکاری های مشترک سیاسی و اقتصادی بخصوص در حوزه های مبارزه با تروریسم، انرژی و حوزه تجارت را در گفت و گو با السودانی مورد بررسی قرار داد.

برآیند اظهارات آیت الله رئیسی و السودانی در این نشست خبری نشان می داد که تهران و بغداد بر سر تامین امنیت نقاط مرزی دو کشور در منطقه اقلیم در شمال عراق توافق کردند؛ به طوری که نخست وزیر این کشور التزام عراق را برای اجرای قانون اساسی مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود؛ سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.

توسعه همکاری های اقتصادی در زمینه نفت و انرژی، صدور کالا و خدمات و بازپرداخت طلب ایران از دیگر محورهای گفت و گوهای هیات های اقتصادی دو طرف عنوان شد.

پیش از دولت سیزدهم در نخستین میزبانی خود در سال جاری، پذیرای نخست وزیر قزاقستان بود که دستاورد آن امضا ۶ اسناد همکاری دیگر با تهران است و در مجموع با سفر امروز رئیس جمهور عراق، دولت سیزدهم تاکنون میزبان ۱۱ مقام ارشد خارجی در تهران بود.

نخستین میزبانی رئیس جمهور در دوران فعالیت کنونی خود از همتای سوری خود بود که در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بشار اسد به تهران سفر کرده بود و پس از آن روسای جمهور تاجیکستان، ونزوئلا، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه و روسیه و بلاروس و نخست وزیران عراق و ارمنستان به تهران سفر کردند.

در دوره فعالیت ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی توجه به تقویت روابط ایران با همسایگان و کشورهای دوست فرامنطقه‌ای شتاب فزاینده‌ای گرفت و در این مدت رفت‌وآمدهایی بین مقامات عالی‌رتبه ایران در تهران ۵۹ سند در داخل به امضا ایران و کشورهای همسایه رسیده است. در این میان تاجیکستان با ۱۷ سند در تهران رکوردار بیشترین اسنادهمکاری را در اختیار دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها