يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۴۱۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۲     ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
برای جلوگیری از چاقی شکمی از برنج قهوه‌ای و غلات سبوس دار استفاده کنید.

به گزارش پایگاه خبری 598، برای جلوگیری از چاقی شکمی به جای برنج سفید و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، از برنج قهوه‌ای و غلات سبوس دار استفاده کنید.

افزایش قند خون

- خوردن مقدار زیاد برنج سفید منجر به افزایش ریسک دیابت نوع دوم می‌شود.

- چاقی شکمی، تری‌گلیسیرید زیاد، کم بودن کلسترول خوب و بالا بودن قند خون ناشتا از عوامل ایجاد کننده سندروم متابولیک است.

اختلالات عصبی

- خوردن زیاد برنج سفید اختلالات عصبی به وجود می‌آورد، به همین دلیل مقداری شلتوک برنج را داخل یک پارچه ریخته در برنج قرار دهید که همراه آن پخته شود.

طبع برنج

- طبع برنج سرد و خشک است و مصلح آن زعفران، شوید، زیره سیاه و خیساندن در آب نمک است.

مضرات برنج تاریخ مصرف گذشته

بهترین زمان مصرف برنج دو سال بعد از شالی‌کوبی است. از مهم‌ترین نشانه‌های برنج‌های تاریخ مصرف گذشته تغییر رنگ مایل به قهوه‌ای، شکننده بودن برنج‌ها، کپک‌زدگی، کرم‌زدگی، رطوبت و تغییر طعم است. اگر تاریخ مصرف بهینه برنج گذشت، آن را آزمایش کنیم و اگر از نظر سلامت تأیید نشد، باید خوراک دام شود و مورد مصرف صنعتی قرار گیرد یا به طور کل معدوم و به کود زیستی تبدیل شود.

افرادی که نباید از برنج سفید استفاده کنند:

- افراد دچار چاقی بیش از حد، بهتر است به جای برنج سفید از غلات سبوس‌دار استفاده کنند.

- افراد دچار دیابت از مقدار کمتری برنج استفاده کنند تا قند خونشان بالا نرود.

- افرادی که یبوست دارند باید برنج کمتر بخورند.

معایب خوردن برنج در دوران بارداری

- مصرف بیش از حد برنج در دوران بارداری سبب بالا رفتن وزن خانم‌ها می‌شود. برنج سفید شاخص گلیسمی بالایی دارد، بنابراین سبب ابتلای خانم باردار به دیابت بارداری می‌شود. بعضی از برنج‌ها مقدار قابل توجهی آرسنیک دارد که مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به مرگ زودرس یا تولد زود هنگام جنین شود.

راهکار مناسب برای کاهش مضرات برنج سفید

- مصرف برنج قهوه‌ای جایگزین بسیار مناسبی برای برنج سفید است. برنج قهوه‌ای حاوی مواد مغذی فراوانی برای بدن است. مهم‌ترین عامل برای دور ماندن از مضرات برنج سفید، انجام فعالیت‌های بدنی کافی است.

منبع: بهداشت نیوز

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها