يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۴۴۷۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۷     ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
کبد یکی از ارگان‌های حیاتی بدن است که عملکردهای مختلفی دارد، ازجمله کمک‌رسانی به گوارش و متابولیسم غذاها، ذخیره‌سازی ویتامین‌ها و مواد معدنی، پاکسازی سموم از خون و ساخت پروتئین.

به گزارش پایگاه خبری 598، در ادامه این مطلب، ۴ ماده غذایی از بهترین سبزیجات برای کبد را به شما معرفی می‌کنیم که به ترتیب عبارتند از:

۱. چغندر

بعضی‌ها با طعم «خاکی» چغندر مشکل دارند و می‌توان گفت که خوردن چغندر جزو سلیقه‌های غذایی همه افراد نیست اما چغندر به‌عنوان یکی از خوراکی‌های سرشار از مواد مغذی به تقویت سلامت کبد کمک می‌کند. مطالعات هم نشان داده‌اند که آب چغندر خانگی می‌تواند بیشتر از خود این سبزی برای حفظ سلامت کبد و پیشگیری از بروز بیماری‌ها مفید باشد. این نوشیدنی غنی حتی از کبد در برابر بعضی از عوامل سرطان‌زا نیز محافظت می‌کند.

بعضی از آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چغندر قرمز یا لبو هم که بتالائین‌ها نام دارند، از خاصیت ضدالتهابی و ضدسرطان‌زا برخوردارند. توجه کنید که این مزیت مهم فقط در چغندر قرمز یا لبو یافت می‌شود و انواع دیگر چغندر مانند چغندر سفید حاوی این سطح از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی نیستند.

۲. کلم بروکلی

همه انواع سبزیجات برای سلامت بدن مفید هستند اما ترکیبات مغذی خاصی که در سبزیجات چلیپایی مثل کلم بروکلی یافت می‌شود، از مزیت‌های بیشتری برای حفظ سلامت کبد برخوردارند. مطالعات اولیه محققان نشان می‌دهد که مصرف بروکلی، شاخص‌های مثبت کبد را ارتقا می‌دهد و احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب را پایین می‌آورد. البته مکانیسم دقیق این اثرگذاری هنوز از سوی محققان تایید نشده است اما ترکیبات موجود در بروکلی در این اثرگذاری دارای نقش مهمی هستند.

۳. کلم بروکسل

یکی دیگر از سبزیجات چلیپایی، کلم بروکسل نام دارد که در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری به‌دست آورده است. درحالی که کلم بروکسل می‌تواند عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کند و مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن برساند، حاوی ترکیبات گیاهی ویژه‌ای هم هست که نقش مثبت آنها در ارتقای عملکرد کبد ثابت شده است.

یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که مصرف کلم بروکسل خام به افزایش سطح آنزیم‌های سم‌زدا در کبد و ریه‌ها کمک می‌کند. البته کلم بروکسل پخته هم چنین اثری را دارد اما قابل مقایسه با اثرگذاری بروکسل خام نیست. گلوکوزینولات‌ها ترکیبات ویژه‌ای در سبزیجات چلیپایی هستند که در واکنش‌های آنزیمی نقش دارند و می‌تواند ترکیبات سرطان‌زا از بدن را دفع کنند.

۴. سبزیجات برگدار

کلم کیل و اسفناج که در گروه سبزیجات برگدار جای می‌گیرند، اثربخشی بالایی در جهت افزایش سلامت عمومی بدن و ازجمله سلامت کبد دارند. سبزیجات برگدار سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند.

مطالعات اخیر هم نشان داده‌اند که مصرف اسفناج خام به کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک می‌کند و هرچقدر میزان مصرف اسفناج در برنامه منظم غذایی بیشتر باشد، این خطر بیشتر کاهش خواهد یافت. البته محققان می‌گویند که هنوز مدرکی درباره اثرگذاری اسفناج پخته در جهت کاهش خطر ابتلا به کبد چرب نیافته‌اند.

منبع: سلامت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها