أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۴۵۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
به مناسبت فرارسیدن روز معلم چالش‌های نظام آموزشی و تربیتی در برنامه «تهران۲۰» شب گذشته بررسی شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از میزان، به مناسبت فرارسیدن روز معلم چالش‌های نظام آموزشی و تربیتی در برنامه «تهران۲۰» با حضور محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و حمید رفیعی، کارشناس حوزه تعلیم و آموزش بررسی شد.

در ابتدا وحیدی درباره این سوال که حقوق و رتبه بندی معلمان به چه سرانجامی رسید، اظهار کرد: آموزش و پروش خلا نظام شایستگی را داشت و طرح رتبه‌بتدی معلمان فرصتی ایجاد کرد تا در آموزش و پرورش بتواند بین جامعه فرهنگی رتبه‌هایی را پایه گذاری کند. نگاه مجلس جدید به قانون رتبه گذاری این بود که در گذشته اجرایی شده و فصل دهم حقوق را با رتبه بندی اشتباه گرفته بودند. در ادامه، اما مجلس هم با حمایت همه جانبه پای کار آمد و رای ۹۵ درصدی به طرح داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی در مراحل تدوین آیین نامه با تلخی‌هایی مواجه شد، خاطرنشان کرد: خروجی فعلی چیزی شد که مورد انتقاد است. بعد از اینکه افراد مدارک را بارگذاری و مورد ارزیابی قرار گرفتند ایراد اصلی در این بود که بعضی از مدارک معلمان با عملکرد آنان تفاوت داشت. ما اصرار داشتیم که اگر می‌خواهیم رتبه‌بندی انجام شود مدارک باید به روز باشد. در نهایت طرح رتبه‌بندی نتوانست رضایتمندی معلمان را جذب کند.

وی عنوان کرد: اطلاعات معلمان قدیمی‌تر به روز نبود یا طرح‌های پژوهشی مانند مقالات دانشگاهی، اقدام پژوهی و درس پژوهی که در سنوات اخیر بیشتر شده است، در مدارک آنان کمتر بود. به تازگی فرصتی مهیا شده تا معلمین معترض مدارک جدید را بارگذاری کنند و هیات‌های ارزیاب در حد سطوح استانی کوچک شوند. تنها دو دهم درصد یعنی کمتر از ۲ هزار نفر مدارک کافی بارگذاری کردند. البته طبق برآورد‌ها ۱۰ درصد معلمان می‌توانند رتبه ۵ را کسب کنند.

در مقابل رفیعی اظهار کرد: هدف از رتبه بندی معلمان، سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان است تا فرق معلمان توانمند با معلمانی که وقت کمتری صرف کار می‌کردند، مشخص باشد. این طرح باید عدالت درونی نظام آموزشی را فراهم کند، اما زمانی که اختلاف حقوق بیست درصدی بین کارمندان فرهنگی و مابقی کارمندان داشتیم مطالبه معلمان عدالت در پرداخت بود، مجلس به جای اینکه عدالت پرداختی را برقرار کند دست روی رتبه‌بندی گذاشت. در صورتی که باید نظام عادلانه پرداخت شکل می‌گرفت.

این کارشناس حوزه تعلیم و آموزش خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی به جای سنجش صلاحیت به چند آیتم و انتظار محدود شد و بر اساس ضمن خدمت و سابقه سنجیده و به چالش کشیده شد. رتبه‌بندی به جای ارزیابی صلاحیت به مدرک گرایی ختم شد، در حالی که مدرک گرایی غلط است. همچنین برای برقراری عدالت در پرداخت باید فوق العاده ویژه معلمان پرداخت شود.

رفیعی گفت: هم ترازی با اساتید دانشگاه انتظار معلمان از طرح رتبه‌بندی بود. نظام عادلانه پرداخت و سقف حقوق از طرف دولت به مجلس ارجاع شد. مثل افزایش عادلانه ۳۵ درصد فوق العاده شغل که از سمت مجلس رد شد، اما در همان زمان بحث جهش علمی اعضای هیات علمی در مجلس مورد تایید قرار گرفت.

وحیدی با بیان اینکه بر اساس آنچه در لایحه سال ۱۴۰۱ آمده است معلمین و همه کارکنان دستگاه‌ها مشمول فوق العاده ویژه هستند، عنوان کرد: فوق العاده ویژه الان پرداخت نمی‌شود. ۲۱ تا ۲۳ درصد از این طرح تا کنون استفاده کردند. میزان فوق العاده ویژه برای مشاغل عمومی ۳۵ درصد و اختصاصی ۵۰ درصد است. سازمان پرداخت کننده فوق‌العاده شورای حقوق و دستمزد است.

در ادامه محمد آزین، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت به صورت تلفنی روی آنتن تهران۲۰ آمد و گفت: معلمی جنبه ارزشی دارد که در جامعه تضعیف و نقش اجتماعی معلم کمرنگ شده است. صداوسیما با پررنگ کردن مسائل معیشتی نقش زیادی در تضعیف جایگاه معلم داشته است. تمرکز رسانه باید به روی شان اجتماعی معلم باشد تا حس خوب نسبت به جامعه بدهد و دانش‌آموزان مستعد به سمت معلمی حرکت کنند.

معلمی صرفا برای استخدام دولت و جنبه مادی نباشد. به نظرم بخشی با کمک رسانه و سوق دادن افراد کاردرست به سوی معلمی حل شود.

در ادامه رفیعی با بیان اینکه در مدارس ۲۵۰ هزار کمبود معلم داریم، گفت: اگر تراکم کلاس را کاهش بدهیم به این عدد ۱۵۰ هزار معلم اضافه می‌شود و به عدد ۴۰۰ هزار معلم می‌رسد. امسال به طور هوشمندانه تا ۳۰۰ هزار نفر به صورت حق‌التدریس و جذبی وارد آموزش و پرورش می‌شوند. مدیریت خوبی شده تا ورود به معلمی با سه آزمون انجام بشود و تا امسال معلمانی خوب سر کلاس درس ببینیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها