أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۴۹۷۵
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
فخرفروشی چارلز به فقر مردمش
با وجود سایه سنگین سانسور که دستگاه سلطنتی در روزهای اخیر بر مطبوعات و رسانه‌های بریتانیا تحمیل کرده، هنوز هم پیدا می‌شوند جریده‌های پرمخاطبی در جزیره که حقایق تاریک تاج‌گذاری چند صد میلیون دلاری چارلز سوم را فریاد کنند.
به گزارش پایگاه خبری 598، با وجود سایه سنگین سانسور که دستگاه سلطنتی در روزهای اخیر بر مطبوعات و رسانه‌های بریتانیا تحمیل کرده، هنوز هم پیدا می‌شوند جریده‌های پرمخاطبی در جزیره که حقایق تاریک تاج‌گذاری چند صد میلیون دلاری چارلز سوم را فریاد کنند.
 
پرتیراژترین روزنامه خیابانی بریتانیا و جهان در جدیدترین نقد خود برگزاری مراسم مجلل تاج‌گذاری خاندان ویندسور در ابتدای هفته جاری را که دست کم صد میلیون پوند هزینه مستقیم روی دست مالیات‌دهندگان انگلیسی گذاشت وحشتناک‌ترین نمایش شکاف طبقاتی در کشوری دانست که میلیون‌ها نفر از مردمش با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند و حتی در تامین مواد غذایی خود دچار بحران هستند. این مصداق عینی فخرفروشی طبقه اشراف انگلیسی به جامعه رو به گسترش فقرای این کشور است.
 
روزنامه «بیگ ایشو» (مساله بزرگ) که از سال 1991 توسط جان برد و گوردون رادیک منتشر می‌شود به عنوان یک روزنامه خیابانی شناخته می‌شود، یعنی نشریه‌ای که توسط افراد بی‌خانمان و در خیابان‌ها به فروش می‌رسد و طبیعتا بیشتر به مسائل مربوط به فقرا و بی‌خانمان‌ها می‌پردازد.
 
در گزارش تازه این نشریه آمده است: «فقر در بریتانیا ریشه عمیقی دارد و میلیون‌ها خانواده در سراسر کشور با مشکلات مالی مبارزه می‌کنند. بسیاری دیگر به زیر خط فقر کشیده شده‌اند و بحران هزینه‌های زندگی بیشترین ضربه را به خانواده‌های کم‌درآمد وارد کرده است. بر اساس آمار رسمی دولت، 4.147 میلیون نفر در انگلستان در سال ۲۰۲۲ در فقر زندگی می‌کردند؛ یعنی یک نفر از هر ۵ نفر و 2.4 میلیون کودک». لازم به ذکر است جمعیت انگلستان ۷۵ میلیون نفر است.
 
به نوشته این روزنامه، آمار مزبور در حال حاضر به خاطر تورم شدید در بریتانیا بدتر هم شده است. این در حالی است که بسیاری از افراد در تقلا برای تامین حداقل معاش برای زنده ماندن به بانک‌های غذایی وابسته هستند. نشانه ریشه‌دار بودن فقر در انگلیس و توابعش مثل اسکاتلند و ولز این است که طی ۳ دهه نرخ فقر ثابت مانده است. بر این اساس بیشترین نرخ فقر در انگلستان، کودکان را رنج می‌دهد. عجیب آنکه بیش از نیمی از افراد فقیر در خانواده‌‌هایی زندگی می‌کردند که حداقل یک بزرگسال در آن شاغل است (۵۴ درصد) و بیش از دوسوم کودکان فقیر در یک خانواده کارگر زندگی می‌کنند (۷۱ درصد). بحران جاری هزینه زندگی به این معناست که ارقام فقر فعلی احتمالا بسیار بیشتر است و صدها هزار نفر دیگر را به فقر می‌کشاند.
 
تراسل تراست، یک نهاد خیریه غیردولتی در انگلستان است که نوعی بانک غذایی به شمار می‌رود و برای زنده ماندن فقرا در این کشور فعالیت می‌کند. به گزارش این نهاد، طی سال گذشته تعداد بی‌سابقه 2.986.203 نفر برای نجات از گرسنگی به بانک غذایی تراسل تراست مراجعه کرده‌اند. تعداد مردمی که توانایی خرید غذا نداشته و بدون مراجعه به بانک غذا، گرسنه می‌مانند از سال 2017 تا 2023 افزایش چشمگیری داشته است. در حال حاضر بیشترین تعداد گرسنگان در شهر شفیلد انگلیس است. 
 
بنیاد غذا در انگلیس ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کرده بود در مجموع 3.9 میلیون بزرگسال در این کشور ناامنی غذایی را تجربه و حدود 2.3 میلیون بزرگسال، اعلام کرده‌اند برای یک روز کامل، غذا نخورده‌اند چون نمی‌توانستند غذا بخرند. بر اساس پیش‌بینی‌‌ها، سال ۲۰۲۴ حدود ۸۰۰  هزار انگلیسی در فقر مطلق فرو خواهند رفت.
 
روزنامه بیگ ایشو در ریشه‌یابی این وضع می‌نویسد: «با وجود اینکه رویدادهایی همچون بیکاری و بیماری منجر به فقر می‌شود اما دلیل اصلی فقر در انگلیس، مسائل ساختاری و سیستمی است و چرخه‌ای ایجاد شده که مردم را در سختی و گرفتاری نگه می‌دارد».
 
اداره امور بودجه بریتانیا هم پیش‌بینی کرده است استانداردهای زندگی در انگلستان در سال مالی ۲۰۲4-۲۰۲3، به میزان 7.5 درصد کاهش خواهد یافت که رکوردی بی‌سابقه خواهد بود و افزایش مزایا، کفاف هزینه‌های زندگی را نخواهد داد و در نتیجه مردم برای تهیه غذا، گرم کردن خانه و پرداخت کرایه، با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین پیش‌بینی شده است سوءتغذیه ناشی از فقر و به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی مردم، تا سال ۲۰۵۰ سالانه 2.9 میلیارد پوند برای سازمان خدمات بهداشت ملی (NHS) هزینه ایجاد خواهد کرد. 
 
در نتیجه این فقر فزاینده، اعتیاد و بیماری بیداد کرده و امید به زندگی مردم مناطق محروم  جزیره به کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ رسیده است. این روزنامه همچنین فاش می‌کند فقر بیش از مردان گریبان زنان انگلیسی را گرفته است، چراکه در کشور پادشاهی بریتانیا حدود ۳ میلیون زن در مشاغل کم‌درآمد حضور دارند که این عدد  برای مردان،  تنها 1.9 میلیون نفر است.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها