أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۲۵۳۲۱
زمان انتشار: ۱۵:۴۰     ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
سران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت در بیانیه پایانی خود در هیروشیما تأکید کردند که برجام مفیدترین راه‌حل دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت (G7) در بیانیه پایانی نشست خود در شهر «هیروشیما» ژاپن، در خصوص فعالیت‌های اتمی کره شمالی، جنگ اوکراین و برنامه هسته‌ای ایران و چین اظهاراتی را مطرح کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، رهبران گروه 7 در آغاز نشست خود در هیروشیما متعهد شدند که «به جهانی بدون تسلیحات هسته‌ای با امنیت کامل برای همه» دست یابند.

بر اساس این گزاش، اولین سند سران گروه 7 با تمرکز بر خلع سلاح اتمی، روسیه را به «لفاظی غیرمسئولانه هسته‌ای، تضعیف نظام‌های کنترل تسلیحات و تلاش برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس» و همچنین چین را به «تسریع ساخت زرادخانه هسته‌ای بدون شفافیت» متهم کرد.

با این‌حال سران گروه 7 در بیانیه خود مدعی شدند رویکردهای سیاسی گروه هفت علیه چین و پیشرفت اقتصادی آن نیست.

از طرف دیگر، سران گروه 7 در ادامه تأکید کردند که برای « ترک کامل، قابل راستی‌آزمایی و برگشت‌ناپذیر» برنامه‌های تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک کره شمالی تلاش می‌کنند.

وزرای مالی گروه 7 پیش از این نیز در نشست خود علیه برنامه هسته‌ای ایران لفاظی‌هایی کرده بودند و این بار نیز در نشست هیروشیما، جمهوری اسلامی ایران را به تنش‌زایی هسته‌ای متهم کردند و از تهران درخواست کردند تا «تنش‌زایی هسته‌ای خود را متوقف کند».

سران گروه 7 همچنین در بیانیه پایانی خود، برجام را مفیدترین راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران توصیف کردند.

کشورهای غربی عضو برجام چند ماهی است علی‌رغم آن‌که مدعی هستند خواستار رسیدن به توافق در خصوص برجام می‌باشند اما از هر فرصتی به خصوص ناآرامی‌های اخیر در ایران برای از مسیر خارج کردن مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، سوء استفاده کردند و در مسیر رسیدن به توافق درباره برجام کارشکنی کردند.

رسانه‌ها امروز گزارش کردند که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین نیز برای حضور در نشست گروه هفت وارد هیروشیما شد.

آن‌طور که در گزارش‌ها آمده است، سران گروه 7 در بیانیه پایانی تأکید کردند تا زمان لازم به حمایت از اوکراین در مقابل روسیه ادامه می‌دهند و از چین درخواست کردند که از نفوذ خود برای تأثیرگذاری بر روسیه به منظور خارج کردن نیروهایش از اوکراین استفاده کند.

در آستانه نشست هیروشیما، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از سران کشورهای هفت درخواست کرد تا سیاست عدم استفاده از تسلیحات اتمی را به تصویب درآورند و از کشورهای دارای تسلیحات اتمی نیز درخواست کرد تا اعلام کنند که تحت هیچ شرایطی از این سلاح‌ها استفاده نخواهند کرد.

تحت پیمان عدم اشاعه تسلیحات اتمی، ایالات متحده، روسیه،‌فرانسه، چین و انگلیس بعنوان کشورهای دارای تسلیحات اتمی شناخته شده‌اند که قبل از اول ژانویه 1967، مواد منفجره هسته‌ای ساخته و آزمایش کرده‌اند.

از طرف دیگر، هند، پاکستان و کره شمالی اعلام کرده‌اند که تسلیحات اتمی دارند و رژیم صهیونیستی نیز رژیمی است که علی‌رغم آن‌که زرادخانه اتمی دارد اما حاضر به پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) نیست.

گروه 7 همچنین در بخشی از بیانیه خود به مسئله تایوان اشاره کردند و اعلام کردند: «ما بر اهمیت برقراری صلح و ثبات در هر دو طرف تنگه تایوان به عنوان پیش‌شرط لازم برای امنیت و رفاه جامعه بین‌الملل تأکید می‌کنیم. هیچ تغییری در مواضع اساسی اعضای گروه هفت در زمینه تایوان که شامل «سیاست چین واحد» می‌شود، ایجاد نشده است. ما خواهان راه‌حل صلح‌آمیز برای این مشکل در سراسر تنگه هرمز هستیم».

سیاست‌های کشورهای غربی در خصوص تایوان برخلاف مواضعی است که بیان می‌کنند و علی‌رغم آن‌که مدعی هستند سیاست چین واحد را دنبال می‌کنند اما با اقدامات تحریک‌آمیز، سعی می‌کنند، تایوان را به سوی تجزیه طلبی سوق دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها