يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۵۳۹۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
یک نشریه نظامی آمریکایی اذعان کرد؛
یک نشریه آمریکایی با بررسی موضوع چراغ سبز کاخ سفید در تجهیز کی‌یف به جنگنده آمریکایی «اف ۱۶» نسبت به توانمندی این جنگنده در تغییرات معادلات میدانی جنگ ابراز تردید کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، یک نشریه آمریکایی با بررسی موضوع تأیید کاخ سفید در تجهیز کی‌یف به جنگنده آمریکایی «اف ۱۶» نسبت به توانمندی این جنگنده در تغییرات معادلات میدانی جنگ ابراز تشکیک کرد.

شبکه خبری المیادین شامگاه یکشنبه گزارش داد که نشریه نظامی « Responsible Statecraft» وابسته به اندیشکده آمریکایی «کوینسی» با اشاره به واکنش ولادمیر زلنسکی در تاریخی خواندن تصمیم آمریکا در تجهیز ارتش اوکراین به جنگنده F ۱۶ در تحلیلی توانایی این جنگنده در تعیین معادلات جنگ را زودهنگام و غیرواقع بینانه دانست.

«دانیال إل دافیس» کارشناس ارشد امور نظامی و سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا در مقاله خود با «متقلبانه» خواندن موضع دولت بایدن در تجهیز ارتش اوکراین به جنگنده F ۱۶ نوشت که با وجود گذشت ۱۵ ماه از نبرد اوکراین، زلنسکی بارها درخواست تجهیز این جنگنده به ارتش اوکراین را داشت، اما واشنگتن بارها مخالفت کرده بود.

به نوشته این کارشناس نظامی، دولت بایدن به دلایل غیر مشخص بارها ارسال این جنگنده به اوکراین را رد کرده بود و پیشتر گفته بود که «اوکراین نیازی به این جنگنده ندارد.»، اما اینک در شرایط کنونی، علت چراغ سبز بایدن در ارسال آن به ارتش اوکراین مشخص نیست.

دانیال دافیس با اشاره به موضع «ریاکارانه» دولت بایدن در انتقال این جنگنده در شرایط کنونی به ارتش اوکراین پس از گذشت ماه‌ها از جنگ، تصریح کرد که بایستی نسبت به توانمندی جنگنده F ۱۶ و آموزش خلبانان اوکراینی، و نگهداری این جنگنده در تعیین معادلات جنگ ابراز تشکیک کرد.

این سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا با استناد به سخنان «کولن کال» از معاونان ارشد پنتاگون در ماه فوریه گذشته که آموزش راهبری جنگنده اف ۱۶ به خلبانان نوآموز اوکراینی زمانی بین ۱۸ تا ۲۴ ماه وقت می‌برد، عنوان کرد که آموزش خلبانان و کادر صیانت این جنگنده و حتی عملیات راهبری نظامی آن و ارسال قطعات بدنه آن به اوکراین زمانبر و موفقیت میدانی خلبانان آن تشکیک برانگیز است.

مقاله نویس این نشریه نظامی تصریح کرد که بایستی غرب و اوکراین نسبت به موفقیت ارتش اوکراین در تغییر معادلات میدانی جنگ، حتی در صورت تجهیز اوکراین به این جنگنده با واقع بینی برخورد کنند و از ابراز خوش بینی در تغییر سرنوشت جنگ دست بکشند.

این نشریه نوشت که بسیار دشوار است با ارسال شماری از جنگنده‌های اف ۱۶ به اوکراین منتظر تغییر معادلات میدانی محسوس و به دنبال آن، شاهد تقویت منافع آمریکا در منطقه درگیری باشیم.

در پایان، این نشریه به مقامات کاخ سفید توصیه می‌کند که برای تأمین منافع آمریکا و پایان دادن به جنگ به دنبال راه‌های ملموس دیگری غیر از ارسال تسلیحات غیر ضروری به اوکراین باشد، زیرا در چارچوب راهبرد منسجم منافع واشنگتن قرار ندارد.

گفتنی است در تأیید ارزیابی این نشریه از ناکارآمد بودن این سلاح جنگی در تعیین معادلات میدانی جنگ، در دیدار اخیر زلنسکی با جو بایدن، زلنسکی از قول قاطع به بایدن در عدم به کارگیری این جنگنده در حریم هوایی روسیه خبر داده بود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها