کد خبر: ۵۲۵۴۷۸
زمان انتشار: ۱۵:۵۱     ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
قدرت‌نمایی‌های اخیر حزب‌الله به ویژه مانور نظامی بی‌سابقه آن، نه تنها رژیم صهیونیستی، بلکه آمریکایی‌ها را نیز به شدت نگران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از الف، در میان تحولات سریع منطقه که غالبا در جهت خلاف منافع رژیم صهیونیستی قرار دارد روز یکشنبه 21 مه حزب‌الله لبنان اقدام به برگزاری یک مانور نظامی بی‌سابقه در  جنوب لبنان و مرز فلسطین اشغالی کرد. حزب‌الله در این مانور از انواع تجهیزات نظامی همچون خودروهای زرهی و راکت‌اندازها و پهپادها و ...استفاده کرد که البته تنها بخش کوچکی از توانمندی‌های نظامی این حزب بود.

نیروهای یگان ویژه «رضوان» که سال‌هاست موجب نگرانی صهیونیست‌ها شده‌اند نیز برای اولین بار در این مانور حضور یافتند؛ درحالی که چهره‌های خود را با نقاب پوشانده و روی خودروهای زرهی نشسته بودند.  تصاویر منتشر شده از این نیروها بیانگر قدرت بدنی و رزمی بالای آنها در عملیات‌های زمینی است. رضوان همان یگانی است که ماموریت نفوذ به شمال فلسطین اشغالی و سیطره بر منطقه راهبردی الجلیل را بر عهده دارد و در مانور روز یکشنبه نیز همین عملیات شبیه‌سازی شد.

بازتاب گسترده مانور حزب‌الله در رسانه‌ها و محافل صهیونیستی نشان می‌دهد اسرائیلی‌ها به خوبی متوجه شده‌اند که اولین و اصلی‌ترین پیام این مانور برای آنها بود؛ به ویژه در بازه زمانی حساسی که منطقه در آن قرار دارد و با توجه به اتفاقاتی که اخیرا در اراضی اشغالی رخ داده؛ از بحران داخلی پیچیده اسرائیل تا جنگ اخیر میان جهاد اسلامی و ارتش رژیم صهیونیستی.

نکته قابل توجهی که رسانه‌ها و محافل اسرائیلی نیز به آن اشاره کردند، این بود که حزب‌الله عمدا این مانور را پرسرو صدا برگزار کرده و واحد رسانه‌ای این حزب از خبرنگاران سراسر جهان خواست تا برای پوشش خبری مانور مذکور حاضر شوند و به این ترتیب نزدیک به 650 خبرنگار در جریان رزمایش حزب‌الله حضور یافتند.

رسانه‌های عبری در بازتاب خبر مانور  حزب‌الله در وهله نخست به توانمندی‌های نظامی این حزب اشاره و اعلام کردند که حزب‌الله از مهمترین سلاح خود که بزرگترین عامل نگرانی اسرائیل است، یعنی موشک‌های دقیق در این مانور رونمایی نکرد و همین مسئله نشان می‌دهد که مقاومت لبنان هنوز قدرت اصلی خود را نشان نداده است. 

«مردخای کدار» تحلیلگر امور عربی در شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی در واکنش به این رزمایش بی‌سابقه حزب‌الله، به تحولات اخیر منطقه از توافق ایران و عربستان تا بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اشاره کرده و این مانور را در ارتباط با این تحولات دانست.

به گفته این کارشناس اسرائیلی، مانور حزب‌الله در چارچوب وحدت عرصه‌های مقاومت بود که اخیرا سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله صحبت‌های زیادی درباره آن انجام داد؛ به این صورت که در جنگ 5 روزه غزه و ارتش اسرائیل، تنها جهاد اسلامی با رژیم اشغالگر وارد جنگ شد و حزب‌الله یا حماس در این عرصه نبودند. بنابراین حزب‌الله تصمیم گرفت از خلال این مانور قدرت خود را به آمریکا و اسرائیل نشان داده و تاکید کند که توانایی لازم برای ورود به هرجنگی مقابل دشمن را دارد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از محافل و کارشناسان امنیتی و نظامی این رژیم اعلام کرد که مقاومت لبنان در حال حاضر ارزیابی دقیقی از بحران‌های پیچیده اسرائیل دارد و بنابراین از خلال مانور نظامی خود پیامی تهدید آمیز برای تل‌آویو فرستاده است.

اما بازه زمانی که حزب‌الله برای برگزاری این رزمایش خود در نظر گرفته بسیار حائز اهمیت است. این مانور در حالی انجام شد که عرصه درگیری میان مقاومت و رژیم صهیونیستی در منطقه داغ‌تر از هر زمانی بوده و وقوع یک جنگ همه‌جانبه میان دو طرف تنها نیاز به یک جرقه دارد. به ویژه اینکه صهیونیست‌ها درحال گذراندن یک مرحله بی‌سابقه از تنش‌های داخلی و خارجی هستند. آنچه که بیش از هرچیزی اسرائیل و متحد آمریکایی آن را نگران می‌کند، اقدامات اخیر حزب‌الله در مرزهای فلسطین اشغالی بوده و منابع عبری در این زمینه به عملیات مجدو در شمال اراضی اشغالی و سپس حمله موشکی که اواسط ماه مبارک رمضان از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های اسرائیلی انجام شد، اشاره می‌کنند.

همانطور که اشاره شد، وضعیت متشنج رژیم صهیونیستی، آمریکایی‌ها را نیز به شدت نگران کرده است. در این چارچوب «ایلان برمن» معاون ارشد شورای سیاست خارجی آمریکا در مقاله‌ای که توسط مجله نیوزویک به چاپ رسید اعلام کرد، در بازه زمانی اواسط مارس تا آوریل، مرز شمالی اسرائیل بدترین موج بی ثباتی را در بیش از یک و نیم دهه گذشته تجربه کرد. در 13 مارس یک گروه مسلح وابسته به حزب‌الله وارد منطقه مجدو در شمال شده و در 80 کیلومتری مرز لبنان و اسرائیل (فلسطین اشغالی) یک خودرو را منفجر کرد. بعد از گذشته 3 هفته 36 موشک از جنوب لبنان به سمت شهرک‌های اسرائیلی در غرب الجلیل شلیک شد که موجب زخمی شدن بسیاری از اسرائیلی‌ها و آسیب به زیرساخت‌ها گشت. 2 روز بعد از آن نیز موشک‌هایی از سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد.

این مقام آمریکایی ادامه داد،کارشناسان حقیقت‌یاب به من گفتند که این حوادث نمادی از تغییرات راهبردی گسترده در امتداد مرزهای شمالی اسرائیل است؛ تغییراتی که قواعد بازی قدیمی میان اسرائیل با سوریه و لبنان را یادآوری کرده و نشان می‌دهد که این دو کشور به شکل فزاینده‌ای در حال تجدید نظر درباره قواعد درگیری با اسرائیل هستند.

در ادامه این مقاله آمده است، یکی از این تغییرات مربوط به حزب‌الله در جنوب لبنان است که در سال‌های اخیر موفق شده زرادخانه عظیمی از پهپادها و راکت‌ها و موشک‌ها را برای خود تشکیل دهد. کارشناسان تخمین می‌زنند که این حزب اکنون بیش از 150 هزار موشک در اختیار دارد و پیش‌بینی می‌شود حزب‌الله در جنگ احتمالی آینده  از این موشک‌ها برای انجام حملات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل استفاده کند. اسرائیل در سال‌های اخیر برای تضعیف توانایی‌های حزب‌الله و ایران از استراتژی «جنگ بین جنگ‌ها» استفاده کرده که در برخی موارد موفق بوده اما ذخایر عظیم موشکی حزب‌الله چالشی واقعی برای ارتش اسرائیل بوده و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این حزب می‌تواند روزانه 4 هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کند.

ایلان برمن در پایان نتیجه‌گیری کرده که اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند شاهد جنگ جدیدی در شمال اسرائیل (فلسطین اشغالی) خواهیم بود. 

با این تفاسیر روشن است که پیام رزمایش حزب‌الله مشخصا خطاب به اسرائیل بود و صهیونیست‌ها نیز این پیام را دریافت کرده و متوجه شدند در محاسبات خود برای انجام هر تحرک نظامی در داخل و خارج فلسطین اشغالی باید تهدیدات مقاومت لبنان را در نظر بگیرند.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها