أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۲۶۲۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۱     ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
رویکرد محافل غربی به گسترش قدرت پهپادی ایران، از سردرگمی و درماندگی مطلق در این محافل حکایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از کیهان: در حالی که آمریکا و اروپا بر سخت‌گیری تحریمی علیه ایران اصرار دارند، برخی نمایدگان پارلمان انگلیس مدعی شدند ۱۱ دانشگاه این کشور با ایران در ساخت پهپاد همکاری کرده‌اند.

روزنامه تلگراف در گزارشی به نقل از نمایندگان مجلس عوام ادعا کرد ۱۱ دانشگاه این کشور با جمهوری اسلامی در ساخت جت‌های جنگی و پهپادهای انتحاری همکاری کرده‌اند.

در این گزارش نام دانشگاه‌های معتبری هم‌چون کمبریج، امپریال‌کالج، گلاسکو و نورثامبریا آمده، اما گفته شده بالاترین سهم و سطح همکاری متعلق به دانشگاه کرنفیلد بوده است. دانشگاه کرنفیلد که در علوم مهندسی و فناوری هوافضا تخصص دارد، درحالی به این همکاری متهم شده که با نیروی هوایی بریتانیا نیز همکاری تنگاتنگی دارد.

طبق این ادعا،‌ در این پروژه که توسط جمهوری اسلامی تامین مالی شده است، کارشناسان انگلیس روی بهبود موتورهای پهپاد از طریق افزایش ارتفاع، سرعت و برد تحقیق می‌کردند. به نوشته روزنامه تلگراف، یکی از این ۱۱ دانشگاه‌ نیز با محققان ایرانی روی آزمایش کنترل‌های جدید برای موتورهای جت به منظور «افزایش مانورپذیری و زمان پاسخ» آنها در کاربردهای نظامی همکاری کرده است.

به گزارش تلگراف، این اتهام در حالی مطرح شده که انگلیس، صادرات فناوری نظامی و فناوری دو منظوره به ایران را از سال‌ها پیش ممنوع کرده بود.

نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار تحقیقاتی فوری در مورد چگونگی انجام این همکاری شده‌اند. آلیسیا کرنز، رئیس‌کمیسیون روابط خارجی پارلمان بریتانیا از عنوان «همکاری وحشتناک» استفاده و ابراز نگرانی کرده است.
دیوید لامی، وزیر خارجه «دولت در سایه» (جناح اپوزیسیون پارلمان) نیز این موضوع را «کاملا نگران‌کننده» خوانده و از دولت خواسته تا تحقیقاتش را به‌سرعت آغاز کند.

سخنگوی دانشگاه کرنفیلد گفت: «ما سیاست‌ها و فرآیندهای امنیتی خود را به‌طور مستمر بررسی می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم، فعالیت‌های تحقیقاتی‌مان کاملا با دستورالعمل‌ها و تعهدات قانونی مطابقت دارد. به دولت اطمینان خاطر می‌دهیم که دانشگاه کرنفیلد رویکردی جدی برای حفظ امنیت در همکاری‌های بین‌المللی دارد.» سخنگوی دانشگاه گلاسکو نیز گفته که تمام تحقیقات در این دانشگاه مطابق با بالاترین استانداردهای آکادمیک انجام شده و می‌شود. 

همزمان با ادعای نمایندگان مجلس عوام انگلیس، دو سناتور آمریکایی طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که اداره هوانوردی فدرال آمریکا را از خرید یا استفاده از پهپادهای ساخت ایران منع می‌کند.

به گزارش صدای آمریکا، سناتور جمهوری‌خواه مارشا بلکبرن و سناتور دموکرات مارک وارنر، رئیس‌کمیته اطلاعات سنای آمریکا قصد دارند با این طرح اداره هوانوردی را از ارائه بودجه فدرال به شرکت‌های تولید پهپاد از ایران، چین، روسیه، کره‌شمالی و کوبا منع ‌کنند.

سناتور بلکبرن می‌گوید: اداره هوانوردی آمریکا در حال حاضر بیش از ۱۲ پهپاد ساخت چین را در اختیار دارد. پول مالیات‌دهندگان [آمریکایی] هرگز نباید صرف خرید پهپادهای تولید شده در مناطقی شود که با آمریکا دشمن هستند. این طرح کشور را امن‌تر کرده و تولید داخلی پهپاد را ترویج می‌کند»

در همین حال، جان کربی هماهنگ‌کنندۀ امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: روسیه در حال آماده شدن برای تأسیس کارخانه تولید پهپاد در خاک خود با کمک ایران است. روسیه قبلا صدها پهپاد انتحاری و همچنین تجهیزات تولید پهپاد را از ایران دریافت کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها