کد خبر: ۵۲۶۴۶
زمان انتشار: ۱۸:۳۵     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
 اولین مناظره دانشگاهی میان نامزدهای دومین دوره انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابی اهواز  به میزبانی دانشگاه پیام نور این شهر بین چهار نفر کاندیدا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رجانیوز از اهواز، این مناظره در شرایطی برگزار شد که برخی از مسئولان دانشگاه با برگزاری آن به شدت مخالفت کرده بودند و مجری برنامه نیز بارها طی سخنانی از این ناهماهنگی گلایه کرد.

سالن آمفی تئاتر دانشگاه مملو از دانشجویانی بود که برای شنیدن نظرات کاندیداها خود را به جلسه رسانده بودند و بعضاً تا انتهای جلسه رنج سرپا ایستادن را کشیدند.

"محمد جعفر فلسفی" و "ناصرسودانی" پیش از آغاز برنامه در محل آمفی تئاتر حضور یافته و در زمان مقرر به بیان نظرات، اهداف و برنامه های‌خود پیرامون انتخابات پرداختند. 
 
پس از گذشت زمان زیادی از آغاز مناظره "شبیب جویجری" دیگر کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس با هیأت همراه خود وارد سالن شد و پس از آن نیز "سیدشکرخدا موسوی" به جمع مناظره کنندگان پیوست که این حضور نیافتن به موقع جویجری و موسوی اعتراض و همهمه‌ی دانشجویان را در پی داشت.
 
سودانی:  اعتراف می‌کنم که برای حل مشکل حاشیـه نشینی هیچ کاری نکرده‌ایم
 
در آغاز این مناظره ناصر سودانی که دو دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را در کارنامه ی خود دارد، با اشاره به معضل حاشیه نشینی و محرومیت های این قشر، اظهار داشت: اهواز دومین شهر کشور از نظر حاشیه نشینی است و حدود یک سوم از جمعیت آن را حاشیه نشینان تشکیل می دهند. 
 
سودانی اذعان داشت: بنده اعتراف می کنم که در طول چندسال گذشته ما نسبت به رفع مشکلات حاشیه نشینی هیچ کار اساسی انجام نداده ایم و در خصوص ایجاد اشتغال و کسب فرصت های شغلی جدید اهمال کرده‌ایم و برای ایجاد سلامت روحی و روانی اقدامی انجام نداده و مشکلات محیط زیست را نیز مرتفع نکرده‌ایم، حتی ابتدایی‌ترین کارهایی که باید انجام می‌شد، نیز مورد غفلت قرار گرفته است.
 
به گفته ی این کاندیدا، عدم رسیدگی به شهروندان حاشیه نشین منجر به پدید آمدن بُحران در کشور خواهد شد.
 
وی با طرح این پرسش که آیا نمایندگان شیراز و کرمان و ... باید بیشتر تلاش کنند یا نمایندگان اهواز ادامه داد: قطعاً باتوجه به عقب ماندگی هایی که ما از نظر  توسعه داریم؛ نمایندگان اهواز باید فعالیت بیش تری داشته باشند.
 
سودانی اظهار داشت: ما در شهری به سر می بریم که مشکلاتش فراگیر است؛ معضل آب، گردشگری، اشتغال، سیستم حمل و نقل و ... به وفور در اهواز مشاهده می شود و برای مرتفع کردن این همه مشکل اساسی انصافاً باید به صورت شبانه روزی تلاش کرد.
 
فلسفی: تخلفاتی که روز انتخابات بر سر صندوق های رأی صورت می گیرد هیچ توجیهی ندارد
 
 فلسفی کاندیدای مردم اهواز در دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به عدم توسعه یافتگی شهر اهواز، خاطرنشان کرد: ما در شهری زندگی می کنیم که ظرفیت بسیار بالایی برای پیشرفت دارد اما درحال حاضر در نقطه ای قرار گرفتیم که متأسفانه بسیاری از شاخص های توسعه دچار مشکلات جدی و در عین حال خطرناک هستند.
 
فلسفی تصریح کرد: اگر هم تاکنون موفق شدیم این وضعیت را تحمل کنیم به دلیل خویشتن داری و صبوری مردم نجیب اهواز بوده است؛ لذا امیدواریم هرکسی که مسئولیتی به عهده می گیرد؛ بداند که چه بار سنگینی را به دوش می کشد.
 
وی با بیان این که بحث قانون و قانون گریزی اولین مشکل ما در اهواز است، اظهار داشت: قانون گریزی یکی از معضلات اساسی شهر اهواز است، خیلی عجیب است که ما حتی در همین مراحل انتخابات هم چالش داریم.
 
فلسفی گفت: تخلفاتی که روز انتخابات بر سر صندوق های رأی صورت می گیرد هیچ توجیهی ندارد، این اتفاق اولین بار نیست که رُخ می دهد و متأسفانه هیچ یک از مسئولین استان هم برای این موضوع مهم و اساسی که با سرنوشت ما گره می خورد چاره ای نیندیشیده‌اند.
 
وی با اشاره به معضل اشتغال و برنامه ایجاد 140 هزار فرصت شغلی در خوزستان، خاطرنشان کرد: چه کسی پاسخ روشنی برای اشتغال دارد؟ چه کسی تضمین می کند که 140 هزار شغل محقق شده است؟ بنده به عنوان یک روزنامه نگار با قاطعیت اعلام می کنم این 140هزار شغل ایجاد نشده است و فقط آمار است.
 
این کاندیدا با بیان اینکه ما مأموریت دادیم به خبرنگارانمان که ببینند این آمار چه میزان جنبه اجرایی پیدا کرده است، اما امان از یک پاسخ درست! گفت: ما از این جا ضربه می خوریم! به رغم تمام آمارهایی که داده می شود ما در عمل چیز دیگری مشاهده می کنیم، اگر برخورد مسئولین با اشتغال این گونه است پس با بقیه معضل‌ها چه خواهیم کرد.
فلسفی، بی برنامه گی و بی ثُباتی را یکی دیگر از معضلات اساسی در شاکله ی مدیریتی شهر اهواز عنوان کرد و افزود: متأسفانه شورای برنامه ریزی به شورای اعتبار و پول تبدیل شده است و اصلاً از طرح و ایده خبری نیست.
 
وی با بیان اینکه  ما در استان خوزستان سرمایه گذاری را به سرمایه گریزی تبدیل کرده‌ایم، گفت: استان‌های دیگری که نصف اعتبارات ما را ندارند با برنامه ریزی درست در زمینه ی سرمایه گزاری به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده اند اما خوزستان با وجود داشتن بالاترین اعتبار کم ترین بازده را دارد. 
 
فلسفی، کلاه برداری های اقتصادی و کلاه برداری های سیاسی را سم مهلکی برای خوزستان دانست و افزود: ما طی سال های اخیر در استان خوزستان سه ضایعه ی بزرگ اقتصادی را متحمل شدیم، یکی از آن ها شبکه های پولی بود که آسیب بسیار بزرگی را در بخش اقتصاد وارد کرد و زخمی بر زخم های دیگر ماچرکین شد.
 
این کاندیدا اظهار داشت:  آن زمان خیلی از آقایان که وظیفه ی نظارت را به عهده داشتند به آسانی از کنار این مسئله عبور کردند و وقتی پیگیری کردیم گفتند چون شاکی خصوصی ندارد ما نمی توانیم کاری بکنیم، لذا بنده بلافاصله احساس خطر کردم و با یکی نمایندگان مجلس تماس گرفتم و از او خواستم که موضع خود را در این خصوص اعلام کند ولی ایشان به شدت با چاپ این مطلب مخالفت کردند اما در نهایت ما به رسالت خود عمل کردیم و با چاپ گزارش یک صفحه ای در روزنامه این حقیقت تلخ را برملا کردیم.
 
وی در تشریح کلاه برداری سیاسی نیز گفت: رشوه دادن و رشوه گرفتن تنها مختص مسائل مالی نیست؛ بلکه در عرصه ی سیاست نیز این عمل ناپسندانه ظهور و بروز یافته است، زد و بندهای سیاسی به شدت وجود دارد؛ برخی اوقات مجبورند برای ابقاء خود به نماینده باج دهند و نماینده هم برای حفظ منافع خود به ...، اتفاقاً ما بزرگ ترین ضربه را هم از همین جا خورده ایم؛ شایسته سالاری روی زمین مانده است!
 
فلسفی گفت: بحث سوءمدیریت ها در استان بیداد می کند ولی همه می گویند ما نمونه ایم، بنده از آقایان استدعا دارم بفرمایند که ما طبق چه شاخص هایی نمونه هستیم؟ چرا دچار خوش خیالی شده ایم؟ چرا واقعیت ها را نمی بینیم؟ آیا حقیقت شهـر ما این است؟
 
 
وی در ادامه افزود: بحث کلاه برداری های سیاسی به طرز عجیبی در استان خوزستان وجود دارد؛ به طوری که حتی برخی از عاملین کلاه برداری سه هزار میلیاردی نیز در کسوت یک خیّر وارد صحنه شدند و در نهایت آن خیانت بزرگ را به مردم کردند. 
 
فلسفی گفت: در وادی سیاست نیز همین اتفاق در حال رُخ دادن است؛ افرادی با این شعار که «اگر ما مسئول شدیم تمام مشکلات حل می شود» وارد شدند اما وقتی به مسئولیت رسیدند با عمل کرد نادرست خود ریشه ی همین مردم را سوزاندند.
 
سودانی: مگر عصای حضرت موسی(ع) را به من داده اند که معجزه کنم؟
 
در ادامه این جلسه که به اعلام نتایج نظرسنجی پیرامون اصلی ترین علل عقب ماندگی شهر اهواز اختصاص داشت، سودانی با اشاره به معضل سوء مدیریت و ضعف مسئولین که به انتخاب دانشجویان به عنوان مهم ترین علت عقب ماندگی شهر مطرح شده بود، اظهار داشت: ابزاری که ما برای تغییر مدیران داریم شامل تذکر، طرح سؤال، تحقیق و تفحص و نیز امکان استیضاح با امضای بیش از 10 نفر است، که برای تغییر یک مدیر تمام این راهها را می رویم ولی مدت بسیار زیادی طول می کشد که ما به نتیجه دست یابیم؛ زیرا سیستم مدیریت کشوری این گونه است. 
 
وی افزود: وقتی ساز و کار قانونی ما چنین تعریف شده است؛ مگر من شمشیر حضرت علی(ع) را در دست دارم که سَر ببُرم یا عصای حضرت موسی(ع) را به من داده اند که معجزه کنم؟
 
سودانی همچنین با ذکر یک مثال درخصوص نقش یک نماینده در بی ثباتی مدیریتی گفت: در طول چهار سال فعالیت شورای شهر اهواز، هشت شهردار تعویض شدند اما من به عنوان نماینده از نظر قانونی نمی توانستم تأثیری در این تغییرات داشته باشم.
 
نماینده اهواز در مجلس هشتم ادامه داد: شهردار توسط شورای شهر تعیین می شود و چنان چه شورای شهر مشکلی داشته باشد ما باید به وزارت کشور مراجعه کنیم؛ وزارت کشور هم در وهله ی نخست جلسه ای در استان تشکیل می دهد و این فرایند حدود یک سال و نیم طول می کشد تا به نتیجه برسد. لذا می خواهم بگویم ما تلاش خود را می کنیم اما عوامل دیگری هم در گزینش مدیران مؤثر است.
 
فلسفی: شأن نظارت فراتر از اجرا است
 
فلسفی نیز با اشاره به این نظر سنجی، نتایج به دست آمده را تا 70درصد صحیح دانست و اظهار داشت: اگر نمایندگان ما در انتصابات دخالت نابجا نکنند؛ این روند به صورت طبیعی و درست تری طی خواهد شد.
 
وی افزود: ما این جا نیامده ایم که شعار بدهیم و نباید با شما دانشجویان معامله کنیم؛ ما موظفیم واقعیت ها را بدون هیچ گونه ابایی مطرح کنیم؛ چه رأی بیاوریم چه رأی نیاوریم باید اشکالات کار را گوش زد کنیم و اجازه ندهیم که روی آن ها سرپوش گذاشته شود.
 
فلسفی در ادامه اظهار داشت: یک اتفاق تلخی که در استان افتاده؛ این است که برخی نمایندگان چندین دوره توانسته‌اند قدرت خود را حفظ کنند، اما تا کنون این سؤال را از خود پرسیده اید که این جایگاه چه گونه حفظ می‌شود، مسلم است وقتی نمایندگان، مسئولین را انتصاب می کنند؛ مسئولین هم در انتخاب نمایندگان تأثیرگذار خواهند بود. 
 
این کاندیدا گفت: اساسی‌ترین عامل حفظ برخی نمایندگان در کسوت یک نماینده همین تأثیرگذاری ها و تأثیرپذیری‌ها است؛ یعنی ما نماینده‌ای داریم که در تک تک انتصابات دخالت داشته و افتخار هم می‌کند که عرصه را برای دیگران تنگ کرده است.
 
فلسفی خاطرنشان کرد: این مسئله خطرناک در استان های دیگر به ندرت مشاهده می شود؛ برای مثال نمایندگان تهران یا اقتصاددان هستند یا سیاست مدار و یا یک نخبه ی فرهنگی، ما تا به حال ندیدم که یک نماینده از تهران در انتصابات مدیریتی مستقیماً دخالت  کند؛ چون حواس شان جمع است و مأموریت خود که همان نظارت است انجام می‌دهند. 
 
وی اظهار داشت: شأن نظارت بسیار فراتر از اجرا است؛ کسی که نظارت می کند باید توان مند تر از مجری باشد تا بتواند اشکال کار را تشخیص دهد؛ متأسفانه ما در این مهم ضعف های زیادی داشتیم و اگر هم قصور و انحرافی صورت گرفته؛ به دلیل عدم انجام وظایف حقیقی بوده است، چرا حُب و بغض های برخی نمایندگان این قدر در سرنوشت مدیران استان دخیل بوده است.
 
سودانی: ما اساساً مسئله ی فرهنگ را در حاشیه قرار داده ایم
 
سودانی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر این که چه اقداماتی برای ارتقاء مسائل فرهنگی انجام داده اید، اظهار داشت: متأسفانه در برخی از نقاط مشکلات فرهنگی نشأت گرفته از گسترش اختلافات قومی است، فرهنگ جامعه یک فرهنگ اعتقادی است. 
 
 
وی تصریح کرد: حال سؤال این است که کدام یک از دستگاه ها مسئولیت فرهنگی را به عهده دارد؟ حوزه های علمیه، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، رسانه های گروهی، سازمان تبلیغات، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... همه و همه مسئول هستند.
 
سودانی با بیان اینکه متأسفانه کشور فاقد منشور فرهنگی است، گفت: موازی کاری فرهنگی بسیار زیاد است؛ ارائه آمار غیرحقیقی بسیار بالا است، پرداخت سوری به جای ریشه یابی بسیار فراوان است.
 
نماینده اهواز در مجلس هشتم اظهار داشت: ما اساساً مسئله ی فرهنگ را در حاشیه قرار داده ایم البته کارهای زیادی هم انجام شده که اختصاص 150 میلیارد تومان برای مسائل فرهنگی یکی از این اقدامات است؛ اعتبار بسیار بالایی که متأسفانه به صورت نامناسبی توزیع شد و در نهایت کم کم جای خود را پیدا کرد.
 
به گفته ی این کاندیدا بحث فرهنگی ریشه در مسائل اقتصادی دارد و اگر ما شاهد اعتیاد، سرقت، ناامنی، چالش های فرهنگی و ... هستیم باید بدانیم که این معضلات از بیکاری و تبعیض سرچشمه گرفته است.
 
جویجری: حل مشکل بیکاری در مناطق محروم، جزء اولویت ها است
 
در ادامه این نشست و پس از گذشت قریب به دوساعت از آغاز جلسه، جویجری به جمع مناظره کنندگان در دانشگاه پیوست و در پاسخ به سؤال شفاهی یکی از دانشجویان مبنی بر این که برای حل مشکل بیکاری چه کرده‌اید، گفت: اقداماتی که برای حل معضل بیکاری در استان خوزستان انجام شده در سه محور بوده است. 
 
وی با بیان اینکه محور اول تثبیت فرصت های شغلی است، گفت: متأسفانه در استان خوزستان شرکت هایی نظیر تصفیه شکر، لوله ساز  و ... وجود دارد که فرصت های شغلی ثابتی را ندارند و باید به آنها رسیدگی کرد.
 
جویجری محور دوم افزایش فرصت های شغلی را در بخش کشاورزی و صنعت دانست، افزود: بدین معنا که باید فرصت های شغلی را در حوزه ی اقتصادی گسترش داد، سومین محور که مهم ترین محور می باشد توزیع عادلانه فرصت های شغلی در میان بیکاران است؛ اگر ما بتوانیم این فرصت ها را بدون تبعیض توزیع کنیم؛ قسمت اعظمی از مشکل بیکاری برطرف می شود.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که حل مشکل بیکاری در مناطق محروم، جزء اولویت ها است، افزود: با توجه به این که در نقاط مختلف اهواز نرخ متوسط بیکاری متفاوت بود، آماری از متوسط نرخ بیکاری در بخش های مختلف شهر تهیه شد و متعاقب آن ستادی تحت عنوان ستاد اشتغال مناطق غیربرخوردار در شهر شکل گرفت که رویکرد آن در مناطق محروم می توانست فرصت های شغلی را در بخش تعاونی، دولتی و خصوصی ارائه دهد.
 
موسوی: نظارت صحیحی بر دستگاه های اجرایی صورت نمی گیرد
 
در حالی که مراسم دقایق پایانی خود را سپری می کرد، "سید شکرخدا موسوی" در محل مناظره حاضر شد و ضمن معرفی اجمالی خود در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان مبنی بر این که چرا ریشه فسادهای مالی در خوزستان است، گفت: در چند سال گذشته مواردی از فسادهای مالی در خوزستان مشاهده شده است که جای تأسف دارد، علت اصلی این است که نظارت صحیحی بر دستگاه های اجرایی صورت نمی‌گیرد. 
 
وی افزود: خوزستان یک استان صنعتی است و بیش ترین منابع مالی کشور را در خود جای داده است؛ لذا در چنین شرایط حساسی فقط با چند نفر ناظر نمی توان پاسخ گوی نیازهای استان بود.
 
وی در خصوص مشکلات مسکن مهر اهواز نیز اظهار داشت: باتوجه به این که بنده در دوره های گذشته نماینده نبودم قطعاًٌ پاسخی که می دهم با دیگر دوستانی که نماینده بوده اند؛ متفاوت است و فکر می کنم آن ها جواب بهتری داشته باشند.
 
این کاندیدا ادامه داد: با این حال باز هم معتقد هستم که مشکلات این بخش نیز به سوءمدیریت‌ها باز می گردد، به رغم آن که چندین سال است بحث مسکن مهر در خوزستان آغاز شده است اما هنوز مسکنی در شیرین شهر و شهر رامین مستقر نشده است و این نشان می دهد که در بحث کارشناسی مسکن دچار مشکل هستیم.
 
اعتراض دانشجویان به حضور کم رنگ نمایندگان در مجلس
 
در پایان این نشست که قریب به سه ساعت به طول انجامید یکی از دانشجویان که فرصت مطرح کردن سؤال خود را پیدا نکرده بود از میان جمعیت برخواست و خطاب به نمایندگان دوره های قبلی حاضر در این مناظره گفت: آقای سودانی و جویجری! من می خواهم سؤال خود را از شما که نماینده بودید بپرسم، چرا حضور نمایندگان اهواز در مجلس این قدر کم رنگ است که ما در طول این دو دوره نمایندگی شما تنها یک بار آقای سودانی را در حال روبوسی دیده ایم؟ آیا به همان اندازه که می گویید مشکلات خوزستان زیاد است؛ برای رسیدگی به آن ها زحمت زیاد کشیده اید؟ چرا نمایندگان شهرهای کوچک همواره حضور مؤثری در خانه ی ملت داشته و دارند و برای اعتلای شهر خود تلاش می کنند اما ما فقط از شما آمارهایی می شنویم که به چشم خود ندیده ایم؟ چرا تأثیرگذاری شما به عنوان نماینده این قدر کم و اندک است؟
 
سودانی در حالی که از طرح چنین مسئله ای متعجب شده بود، در دفاع از خود گفت: تأثیر گذاری ما یعنی این که توانستیم سه سفر هیأت دولت را به خوزستان داشته باشیم و بیش ترین مصوبه های هیأت دولت را به این استان اختصاص دهیم.
 
دانشجویان با شنیدن این پاسخ خطاب به سودانی گفتند: چند درصد از این مصوبه ها اجرا شده است؟ 
 
سودانی پاسخ داد: اجازه بدهید! تأثیرگذاری را ببینید! قبل از سفر نمایندگان با مسئولین مشکلات را طراحی می کنند. ما توانستیم در سفر اول 290 مصوبه بگیریم که در کشور رتبه ی یک بود.
 
دانشجویان مجدداً از سودانی خواستند که درصد تحقق این مصوبه ها را اعلام کند، سودانی گفت: در سفر دوم 301 مصوبه و در سفر سوم 250 مصوبه تصویب شده است و این یعنی تأثیرگذاری. بودجه ی استان خوزستان در دوره ی ما در مقایسه با دوره های پیشین به قدری زیاد است که قابل مقایسه نیست.
 
 
در ادامه جویجری در پاسخ به یکی از دانشجویان گفت: من تشکر می کنم از این که به ما فرصتی دادید تا بخشی از کارهای مان را برای شما تشریح کنیم، بنده پیش از ورود به مجلس بر اساس یک سری اسناد بالادستی یک برنامه کاری برای خود تعریف کردم که این برنامه بر اساس قانون اساسی، سند چشم انداز بیست ساله کشور، برنامه های پنج ساله توسعه، سند ملی توسعه استان خوزستان و فرمایشان رهبری شکل گرفته است. 
 
وی ادامه داد: مسئله ای که وجود دارد پیگیری مشکلات مردم در حوزه ی انتخابیه است که ما در این رابطه فقط از جهت نظارت می توانیم تأثیربگذاریم و نمی توانیم در کار مسئولین اجرایی دخالت کنیم. 
 
در پایان این نشست از دانشجویان خواسته شد که یکی از 4 کاندیدا را بر اساس پاسخ های قانع کننده، انتخاب نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها