کد خبر: ۵۲۶۴۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۳/۲۳؛
سازمان هواشناسی با صدور هشدار فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی در ۱۱ استان از وقوع طوفان حاره‌ای در دریای عمان خبر و توصیه‌هایی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، مطابق پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی 4 روز آینده در برخی مناطق استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی، ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان افزایش ابر، رگبار پراکنده با احتمال رعدوبرق و در برخی ساعات وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط شنبه هفته آینده برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل پیش‌بینی شده است.

امروز نیز علاوه بر مناطق یاد شده در شمال اصفهان، ارتفاعات استان‌های کرمان و غرب یزد ابرناکی، بارش‌های پراکنده گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. طی 5 روز آینده در برخی مناطق شرق و جنوب شرق، شمال شرق و مرکز کشور وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

همچنین از فردا تا جمعه در جنوب غرب، بخش‌هایی از غرب کشور و مناطقی از استان بوشهر وزش باد شدید همراه با گردوخاک دور از انتظار نیست. طی 5 روز آینده دریای عمان و از بعدازظهر امروز تا شنبه آینده تنگه هرمز و خلیج‌فارس مواج خواهد بود.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: پنجشنبه 1402/03/25

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/23: اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات در استان‌های گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، سمنان، البرز، تهران و ارتفاعات کرمان.

چهارشنبه 1402/03/24: اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان و مازندران.

پنجشنبه 1402/03/25: شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی، احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال.

توصیه: اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: پنجشنبه 1402/03/25

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و در نواحی خشک همراه با خیزش گرد و خاک
منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/23: شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، بوشهر و نوار غربی خوزستان.

چهارشنبه 1402/03/24: نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شرق کرمان، جنوب سمنان، شمال اصفهان، ایلام، شرق هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تهران و قم.

پنجشنبه 1402/03/25: نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، نیمه شرقی اصفهان، جنوب سمنان، البرز، قم، تهران، ایلام، نیمه غربی خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

 توصیف سامانه: پتانسیل تقویت طوفان خیلی شدید گرمسیری ("Very Sever Cyclone Storm "BIPARJOY) به طوفان حدی گرمسیری ("Extremly Sever Cyclone Storm "BIPARJOY) و تاثیرات طوفان گرمسیری شامل افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج در سواحل و فراسواحل دریای عمان و خلیج فارس

زمان پایان: اواخر وقت شنبه 1402/03/27

نوع مخاطره:

سه‌شنبه 1402/03/23: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا 3 متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا 2.5 متر در سواحل تا 2 متر و در شرق خلیج فارس و تنگه هرمز تا 1.5 متر طی بعداز ظهر و شب.

چهارشنبه 1402/03/24: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا 4 متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا 2.5 متر در سواحل تا 2 متر، در مرکز خلیج فارس تا 2 متر و مناطق شمالی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز تا 1.5 متر.

پنجشنبه 1402/03/25: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا 4 متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا 2.5 متر در سواحل تا 2 متر، در مرکز و شرق خلیج فارس تا 2.5 متر و در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز تا 1.5 متر.

جمعه 1402/03/26: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان فراسواحل تا 3.5 متر در سواحل تا 3 متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا 2 متر در سواحل تا 1.5متر، در فراسواحل خلیج فارس تا 2.5 متر و در سواحل خلیج فارس و تنگه هرمز بین  1 تا 2 متر.

شنبه 1402/03/27: افزایش ارتفاع امواج در شرق دریای عمان تا 2.5 متر، در غرب دریای عمان در فراسواحل تا 2 متر در سواحل تا 1.5 متر، در خلیج فارس و تنگه هرمز تا 1.5 متر .

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1402/03/23: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و بوشهر، در خلیج فارس.

چهارشنبه 1402/03/24: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

پنج‌شنبه 1402/03/25: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

جمعه 1402/03/26: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

شنبه 1402/03/27: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس.

اثر مخاطره: غرق شدن کشتی ها و شناورهای تجاری و صیادی در منطقه فعالیت طوفان گرمسیری، آسیب جدی به شناورهای در حال تردد در مناطق فراساحلی شرق دریای عمان،احتمال آسیب شدید به شناورهای مستقر در بنادر و قفس های پرورش ماهی و تورهای صیادی، احتمال بالا آمدن آب در سواحل، احتمال خسارت به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد های دریایی از جمله تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین و سنگین، مسافربری، تفریحی و صیادی.

توصیه: خودداری از تردد کشتی‌های تجاری و لنج‌های ماهیگیری در محدوده فعالیت طوفان، جلوگیری از تردد شناورهای سبک و تفریحی ، جلوگیری از تفریحات دریایی و شنا، ممانعت از تردد کشتی های تجاری و لنج های صیادی به سمت مناطق فراساحل، انتقال قایق های سبک به خشکی و پهلوگیری کشتی ها و شناورها در مکان های امن، جمع آوری تورهای صیادی و قفس های پرورش ماهی، محافظت از تأسیسات ساحلی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و فعالیت های تفریحی در جزایر استان هرمزگان و اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای مسافربری. پیگیری اخبار هواشناسی و هشدارهای رسمی صادر شده توسط سازمان هواشناسی کشور و اداره کل هواشناسی استان های ساحلی.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها