کد خبر: ۵۲۶۷۷
زمان انتشار: ۰۲:۰۵     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
حال پرسش اين است كه چه كنيم تا مبادا «نقدمان» به «تخريب» منجر نشود. از مهمترين ويزگي هاي نقد ان است كه اولا ناقد بدنبال اصلاحگري بوده و ثانيا در كنار بيان معايب ، گوشه چشمي هم به محاسن داشته باشد .عنصر «اميد بخشي» از لوازم ضروري هر نقد سالمي است . و اما تخريب! در اين حالت بطور مطلق ، نه تنها ذكري از محاسن به ميان نمي آيد بلكه همه چيزسياه و معيوب و ياس اور نشان داده مي شود . از شاخص ترين نشانه هاي تخريب ان استكه فرد منتقد بدليل عناد و عصبيت ، در داوري دچار خطا گرديده ونا خواسته در دام سخنان و رفتارهاي پرتناقض گرفتار ميشود . از نشانه هاي مهم ديگر تخريب ان است كه ، سروكله دشمنان فرصت طلب نيز از هر سو هويدا شده و هر يك مي كوشد به سهم خود با افكندن هيزم بر اتش فتنه بر شعله هاي ان بيفزايد.
فارغ از اينكه موضع جناب فرهادي در ارتباط با دين و سياست چه باشد ، نگاه دقيق و روانشناسانه ايشان به برخي ناهنجاري هاي اجتماعي ، بسيار ستودني است. ما نيز در اين زمينه نه تنها با اقاي فرهادي همدل و همراهيم بلكه دست شان را ميبوسيم و ايشان را دعوت به ساخت هر چه بيشتر اثاري از اين دست ميكنيم و از متوليان فرهنگي كشور نيز متوقعيم كه صادقانه ايشان را در اين زمينه ياري دهند. بنظر ميرسد اقاي فرهادي با اثار خود در صدد ريشه يابي برخي نابساماني هاي اجتماعي است كه امري بسيار پسنديده است ولي مع الاسف فيلمهاي ايشان بدليل باز بودن پايان شان ، ذهن مخاطب را دچار اشفتگي در تحليل گردانده و انگشت اتهام تماشاگران ناخواسته به سمت احكام شريعت و سياستهاي نظام جمهوري اسلامي ايران نشانه ميرود. ازهمينجاست كه نگاه ما با اقاي فرهادي زاويه ميگيرد!.پرسش از ايشان اين استكه منشا اين همه بدي ها از كجاست؟
با دسته بندي كردن نظرات منتقدان فيلم جدايي ... ، ميتوان نتيجه گرفت كه اقاي فرهادي ممكن است در پي يكي از اهداف زير باشد :
1-نقد اصولي سياستهاي نظام و رفتار كارگزاران حكومت از يك سو و دعوت از شهروندان به اخلاقگرايي و رعايت قانون از ديگر سو، و مبارزه با هر گونه بي عدالتي در جامعه.
2 - پالايش كردن فرهنگ ايراني از فرهنگ اسلامي .
3- ناكارامد جلوه دادن حكومت اسلامي از طريق بزرگنمايي ناهنجاري ها و ترويج فرهنگ ليبرال سرمايه داري غرب در جامعه.
در صورت درستي احتمال اول ، بايد خدا را سپاس گفت و به وجود هنرمندان اصلاحگري همچون جناب فرهادي افتخار نمود و حتي داوري هاي هر از گاه نادرست شان را نيز به جان خريد ، چرا كه هيچ جامعه سالمي بي نقد منقدان دلسوز و اگاه ، قادر به ادامه حيات نخواهد بود . ولي عده اي با بدبيني به اين احتمال نگريسته و بر اين باورند كه نوع ادبيات و مواضع سياسي اقاي فرهادي و حشر و نشر ايشان با كساني كه هيچ نسبتي با اقشار محروم و طبقات فرودست جامعه ندارند ، بيشتر يادآور ژستهاي چپ گرايانه جريان روشنفكري دهه هاي اواخر رژيم قبل است و لذا نمي توان دغدغه هاي او را چندان جدي تلقي كرد.
در احتمال دوم ، غالب افرادي كه منتقد ايشانند بر اين عقيده اند كه اقاي فرهادي بشدت داراي گرايشات باستانگرايانه بوده و از طريق فيلمهايش ميكوشد تا با اسلام زدايي از فرهنگ ملي ايران اذهان را به سمت دوران كهن ايران قبل از اسلام سوق دهد.
و اما در احتمال سوم، برخي معتقدند كه اقاي فرهادي اساسا نه دغدغه دين دارد و نه ملت ! بلكه وي ميكوشد ، با تحريك عصبيت هاي بظاهر ناسيوناليستي ، جمهوري اسلامي را ناكارامد جلوه داده و تنها راه رهايي از فلاكت را سپر افكندن در برابر جهان ليبرال ، و پذيرش بي چون و چراي ولايت غرب معرفي كند. و اما پرسش اين است كه منتقدان اقاي فرهادي بر اساس چه قرائن و شواهدي به نتايج فوق رسيده اند. در اين بخش از نوشتار به بررسي اين موضوع ميپردازيم:
در مجموعه اثار جناب فرهادي موضوعاتي مانند قصاص و ديه، صدقه ، مسئله محرم و نامحرم ، تقليد از مجتهد ، سوگند به قران ، حضانت فرزند، تبعيت زن از شوهر، قضاي اسلامي، حجاب ، طلاق... به گونه اي كاملا حساب شده در كنا ر مقولاتي همچون خفقان اجتماعي ، فقر ، فحشا ، اعتياد، قتل ، دروغ، تهمت، ، خيانت هاي ناموسي ، اختلافات خانوادگي ، نارسايي سيستم قضايي ، بيكاري ، اختلاف طبقاتي با پس زمينه هايي مانند رنگهاي تيره و مرده ، محيطهاي محقرانه و شلوغ و كثيف و پر تشنج نشانده شده اند .در فيلم جدايي ...، اقاي فرهادي براي بيان مقاصد خود از برخي نمادهاي ديني مانند ارم الله ، پرچم جمهوري اسلامي ، اذان ، چادر ، مقنعه ، محاسن ...نهايت بهره را برده و برخي پيامهاي كليدي خود را در قالب ديالوگ و مشاجرات بزرگترها و يا متون درسي ترمه و سميه با ظرافت گنجانده است . اعدادي مانند 11 و 9 نيز در اين فيلم جاي خود را دارند كه البته بدليل نبود قرائن روشن ، اين موضوع را يك تصادف انگاشته و از كنار ان مي گذريم . همانگونه كه اشاره شد اقاي فرهادي سخناني در دل دارد كه مي كوشد با زبان سينما انها را بيان كند. براستي اقاي فرهادي در صدد ارسال چه پيامي به مخاطبان خود است؟ نابساماني هاي اجتماعي در فيلمهاي اقاي فرهادي به گونه اي به تصوير كشيده ميشوند كه گويي اين تنها نظام جمهوري اسلامي است كه بايد پاسخگوي همه ناهنجاري ها باشد.

منبع: کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
بي نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۰ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
بابا شماها مريضين. از چي وحشت دارين؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱۶
۵
آقا فرهادي بگه غلط کردم قبوله؟؟؟؟
پاسخ
نشناسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
نه کافی نیست...باید جوابگو باشه
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
البته ما كه كسي نيستيم ولي اگر گفت خدا قبول كنه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۴ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۹
۶
جالب بود درود برشما
پاسخ
رامین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
فرهادی کیه که این چیزا رو تعیین کنه.خیلی جالبه،میگن فرهادی فرهادی.فرهادی کی باشن بابا.کسی به حسابش نمیاره.کسی بالاتر از ده نمکی پیدا نمیشه تو این مقوله.آقای ده نمکی با فیلماش هر نقدی رو کرده و میکنه بدون هیچ ترسی و این مردم هستن که تشخیص میدن و میبین.اما اینکه شخصی پیداشه فیلم به گفته شما انتقادی بسازه و بره تو آغوش دشمنای مردمش که نمیشه نقد نمیشه اصول.اگه واقعا دلسوزی بشین تو کشورت نقدتم بکن، فیلم هم بساز،اونوقت مردم هستن که نقد شمارو تأیید یا رد میکنن.این نشد ایرانی.نشد وطن دوستی.آقا رفته فلان کشور میگه مردم و نظام ایران با افغانیای تو ایران بدرفتاری میکنن و...شما اگه واقعا دلسوز افغانی ها هستین برو عوامل وکشورهایی که باعث آوارگی اینا شده رو نقد کن اگه واقعا...بعدشم تو حوادث طی چند سال ببینید افغانیا چه جرم و جنایتی تو ایران انجام میدن از قتل و زورگیری و...بچه کوچیک 5.6ساله رو تو کیسه میکنن میبرن تو بیابون بدنشو تیکه تیکه میکنن کبد و کلیه شو بر میدارن میفروشن و خیلی از چیزایی دیگه اگه بخوام بگم.جناب فرهادی محترم شما از همین مردمی.دوستت داریم. حیف خودتو خراب و بفروشی.مردم که فقط نظام وحکومت نیس که بگیم مخالف تو شدن بلکه اکثریت مردم از رویه ای که شما پیش گرفتین خوششون نمیاد.آقا رفتی اونجا با زنان بیگانه دست دادی میگیم باشه اشکالی نداره بخشیدیمت،حالا بیا برگرد و هر نقدی داری تو همین کشور خودمون داشته باش.بحث خونوادگیه به بیگانه ربطی نداره.مثل دیگر منتقدان ولی بدون تعصب.جناب فرهادی عزیز اگه اعضای خونوادت که مردم هستن و بزرگ و عزیز خونواده رو که رهبر عزیز باشن رو به خاله خرسه و و عمو روباهه ترجیح ندین همه چیز درست میشه.بنده خودمو میگم جز رهبر هیچکیو قبول ندارم از سران حکومتی.حیفه بخاطر تحریک و منافع بعضیا خودتو نابود و خراب کنی.زرنگ باش سیاست داشته میتونی از بیگانگان امتیاز بگیری ولی نه بشرط پشت کردن به رهبرت واین مردم.فکر نکن خیلیا تعریف و تمجیدت کردن از اونطرف خیلی از مردم ازت نگرانند.میتونی جبرانش کنی.برادر مایی حیفه از دستت بدیم.
پاسخ
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
اعتیاد نداریم طلاق نداریم بیکاری نداریم فقر نداریم فحشا نداریم مسایل اجتماعی نداریم اختلاف طبقاتي نداریم مساله دیه نداریم مسئله محرم و نامحرم نداریم بی حجابی نداریم قتل ، دروغ، تهمت نداریم سوگند خوردن بی مهابا نداریم رنگهاي تيره و مرده نداریم محيطهاي شلوغ و كثيف نداریم ودر کل ناهنجاري نداریم
نگو که داریم
پاسخ
nakhlzarrin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
آقای فرهادی همیشه در قلب ملت ایران جای داره حتی اگر ترک وطن کنه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
جز تاسف برای آدمهایی مثل شما هیچ کاری دیگری نمیشود کرد.
پاسخ
آرش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
آقا یکی اگه بخواد مستقل باشه و خودشو نفروشه کیو باید ببینه؟حتما حسین شریعتمداری رو.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۰
آقای سلحشور رو که داریم دیگه شما چرا ذهنتون رو به امثال فرهادی عامل استکبار!!!! و صهیونیسم!!!! اسکار بر و جایزه درو کن مشغول میکنی؟ اهمیت نده بابا سلحشور رو بچسب!
پاسخ
سپيده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۰
بابا بجاي تشكر از اين افتخار بزرگ واقعا ادمهايي كوتاه فكر هستيد . يك عامل پيشرفت امريكايييها مي دادنيد چي هست ؟ بجاي اينكه از پيشرفت فردي حسودي كنند و سعي در پايين كشيدن آن داشته باشند خود را بالامي كشند . سعي در مهو كردن و نابود كردن ان ندارند . عقل و تدبير خود را بيشتر مي كنند . فيلم جدايي نادر ار از سيمين مشكل اخلاقي نود درصد مردم ايران است كه براي بالا كشيدن خود از منجلاب از ديگران استفاده مي كنند . خواهشن عاقل باشيد 30 سال با بستن كوركورانه چشم و عقل خود به اندازه 100 سال مملكت را عقب انداخته ايد . باشيد تا امام زمان چشم و عقل شما را باز كند . انشائ الله
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۵
۰
ممنون نقد منصفانه ای بود
پاسخ
علي.ك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۱
۶
من به شخصه طرفدار آقاي فرهادي هستم.
چرا ميخوان ...؟
پاسخ
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۲ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۱
۰
۱
اینم از حقه های شیطان بزرگه که داره اسطوره سازی می کنه وگرنه به کجای اون فیلم مسخره اسکار دادن معلوم نیست
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها