کد خبر: ۵۲۷۲۳۹
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۰۶ تير ۱۴۰۲
آکسیوس نوشته که وزیر خارجه آمریکا همزمان با آغاز شورش ۲۴ ساعته و ناموفق ارتش خصوصی واگنر علیه مسکو، به تمام مقامات آمریکایی در سراسر جهان پیامی فوری مخابره کرده است!

به گزارش پایگاه خبری 598،  وبگاه خبری آکسیوس در گزارشی اختصاصی نوشته است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه روسیه، جمعه شب هفته گذشته همزمان با شروع شورش ارتش خصوصی واگنر به فرماندهی یوگنی پریگوژین، علیه مسکو، به تمام مقامات آمریکایی در سراسر دنیا پیامی با این مضمون مخابره کرده که با هیچ‌کس درباره این شورش نافرجام صحبتی نکنند!

آکسیوس گزارش داده که بلینکن در این پیام به همه دیپلمات‌های آمریکایی دستور داده که در صورت مواجه شدن با پرسش دولت‌های خارجی درباره شورش واگنر، تنها اجازه دارند که بگویند «واشنگتن در حال رصد تحولات است.»

به گفته مقاماتی که نخواستند نامشان فاش شود، بلینکن در پیام خود تاکید کرده که وزیر خارجه و کارمندان نزدیکش، به طور مستقیم شرایط را رصد کرده می‌کنند.

به گفته یکی از مقامات «برداشتی که نمایندگان آمریکا در کشورهای خارجی از دستور بلینکن داشته‌اند این بود که واشنگتن در تلاش است تا مطمئن شود که دیپلمات‌های این کشور حرفی نزنند که به نوعی دال بر مداخله آمریکا در بحران(شورش) باشد.»

آکسیوس نوشت: این دستور سِری غیرعادی، سطح هشدار در دولت بایدن درباره تحولات روسیه را نشان داد.

بلینکن روز یکشنبه در گفت‌وگو با اِی‌بی‌سی مدعی شد که شورش واگنر «کاملا یه مساله داخلی برای روس‌هاست» و اقدامات این ارتش خصوصی «چالشی مستقیم علیه اقتدار ولادیمیر پوتین بوده و ما شکاف‌هایی دیده‌ایم.»

گروه شورشی واگنر که در جنگ اوکراین در کنار نیروهای روسیه می‌جنگید و در تصرف شهر باخموت در شرق اوکراین به دست مسکو نقش اساسی ایفا کرد، اواخر جمعه اقدام به شورش کرد. پریگوژین مدعی شد که دستور شورش را صادر کرده چون «وزارت دفاع روسیه قصد منحل کردن واگنر را داشته است.» شورشیان واگنر به دستور وی، ساختمان‌های اداری و دولتی شهر روستوف در جنوب روسیه را تصرف و به سمت مسکو حرکت کردند. با این حال، پس از مذاکره الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس با پریگوژین که با هماهنگی نزدیک پوتین انجام شد، شورش واگنر بدون دردسر به پایان رسید.

کرملین اعلام کرد که براساس توافق صورت گرفته، پریگوژین روسیه را به مقصد بلاروس ترک خواهد کرد؛ توافقی که امروز با ورود فرمانده واگنر به این کشور محقق شد. پرونده کیفری علیه وی بسته شد و براساس اعلام کرملین، نیروهایی که در این شورش دخالت داشتند نیز، محاکمه نخواهند شد.

 
منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها