کد خبر: ۵۲۷۳۹۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۱     ۱۱ تير ۱۴۰۲
جدال استقلال و پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات، طی سالیان اخیر در فوتبال ایران ادامه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری 598،فصل نقل و انتقالات مجال برای تقابل استقلال و پرسپولیس در عرصه یارگیری را فراهم می‌کند و طی چند سال اخیر بارها شاهد آن بوده‌ایم که میان این دو باشگاه بر سر جذب بازیکنان جنگ و دعوا به راه افتاده است. جدال‌هایی که البته همواره لفظی بود و هیچگاه پای کمیته انضباطی به میان کشیده نشده است.

در این میان و با توجه به استقلالی شدن مهرداد محمدی بد نیست نگاهی به گذشته این دو تیم بیندازیم و بازیکنان سرشناسی را ملاک قرار بدهیم که پرسپولیسی بودند و حتی در مقطعی پیراهن قرمز را هم بر تن کردند اما در نهایت سر از استقلال درآوردند. فراموش نکرده‌ایم مهرداد صراحتا در تلویزیون همراه برادرش از علاقه خود به پرسپولیس حرف زد ولی حالا پیراهن استقلال را بر تن می کند.

مخفی کردن عابدزاده

اغلب ملی پوشانی که از نیمه دوم دهه ۶۰ پیراهن این تیم را بر تن کردند و با احمدرضا عابدزاده همبازی بودند به این مسئله اشاره می‌کنند که احمدرضا هنگامی که بازیکن تیم تام اصفهان بود و در اردوی تیم ملی هم حاضر می‌شد از علاقه اش به پرسپولیس صحبت می‌کرد ولی ناگهان در بهار سال ۶۹ او را با پیراهن استقلال در میادین رسمی دیدیم! واقعیت امر این بود که پرسپولیسی‌ها از اواخر سال ۶۸ به دنبال جذب احمدرضا بودند اما بروز پاره‌ای مشکلات میان او و علی پروین موجب شد تا عابدزاده از پرسپولیس دور شود و منصور پورحیدری فقید همراه با کاظم اولیایی عملیات ویژه‌ای را برای جذب سنگربان شماره یک تیم ملی آغاز کنند. آنها عابدزاده را به تهران دعوت کردند و او را از فرودگاه بلافاصله به ویلای یکی از هواداران استقلال بردند. در آن مقطع پرسپولیس و پاس هم احمدرضا را می‌خواستند ولی استقلالی‌ها او را در آن ویلا نگه داشتند تا کارهای مربوط به عقد قراردادش انجام شود و پس از آن سنگربان تیم ملی را از جایی که برایش گرفته بودند خارج کردند. احمد رضا عابدزاده تا اسفند ماه سال ۷۱ در استقلال ماند و در نهایت زمستان سال ۷۳ پس از سپری کردن یک دوره مصدومیت طولانی به پرسپولیس پیوست و با صراحت اعلام کرد پرسپولیسی است. البته در نیمه اول دهه ۶۰ مجید نامجو مطلق هم چند جلسه با پرسپولیس تمرین کرد اما خیلی زود به استقلال پیوست چون تاکید داشت استقلال برایش اهمیت بیشتری داشت. نامجو مطلق نیز در سال ۷۳ پرسپولیسی شد و ۳ سال در این تیم توپ زد ولی سال‌ها بعد اعلام کرد اگر مهندس عابدینی به او برای سفر به آلمان و عمل جراحی کمک نمی‌کرد، فوتبالش عملاً تمام می‌شد و به همین خاطر پیراهن پرسپولیس را پوشید.

از جوانان پرسپولیس تا دستیاری ساپینتو

یکی دیگر از بازیکنانی که در رده سنی پایه حتی پیراهن پرسپولیس را هم بر تن کرد اما در استقلال به بازیکن شناخته شده‌ ای تبدیل شد و حتی به جام جهانی هم رسید، خسرو حیدری بود. این بازیکن در دوران جوانی برای مقطع کوتاهی پیراهن تیم جوانان پرسپولیس را بر تن کرد اما خیلی زود به سمت استقلال چرخید و در تیمی که رضا احدی هدایتش را بر عهده داشت، عضو شد تا با امید استقلال برای خودش نامی دست و پا کند. حیدری پس از حضور در پاس تهران و همدان دوباره به استقلال برگشت و علاوه بر حضور در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا، فصل قبل به عنوان دستیار ریکاردو ساپینتو هم روی نیمکت آبی پوشان نشست.

پرسپولیسی‌های بزرگ، ناگهان استقلالی شدند/ آبی ها عابدزاده را در ویلا مخفی کردند/ بیرانوند گفت من استقلالی‌ام!

هاشمی نسب و اعتراف

مهدی هاشمی نسب پس از چند سال بازی در پارس خودرو و لیگ ترکمنستان، سرانجام در سال ۷۶ پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد. در آن مقطع کسی کوچک‌ترین تردیدی نداشت که هاشمی نسب پرسپولیسی است اما اختلافاتی که با کادر فنی پرسپولیس از اواخر سال ۷۸ پیدا کرد موجب شد تا در تابستان سال ۷۹ جنجالی ترین اتفاق نقل و انتقالاتی فوتبال ایران طی ۳۰ سال اخیر رقم بخورد و هاشمی نسب استقلالی شود. پس از آن اتفاق، هواداران پرسپولیس به شدت علیه مهدی موضع گرفتند و کار به جایی رسید که او حالا علنا می‌گوید دیگر پرسپولیسی نیست.

کنعانی زادگان و اتفاقات عجیب

محمد حسین کنعانی‌زادگان هم از جمله بازیکنانی است که با صراحت خود را پرسپولیسی می‌داند اما پیراهن استقلال را بر تن کرد! این بازیکن ابتدا برای پرسپولیس بازی کرد اما پس از سپری کردن دوره خدمت سربازی با گروهی از پرسپولیسی ها به مشکل خورد و قید بازگشت به جمع سرخپوشان را زد. محمد حسین در دوره سرمربیگری علیرضا منصوریان استقلالی شد و البته نمایش چندان موفقی هم نداشت و یک مصدومیت هم به جان خرید. کنعانی‌زادگان مدتی پس از اینکه با استقلالی‌ها خداحافظی کرد، دوباره پیراهن پرسپولیس را پوشید.

داستان عجیب بیرانوند

در لابلای همه بازیکنانی که به آنها اشاره کردیم و از علاقه این نفرات به پرسپولیس و پوشیدن پیراهن استقلال توسط آنها گفتیم، بد نیست به علیرضا بیرانوند هم اشاره کنیم. سنگربانی که در نیمه دهه گذشته طی یک مصاحبه از علاقه خود به استقلال صحبت کرد اما چون مهدی رحمتی در آن مقطع کاپیتان آبی پوشان بود ترجیح داد راهی پرسپولیس شود و حالا یکی از محبوب‌ترین چهره‌های این تیم به حساب می‌آید.

منبع: روزنامه خبر ورزشی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها